Plb uren

Discussie in 'De lounge' gestart door Panda1, 11 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Ik kom uit de cao ziekenhuizen.
    Nu heb ik plb aangevraagd voor een late dienst in een weekend voor over 2 weken.Dit heb ik begin vorige week aangevraagd. Vandaag krijg ik als antwoord dat als zelf ik vervanging regel ik vrij kan. Als ik de cao er op nalees kom ik toch tot de conclusie dat het de taak van de werkgever is om vervanging oid te regelen.
    Dit is toch gewoon een taak van de planning? Als ik zelf vervanging moet regelen weet ik wel hoe laat het is......
    Collega's zijn schaars en ik kan/mag geen uitzendkrachten vragen.
    Wat is jullie mening?
    Zo is het toch onmogelijk om je bpl uren te gebruiken of in te zetten op de momenten dat je zelf wil?

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Ik weet niet wat bpl uren zijn maar ik werk ook in de zorg en wij roosteren als team zelf. En zijn dus als team ook verantwoordelijk voor vakanties en vrije dagen. Teamleidster staat daar buiten, tenzij er veel langdurig zieken zijn. Hier moet dus ook onderling geruild worden.
    Kan het zijn dat dit bij jou hetzelfe is

Panda1 vindt dit leuk.
  3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.299
    2.554
    113
    Plb of pbl staat voor persoonlijk levensfase budget.

Die uren kun je naast je gewone vakantieuren inzetten om bijvoorbeeld een grote reis te maken of als je kind naar school gaat en je hem zelf naar school wil brengen.

Normale wettelijke vakantie komen na 1 1/2 jaar te vervallen als je ze niet opneemt maar plb uren mag je veel langer opsparen.

Ik begrijp dat het rooster al vaststond toen je vrij hebt gevraagd ..
    Of had je aangeven vrij te willen zijn en dit met pbl uren op te vangen.

Ik heb jaren in de zorg gewerkt en een paar jaar als planner.
    Als het rooster uit is dan ben je zelf verantwoordelijk voor vervanging of ruilen met collega's.

Bij bijzonder verlof zoals een geboorte of begrafenis binnen de eerste en tweede lijn heb je bijzonder verlof en hoef je zelf niets te regelen.

Dit waren bij ons de afspraken ( die voortkwamen uit de cao)

Dat je nu zelf vervanging moet zoeken lijkt mij de gewone gang van zaken

Popidepi, Zusterke en Panda1 vinden dit leuk.
  4. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Wij zijn niet zelfsturend.
    Er is toch geen termijn waarin je moet aangeven als je die uren wil opnemen?

De cao zegt:
    De personeelsformatie dient zodanig te zijn dat elke werknemer in de gelegenheid is zijn PLB-uren op te nemen.
    En:
    Opname van het verlof kan naar eigen inzicht en wensen van de werknemer.
    • de werkgever willigt het verzoek om verlof in tenzij een zodanig bedrijfs- of dienstbelang zich tegen het opnemen van verlof verzet dat het belang van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.
    Dan ligt er toch ook iets voor de werkgever te doen?
    Ik zou de vakbond ook nog kunnen vragen om advies. Er zijn meer collega's die zich dit afvragen.

5. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Wij hebben ook pbl uren zal wel hetzelfde idee zijn.. Wij moeten het aanvragen voordat het rooster op definitief staat, vraag je het daarna aan dan doen ze nog wel hun best om het uit te zetten bij de flex, maar dan zijn er geen garanties dat je hem vrij krijgt! Kunnen ze niemand krijgen dan heb je pech.. Heb ik het aangevraagd voordat het rooster op definitief stond dan vullen ze er sowieso pbl uren in en heb ik het zeker weten vrij!

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.299
    2.554
    113
    Plb uren vallen in dezelfde categorie als vakantieuren
    Ze zijn alleen veel langer houdbaar.

Vakantieuren kan je ook niet zomaar aanvragen als het rooster is vastgesteld.
    De planner of manager is echt niet verantwoordelijk als je twee weken van te voren vrij vraagt
    Dat wordt een zooitje als iedereen dat zo kunnen doen als het rooster vastgesteld wordt en dan neemt ineens het halve team plb uren op.

Alleen bij bijzonder verlof hoef jij niet voor vervanging te zorgen want dan heb je meestal al genoeg aan je hoofd.

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Het staat volgens mij niet letterlijk beschreven in de cao maar het lijkt mij dat je aanvraag van vakantie uren en plb uren op een redelijke termijn zou moeten indienen. Over twee weken is natuurlijk wel erg snel en ik kan me dan wel voorstellen dat je manager aangeeft dat je zelf even vervanger moet zoeken.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.229
    6.090
    113
    Ik weet ook niet beter dan dat ze onder dezelfde voorwaarden kunnen worden opgenomen als de andere vakantieuren.

9. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik werk in een andere sector maar wel met een rooster. De roosters worden voor 3 mnd gemaakt. Dien je voor het rooster klaar is verlof in dan heb je vrij (tenzij er 10 man tegelijk vrij willen).

Bedenk je pas dat je vrij wil als het rooster klaar is moet ke zelf vervanging zoeken. Tenzij het om een dringende reden gaat.

Lastig want je kunt dus bijna nooit meer ad hoc vrij nemen. Alles moet je ver van te voren plannen.

10. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Dit dus.
    Zou wat zijn als ik tegen de baas zou zeggen dat ik over twee weken een week vrij wil met mijn plb uren.
    Zijn gewoonweg vakantie dagen in een apart potje die je naar believen kunt gebruiken. Dus of opsparen zodat je eerder kunt stoppen met werken of ieder jaar je vakantie aanvullen zodat je 5 weken per jaar vrij bent.

Maar je baas is er niet verantwoordelijk voor om vervanging te zorgen als je rooster al gepland is en jij extra vrij wilt zijn.

Succes met het ruilen van je dienst!

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik werk binnen de gehandicaptenzorg, wij hebben ook pbl-uren.
    Wij moeten deze 3 maanden vooraf aanvragen bij de werkgever en die moet een goede reden hebben om deze uren te weigeren.

Maar op zo'n korte termijn, moeten wij het zelf regelen.. kun je je weekend niet ruilen met een collega of je dienst voor die dag??
    Als een collega de dienst voor jou kan werken, mogen wij wel pbl uren inzetten ter compensatie van de uren

12. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Ik werk ook in de gehandicaptenzorg en bij ons is het ook precies zo geregeld.

13. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Ik vind het niet meer dan logisch dat je dit mort ruilen van je manager.
    Het rooster is al een tijdje uit dan kan je niet zomaar vakantie nemen.
    Bij ons is het dan ook gewoon ruilen met collega's

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Als je voor zoiets je CAO er op na gaat lezen lijkt mij dat er al een bepaald wantrouwen naar de leidinggevende is.

Misschien proberen daar wat aan te doen en proberen dat op te gaan lossen.

Ik ben roosteraar en medewerkster in de zorg. Mensen mogen aan mij vragen met hen mee te denken als ze wanneer het rooster al af is toch nog vrij willen. Maar uiteindelijk is het de eigen verantwoordelijkheid om op tijd de aanvragen te hebben gedaan. Twee drie weken voor dat je vakantie of PBL uren wilt inzetten is echt veel te kort!

15. Wij hebben een 'verlofmandje'
    Dat zijn 4 a 5 extra vrije dagen die mogen ingezet bij een huwelijk of begrafenis.
    Deze vrije dagen worden vervangen door de leidinggevende. Vaak is het rooster dan al uit.

Ze mogen niet zomaar ingezet worden voor een vrije dag.

16. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Hoe is het nu opgelost?

17. Pluk11

Pluk11 Actief lid

1 aug 2014
    206
    243
    43
    Ik werk ook in de zorg. Bij ons gaan de leidinggevende echt niet vervanging zoeken als iemand een dag vrij wil. Dan moet je zelf je dienst ruilen met een collega. Bij een uitzondering zoals een begrafenis oid nemen zij het wel opzich om iemand anders te regelen.

18. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Een tijdje terug is er bij ons een campagne geweest dat je wat met je plb moet doen. Voor structurele aanvraag staat indd een termijn. Voor een losse aanvraag staat geen termijn. Een plan waarin je aan kunt geven wat te doen met je plb uren hebben we niet. Functionerings gesprek? Dat zal zeker 6 jaar geleden zijn.
    Al geruime tijd hebben we onder formatie wat maar niet opgelost word en ook niet geprobeerd om dat te doen.
    Er zit indd een hoop frustratie dat zeker.
    Bij de invoer van plb is ons gezegt dat je ze op de korte termijn kun gebruiken, voor bezoek aan huisarts oid.
    Nu krijg je zo'n antwoord. Dat was de druppel.

19. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik snap het wel, ik kan er even niet goed opkomen hoe het precies zit maar ik herinner me dat bij ons in het ziekenhuis de PLB-uren ook uitgelegd werden als uren die je op kunt nemen voor situaties op redelijk korte termijn die niet echt als ‘vakantie’ gezien worden. Dus zieke kinderen, doktersbezoek etc. Maar er was ook iets met inzetten voor studiedagen/congressen maar dan uiteraard sowieso onder voorbehoud van voldoende personeel.
    Sorry ik kan je ook niet veel verder helpen, misschien toch even informeren bij een vakbond ofzo?

Panda1 vindt dit leuk.
  20. Kimmiehj88

28 nov 2012
    89
    12
    8
    NULL
    NULL
    Herkenbaar die formatie...

Ik heb vijf jaar de planning gemaakt van de woongroep (gehandicaptenzorg).
    Ook daar was het zo geregeld dat pbl uren een bepaalde tijd van de voren aan moest vragen. En evt kon inzetten op korte termijn kon, om je uren te compenseren, mits je zelf vervanging geregeld had. Dit was een afspraak, of hij officieel was of binnen de woning, durf ik niet te zeggen. Maar het was wel helder voor iedereen. Jammer dat je op de afdeling niet de collega’s hebt die met je kunnen ruilen of iets over kunnen nemen, dit komt waarschijnlijk door het terkort aan formatie, frustrerend is het.
    Ik hoop voor je dat je je dienst opgelost krijgt! Succes

Deel Deze Pagina