Aangezien de borstvoeding niet lukt ben ik sinds vandaag bezig over te stappen naar flesvoeding. Onze dochter krijgt Nutrilon Omneo1. Nou heeft het consultatiebureau aangeraden om steeds 1x minder te kolven en die vervangen door kv. Maar is dat voor mij zodat de bv geleidelijk terugloopt en ik geen stuwing/borstontsteking krijg of is het voor mijn dochtertje zodat die went aan kv? Ze heeft net namelijk een fles kv gehad en is veel tevredener dan na een fles van mijn bv. Vind het zo gek. Je zou toch verwachten dat bv 'beter' is? En nou moppert ze veel minder en heeft (nog) geen krampjes. Als ze wel kramp zou krijgen van de kv, hoe lang na de voeding treed dat dan vaak op? Nou, ben vooral benieuwd of ik in 1x kan overstappen naar kv of niet. Mijn melkproductie loopt zo terug dat ik niet eens meer volledig kan voorzien van bv.
Volgens mij moet je zo langzaam afbouwen alleen om borstontsteking te voorkomen, niet zo zeer om je kindje te laten wennen. Ik ken mensen die 'cold turkey' zijn gestopt met de BV, zonder ontsteking, dus het kan wel. Maar ja, de kans bestaat natuurlijk wel......
Hey, Ik ben ook langzaam aan het afbouwen. Eerst verving ik 1 bv (de voorlaatste) door een flesje, 7 dagen later een tweede voeding en zo verder. Nu merk ik dat ik steeds minder melk heb en dat mijn ventje zich helemaal aangepast heeft. Als je het niet te brusk doet en een weekje tussenlaat hebben je borsten tijd om zich aan te passen. Succes. Edelweisje
Maar afbouwen (of juist opbouwen..) is dus puur voor je borsten en niet zozeer om je kindje te laten wennen? Want ik kom nu denk ik niet meer aan 6 voedingen, misschien niet eens 4 Was van plan om af en toe nog te kolven als ik stuwing voel en mijn meisje direct op de fles te doen. Tis dus meer de vraag of dat zo kan of dat zij ook moet wennen.
Wat jammer dat de bv niet lukt! Weet je hoe dat komt? Het afbouwen is voornamelijk voor jou, om een bo te voorkomen.
Nee, je kindje kan meteen over van de borst naar de fles hoor, zeker als ze verder goed tevreden is etc. Ik ben ook in één keer gestopt en onze meid ging ook probleemloos over op flesvoeding. Succes!
Ja, dat weet ik. Lune (mijn dochter) is 6 weken te vroeg geboren en heeft in het ziekenhuis de fles gekregen met mijn afgekolfde melk. Ik heb haar af en toe aangelegd maar daar was ze nog te klein voor om echt te drinken. Toen ze thuis kwam heb ik met behulp van de kraamverzorgster haar de borst proberen te laten drinken. Dit deed ze echter niet (tepelhoedje ook geprobeerd) en ik kreeg een borstontsteking. Intussen kolfde ik verder en mijn productie nam af. Heb nog advies gevraagd van een lactatiekundige en die zei dat ik nog wat geduld moest hebben totdat Lune zelf wat krachtiger zou zijn om de borst te pakken en niet het 'gemak' van een flesje zo makkelijk zou willen. Maar mijn geduld en melkproductie nam af en ik vind het veel te vermoeiend om te blijven kolven. Dat is het eigenlijk. Oja, ook vind ik het een fijn idee om te zien wat ze drinkt. Ze is nu nog steeds erg klein ( 5 pond) en ik vind het heerlijk om te zien hoe ze haar flesje leegdrinkt in plaats van steeds dat 'gemier' met de borst wat steeds niet lukt. Ik werd er zenuwachtig van en was bang dat Lune te weinig binnen kreeg. Dus net een fles Nutrilon Omneo gegeven en voor het eerst mopperde en strekte en kreunde ze bijna niet na de fles. Een tevreden baby en een tevreden mama
Wow wat een nare start hebben jullie gehad! 6 weken te vroeg... dat lijkt me heel erg stressvol voor jullie. Is ze nu weer thuis? En het gemier aan de borst ken ik helaas, bij ons is het nooit gelukt... kolven wel gelukkig... Mooie naam heeft ze trouwens!
Wat jammer dat de lactatiekundige je niet op de Borstvoedingsondersteuningsset van Medela gewezen heeft! Dan kun je, aan de borst, je kindje bijvoeden. Goed afbouwen heeft zowel voor jou als je kindje zin. Voor je borsten is het belangrijk heel langzaam af te bouwen, omdat je dan minder weefseltrauma oploopt, en de kans op theezakjesborsten kleiner is. Voor je kindje geldt dat elke dag dat ze moedermelk krijgt, al dan niet in combi met kunstvoeding, er eentje is, en hoe langer ze (gedeeltelijk) moedermelk krijgt des te beter i.v.m. antistoffen en bescherming. Heb je ook overwogen om gewoon gedeeltelijk door te gaan en gewoon je tekorten aan te vullen met kunstvoeding?
Hmm, weefseltauma en theezakjes dus.. Dat wil ik niet. Ik kolf dan ook nog steeds maar geef Lune volledig kv. Ze doet het er super op. Ze kreunt en steunt een stuk minder na de voeding en slaapt rustiger. Ik heb overwogen gedeeltelijk door te gaan maar mijn productie nam gigantisch af en als ik naar het kolfapparaat kijk word ik al chagrijnig. Heb de beslissing genomen en ben ineens een stuk relaxter. Lijkt me ook beter voor Lune.
Geef je haar dan je gekolfde melk niet meer? Wat doe je daar dan mee? En dit is bij tijden héél herkenbaar!
Joh, maar de melk die je nu kolft moet je JUIST geven! Het is afbouwmelk, en in afbouwmelk is de concentratie antistoffen en beschermfactoren vele malen hoger als in gewone moedermelk. En juist zo'n ukkie als die van jou, die al zoveel achter de rug heeft, kan die afbouwmelk extra goed gebruiken. Bij borstvoeding telt echt elke druppel en elke dag die je het extra kunt geven, zelfs als het maar 20cc op een dag is! Want daarmee help je je kind echt enorm, veel meer dan wanneer je exclusief kunstvoeding geeft.
ik ben door een borstontsteking ook in 1x overgegaan op de fles. Heb af en toe nog voor de druk gekolfd. Ik heb wel van de dokter pilletjes gekregen om de bv te stoppen. Maar ik had heel veel melk. Deyna krijgt wel de comfort voeding omdat ze gevoelig is voor krampen. Trouwens hier geen last van theezakjes hoor
Ik ben ook in één keer overgegaan naar de fles..mijn mannetje viel alleen maar af en toen hij nog minder dan 2600 gram woog wilde ik persé weten wat erin ging. Wel zo geruststellend en ... een blije mama en zoon! ik ben "coldturkey" gestopt met de borstvoeding (na 15 dagen), heb geloof ik nog 2 x gekolfd, maar alleen om de druk van mijn borsten eraf te halen..na een week had ik niets meer...overigens ook geen theezakjes
Niet weggooien hoor, die kleine beetjes die je afkolft (of wie weet doe je dat ook helemaal niet), kun je gewoon mengen met de fles KV, heb ik ook weken gedaan. Maar kan me er wel wat bij voorstellen, ik had af en toe ook de neiging om die kolf uit het raam te smijten als ik weer weet ik hoelang had zitten kolven voor een zielig bodempje.