Hoi Dames, Ik heb 4 maanden terug bloed geprikt en hierna ben ik multivitaminen gaan slikken. Ik heb bloed geprikt en ik kreeg te horen vanochtend dat mijn B-12 te hoog was. Mijn waarde was eerst 226 (dit was goed volgens de huisarts) en nu na 4 maanden is de waarde 1245. Dit was te hoog en ik moet hiervoor terugbellen vanmiddag. Vitamine D was 72 en nu 134 Foliumzuur was 13 Heeft iemand hier meer ervaring mee? Hoor het graag. Groetjes Lamode
Te hoog door vitamine tabletten kan geen kwaad. Te hoog zonder vitamine tabletten wel. Daar is een onderzoek naar geweest dat mensen met een te hoge B12 van zichzelf vaak eerder sterven. Er zijn helaas veel mensen die door dat onderzoek roepen dat hoge B12 door inname ook gevaarlijk is. Het onderzoek is vrij recent van het UMG dus vast via google makkelijk te vinden. Ongeveer 6 maanden na stoppen met inname van vitamine tabletten is je bloed waarde weer normaal. Mijn advies is trouwens geen multi vitamine slikken maar los de vitamine die je daadwerkelijk te kort komt zodat zaken als foliumzuur en B6 niet te hoog worden want die 2 kunnen te hoog voor klachten zorgen.
Ik heb een waarde van in de 1600 gehad. Volgens de internist was ik gaan stapelen, zij schrok best wel. In tegenstelling tot andere vitamines, plas je een overschot aan B12 dus niet uit. Ik moest dus direct met de extra B12 stoppen en na ongeveer een jaar zat ik wel op de normaal waarde. Heel vreemd, door een tekort aan B12 was ik doodmoe, maar door het overschot was ik nog veel vermoeider.
Ik heb standaard een b12 van >1476 omdat ik injecteer. Dit kan geen kwaad. Wel als je geen supplementen of injecties gebruikt.
@GossipGirlxoxo dank je wel voor je reactie. Ik slik inderdaad losse vitamines namelijk B12&foliumzuur ineen. Losse ijzertabletten en vitamine D3 dagelijks. Ik ga eens even googlen voor het onderzoek @Cin85 bedankt voor je reactie. Stapelen van b-12 heb ik nog niet eerder gehoord. Ga daar eens even over googlen kijken wat er over staat. Ik ga per vandaag stoppen met de B12 en vragen of ik over een aantal maanden weer mag prikken. @Narcisje mag ik vragen waarom je injecteert? Ik lees van cin85 dat het gevaarlijk is maar hoe komt het dat jij dan standaard te hoog is?
Omdat ik een veel te lage b12 had 12 jaar geleden en ik een opnamestoornis heb. Ik injecteer dus al 12 jaar (met een paar korte tussenpozen) en dit moet ik blijven doen. Een hoog b12 na suppletie is niet gevaarlijk. Wel als je geen pillen of injecties gebruikt. B12 is wateroplosbaar en dus plas je een 'teveel' aan b12 uit.
Hier exact hetzelfde verhaal. Ik injecteer alleen nog niet zo lang ik schat nu ruim 3 jaar. Mijn bloedwaarde is ook altijd >1476 (hoogst meetbare in lab) maar dat hoort als je injecteert / b12 tabletten inneemt.
Waarom was je begonnen met b12 tabletten als je huisarts de vorige keer met prikken aangaf dat de waarde goed was?
Als er een flinke dosis b12 in je vitaminepillen zit dan is het niet erg! Als je van nature zo hoog zit dan is er wat anders
Volgens mij 'moet' je sowieso stoppen en enkele weken wachten voordat je bloed gaat prikken om een realistisch bloedbeeld te kunnen vormen. Supplementen zorgen vaak voor hoge pieken waardoor je eigenlijk nog niks weet. Als je na 6 weken weer bloedprikt en je vit b12 opeens weer onder de grens ligt is het dus vooral een opnameprobleem en zou je b12 moeten prikken. Vitaminen in je bloed zeggen niet veel als ze uiteindelijk niet correct opgenomen worden door je lichaam.
Bron voedingscentrum https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx Te veel vitamine B12 De kans op nadelige gevolgen van te veel vitamine B12 is heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij mensen die langdurig te veel vitamine B12 innamen. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maag-darmkanaal in het lichaam wordt opgenomen. Kan je een teveel vitamine B12 binnenkrijgen? Er is geen aanvaardbare bovengrens vastgesteld voor vitamine B12.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Je geeft aan dat je teveel uitplast terwijl hierboven wordt beweerd dat dit niet het geval is. Ben even de kluts kwijt
Je lichaam slaat deels op in de lever (een voorraad van 3 tot 5 jaar) alles wat te veel binnen komt plas je inderdaad uit.
Snap ik. B12 is wateroplosbaar en kan dus niet stapelen. Je waarde kan wel heel hoog zijn, maar dat zegt dat je supplementen hebt gebruikt, meer niet.
Dit staat in het farmacotherapeutischkompas. Zie hier: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/h/hydroxocobalamine__vitamine_b12_
Als je verder kijkt op het fk, dan staat er een link naar het vergiftigen centrum. Hier kan je wel heel veel informatie vinden en lezen. https://www.vergiftigingen.info/f?p=301:STOFMONOGRAFIE:13938613944990::NO:RP,1210::
Lees dit eens; https://stichtingb12tekort.nl/stichting-b12-tekort-artikelen/behandeling-met-hoge-doseringen-vitamine-b12-vrees-voor-overdosering-is-ongegrond/