Iemand nog de gouden tip?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Olifantje1991, 3 sep 2024.

  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Wij hebben een lieve temperamentvolle dreumes van 17 maanden. Nooit een geweldige slaper geweest, altijd wel wat periodes met onrust en wakker worden in de nacht. Begin van de zomer over gegaan op 1 slaapje en vrij vlot een fijn ritme waarbij ze 's middags 2,5-3 uur sliep en 's nachts van 19.30/20.00-7.00/7.30, soms iets langer/korter maar eigenlijk nooit voor 7.00 wakker, wel soms nog s nachts even wakker, super blij mee natuurlijk!
    Eind juli kreeg ze de waterpokken waardoor het ritme even weg was, ritme weer herstelt en daarna gingen we 2 weken op vakantie. Sliep toen tussen de middag wat korter en werd geregeld huilend wakker, ook in de ochtend wat vrij rap overgaat naar krijsen.
    Sinds een week of 2-3 is het echt bal.. de meeste dagen is ze voor 6.00 wakker, gerust ook al 5.30 en s middags slaapt ze max 1,5 uur. Ik zou me erbij neer kunnen/willen leggen als ze niet zo vreselijk chagrijnig zou zijn, naar mijn idee is ze echt oververmoeid en er komt geen verbetering in. Ze jammert sinds een paar dagen van middagslaapje tot ze naar bed mag s avonds, tenzij we een stuk fietsen of iets dat ze echt heel leuk vind.

    Wie heeft er tips? Wat ik al zei, ze is geen makkelijke slaper, hebben veel moeten proberen voor we wisten wat werkte. Ze slaapt niet bij ons in bed. We halen d'r nu dus vaak wel uit bed naar ons bed toe omdat ze het hele huis wakker gilt, we houden alles donker, praten niet, maar na een poosje woelen gaat ze kletsen en keten.
    Bij d'r op de kamer werkt ook niet, dan staat ze ook direct 'aan' en gaat ze bijv al d'r spenen en knuffels uit bed gooien en wanneer daar niet op gereageerd wordt is het al snel krijsen.
    Bij problemen met in slaap vallen passen wij sinds ze 1 jaar is altijd de 5min regel toe, is een enkele keer nodig bijv na ziek zijn. Nu wanneer ze wakker wordt werkt het niet omdat ze de meeste slaap gehad heeft denk ik.
    Ik baal er zo van, eindelijk dachten we het lekker op de rit te hebben. Is er iets dat we over het hoofd zien of zou het de slaapregressie van de 18maanden al zijn?
    Komen wel hoektanden door, maar daar lijkt ze op de dag verder ook geen last van te hebben en ze valt ook binnen 5min zonder problemen in slaap.
    Als iemand de gouden tip heeft hoor ik het graag, ook d'r grote broer en zus zullen me dan erg dankbaar zijn. :rolleyes:
     
  2. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.931
    3.727
    113
    Wat hier werkte is een tijdje wat vroeger naar bed (dus middag slaapje starten we hier dan al om 11 uur , en vaak na een dag of 5 zo volhouden, dan sliep ze ineens van 1,5 uur naar 3 uur en kwamen we zo langzaam weer in een ritme. ) maar of het echt werkte of de tijd die ze nodig had werkte. Mn schoonmoeder kreeg het op een oppas dag ook voor elkaar om naar 2 slaapjes te gaan! Die had haar er ineens al om 9.30 inliggen en toen sliep ze 1,5 uur en toen 15 uur nog eens 45 min. Dat lukt mij zelf echt nooit haha.

    Maar slaap regressie kan, ontwikkelingssprong , last van de druk verschillen van het weer. Gewoon ik ben bijna 2 en slapen is al vast nee.

    Uiteindelijk over een jaar slaapt ze vast beter.
    (Alleen dat vroege vogel, dat is bij de middelste 2 nooit meer weg gegaan).
     
  3. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.645
    2.193
    113
    Je zou kunnen proberen, de dag dat ze al om 5.30 of 6.00 wakker is, haar om 8.30 in bed te leggen, en dan als ze dat wil 1 uur laten slapen, daarna wakker maken, en dan kijken hoe t gaat, rond 12.30 weer in bed leggen, en dan als ze gaat slapen, uiterlijk om 15.00 wakker maken. Ik werk in de kinderopvang, en bij kinderen die zo vroeg thuis wakker worden, passen we dit toe, naar volle tevredenheid van ouders, die doen t thuis ook. Nachten worden dan vanzelf beter, is echt iets van deze leeftijdsgroep.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Bedankt voor jullie reacties! We hebben vorige week een paar keer 2 slaapjes geprobeerd. Maar ze pikt het niet altijd, ene dag wel, andere dag niet. En als het wel lukt slaapt ze beide keren een uurtje en d'r humeur tussen de slaapjes door is dan ook niet veel beter, maar goed dat zal tijd nodig hebben ook natuurlijk.

    Ik kijk inderdaad echt uit naar de tijd dat ze ouder is en slapen overdag geen must meer is. Ze slaapt ook nergens anders dan in d'r bed, dus we kunnen nooit een hele dag op stap.:rolleyes:
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Trouwens... het dutje eerder ga ik wel eens proberen, dat durfde ik eigenlijk niet omdat het al zo kort is en de middag dan helemaal lang wordt, maar het proberen wel waard. Gisteravond sliep ze al om 18.45 tot zojuist 6.00 dus dan is d'r nacht natuurlijk ook al langer en ze sliep de hele nacht door! :D
     
  6. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.132
    433
    83
    Hier begon de slaapregressie ook rond de 17 maanden, vooral vroeg wakker worden. Wij deden idd wel wat eerder naar bed in de ochtend en op tijd naar bed in de avond. Dan pakte ze toch de meeste slaap en was ze minder vermoeid.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  7. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.653
    1.875
    113
    Brabant
    Slaapregrwssie..
    Een faaaaaaase dus.
    Echt, beloofd;)

    En herkenbaar..
    Zooooo herkenbaar.

    Tandvlees stuk gelopen
    Maar het gaat voorbij;)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Hoe laat deed je d'r dan naar bed in de ochtend? 1 of 2 slaapjes?
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Pff... ik ben elke keer zo bang dat t nooit meer goed komt :oops: Ik kan me er zo moeilijk bij neerleggen, hoe doe jij dat?
    Kan dit van m'n andere kids ook niet herinneren, maar goed de 1 is 9 jaar geleden en de ander 6 jaar en was toen ernstig ziek dus alles was verstoord toen.

    Vandaag bij de gastouder heeft ze maar een half uur geslapen, normaal slaapt ze daar best prima. Gelukkig was ze verder wel gezellig met de andere kindjes om zich heen. Morgen een vroeger slaapje proberen, vandaag ging dat niet omdat ze nog mee heen en weer naar school moest om 12.15, dus sliep pas 12.45.
     
  10. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.653
    1.875
    113
    Brabant
    Onze eerste 3 deden het ook niet.


    Nummer 4.... alles pakte op zijn slaap..
    Afschuwelijk.

    En elke keer dacht ik... dit komt nooit meer goed..
    (Er speelde heelveel bij hem maar dus ook de gewone slaapregressies)

    En het kwam goed.
    Hij slaapt nu(ruim 2.6) lekker door en overdag ook geregeld nog.

    Echt, het komt goed.
    :)
    Ik was niet zo relaxed toen hoor;)
    Echt niet.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Gek hé... dan denk je na een paar kids alles wel te weten en te hebben gehad.
    Fijn te horen dat het waarschijnlijk ook wel weer goed komt!
     
    Peetje83 vindt dit leuk.
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.426
    6.954
    113
    Vrouw
    Heeft ze niet toch ergens pijn?
     
  13. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.931
    3.727
    113
    En het komt echt goed he. Mijn derde die was groot fan van split nights, dus die was zeg maar van 2-4 of 3-5 wakker, en echt wekenlang, elke nacht. Je kon me opvegen toen. En op een gegeven moment had ik door, het duurt 2 uur en dan slaapt hij weer. dat gaf een soort houvast en minder paniek. En op een gegeven moment werden die nachten minder, werd hij niet wakker, of sliep na een aai over de bol meteen weer verder. En uiteindelijk slaapt hij best okay nu.

    eN mijn vierde doet die split nights ook, maar vaak maar 1 of 2 nachten en dan weer hele tijd niet. En ik heb nu gewoon hou vast, zodra ik merk dat ze wakker blijft, heb ik een speciaal nacht spelletje op mijn telefoon. (ben al level 3000 , en ik speel het alleen s nachts :roflmao:) en dan probeer ik me er gewoon bij neer te leggen. Dat gaat de ene keer heel goed en de andere keer minder. (zoals afgelopen nacht, kon me prima neerleggen bij het feit dat ik van 3-5 wakker was, dat ging prima, maar wilde dan daarna nog 2 uur slapen, helaas dachten 2 andere kinderen daar anders over, en toen was ik wel mega chaggo).

    Dus het komt echt echt goed! En als niks werkt wat je probeert, dan gewoon gaan voor wat het beste werkt voor jou. En dan ineens is het straks weer voorbij en kijk je terug met dat hebben we toch ook weer geflikt.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Nou ik kan me best voorstellen dat ze ongemak ervaart van die hoektanden hoor. Maar ik merk weinig verschil in met/zonder zetpil.
    Ze slaapt nu al een paar nachten door, is alleen vroeg wakker. Vanmorgen 5.15 en viel van ellende om 6.30 bij mij nog weer in slaap, dat doet ze nooit en 'as we speak' ligt ze ook in de auto te slapen, binnen 10min vertrokken, doet ze ook nooit. Maar goed ergens blij dat ze dit doet voor wat extra rust.
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Oh dat is ook ellendig zeg zolang wakker in de nacht. Heeft ze hier ook wel gedaan, maar gelukkig nooit heel lang. Meestal hielp het dan om d'r gewoon maar te laten huilen en dan elke 5min erheen, muziekje aan en dan sliep ze vrij vlot weer. Dat leek vanmorgen ook even te werken, ze was 2x vrij vlot stil voor 10min maar dan toch weer wakker.

    We hopen inderdaad maar dat het snel voorbij is. Ben nu wel op het punt dat we doen wat werkt, ook als dat niet optimaal zou zijn voor het ritme/slaapgewoontes of wat dan ook.
    Oh om over m'n achterstallige huishouden nog maar niet te spreken natuurlijk...:rolleyes:
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.314
    14.539
    113
    Elke keer dat R zo irritant sachrijnig is ga ik gewoon buiten wandelen (en boodschappen gelijk maar doen of bij volledig histerisch zoveel mogelijk bomen en groen).

    Of hij blijkt zo moe dat hij in de wandelwagen in slaap valt, of ik kan m daarna zo in zn bed leggen. Werkt hier als een soort reset knop.


    Ik leef maar met t devies: "slaap je niet, rust je wel".

    Die slaapregressie fase is ool wel een kreng hoor. Maar "slapen is voor baaaaaby, al kan ik nog niet zonder mn tukkie" is niet veel beter, al is dat meer om en om, dan tank je soms nog wat bij. Pffff!

    Zou gewoon je marathon stsndje zoeken. Niet op je nek halen wat je niet heel lang kan volhouden. Kies iets wat werkt en weinig inspanning kost. Je mag het jezelf best wat makkelijker gunnen.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  17. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Dankje! Ze zijn zo vreselijk eigenwijs hé... Wandelen gaat heel wisselend, soms kletst ze gezellig en kijkt ze lekker rond, maar is ze moe dan is ze het gerust na 10min zat en gaat ze krijsen. :rolleyes:
    Maar kan het zeker wel meer doen. Ik moet echt maar loslaten dat ik nog iets in huis kan/wil doen als ze wakker is.
    Ze lijkt nu toch ook wel rustiger te worden als we erbij gaan liggen (zonder te gaan klieren), dus dat ga ik de komende dagen maar even structureel proberen.
     
  18. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.132
    433
    83
    1 slaapje. Want anders nog meer gedoe en kortere nachten. Als ze bijvoorbeeld rond 5 wakker werd lieten we haar wel in haar bed, ook al sliep ze niet. Dan haalden we haar rond 6 eruit. En dan ging ze rond 10.30 erin. Maar hier sliep ze dan wel 2,5 uur en dan trok ze het prima tot 18.30. En na een paar weken was het opeens voorbij.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  19. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.382
    3.592
    113
    Laten liggen gaat hier helaas echt niet, voorheen wel altijd, zat ze heerlijk een uur te kletsen etc.
    Maar het lijkt beter te gaan. Slaapt s nachts van 19.00 - 6.00 en vanmorgen zelfs 6.45 en tussen de middag van 12.00-14.00, dus er zit echt vooruitgang in!
    Ze moet gewoon vroeg in bed. Van t weekend had m'n man d'r op gehouden tot 20.00 in de hoop dat ze zou uitslapen... de nacht was een stuk korter en onrustiger :rolleyes:

    Bedankt allemaal voor het meedenken! De tip van vroeg in bed werkt wel echt na een paar dagen volhouden, dus dat is super fijn.
     
    DR87 en 2jongensmama vinden dit leuk.
  20. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.603
    1.742
    113
    Ooh wat ellendig, wij hadden dit ook met anderhalf jaar. Hier toen ook nog een topic over geopend. Echt alles geprobeerd. Slaapje eerder, later, korter, langer, eerder naar bed of later naar bed... Uiteindelijk was het gewoon een fase en ging hij na een paar weken of maanden (duurde laaaang) weer normaler slapem
     

Deel Deze Pagina