hypotheekrenteaftrek niet per jaar maar maandelijks. Wie weet hoe dit moet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Loezzz, 13 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    Zoals de titel al zegt, krijgen wij onze hypotheekrenteaftrek nu jaarlijks. Dit willen we graag wijzigen naar maandelijks zodat we het wat ruimer hebben per maand. Weet iemand hoe dit moet? Ik heb gekeken op de site van de belastingdienst en ik geloof dat ik een wijziging voorlopige aanslag 2011 moet invullen, maar ik vind daar nergens iets over maandelijks of jaarlijks uitbetalen + ik moet daar echt alle gegevens opnieuw invullen terwijl ik al die gegevens nog niet heb.
    Kan dit ook anders (simpeler;))

2. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Volgens mij bestaat er óók nog zoiets als een wijzigingsformulier, dat je kunt aanvragen bij de belastingtelefoon.

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Heb je niet een belastingadviseur die normaal je belastingpapieren invult? Deze kan namelijk de aanvraag ook voor je doen.... Of vul je je belastingpapieren aan het eind van het jaar zelf in?

4. Hanna Mom

Hanna Mom Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.235
    1
    38
    NULL
    NULL
    Je moet idd een voorlopige teruggaaf aanvragen (heb je die al?) en als je die wilt wijzigen, moet je die weer helemaal opnieuw invullen.
    Deze voorlopige teruggaaf wordt dan verwerkt en je krijgt een brief waarin staat hoeveel je de rest van het jaar terugkrijgt. Dit wordt echter over de maanden die nog over zijn (dus nu oktober, november en december) verdeeld. Je krijgt dat dus maandelijks.

Tip: Vul altijd iets minder in, dan krijg je wellicht in juni nog wat extra terug ipv dat je zelf wat terug moet betalen.

5. Hanna Mom

Hanna Mom Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.235
    1
    38
    NULL
    NULL
    Nog even ter aanvulling: Je 'gokt' dus hoeveel inkomen je gaat krijgen en alles. Dus weer de tip: Vul altijd wat lager in, dan loop je in ieder geval niet het risico iets terug te moeten betalen.

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Je moet je inkomen toch juist hoger inschatten ipv lager? Anders heb je de kans dat je moet terugbetalen..

Als ik jou was zou ik de wijziging op 01-01-12 in laten gaan, als je hem nu in laat gaan krijg je alles van het hele jaar over okt-nov-dec betaald, en als je het per 01-01-12 zet krijg je vanaf die datum netjes per maand betaald

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    klopt, altijd hoger opgeven.

8. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    oke dan laat ik er toch maar iemand anders (die er verstand van heeft) naar kijken:p Ik dacht dat het misschien een simpele wijziging was (een optie maandelijks of jaarlijks o.i.d.), maar dat valt dus toch tegen.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.142
    35.785
    113
    Nee hoor, het is heel simpel. Wij hebben het net vorige maand gedaan. Het is idd gewoon een formulier voorlopige teruggaaf 2011 aanvragen en dan krijg je het maandelijks terug.

10. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Wij hebben het juist van maandelijks naar jaarlijks gedaan, omdat het anders opging aan boodschappen of onbenullige dingen. Nu is het ons spaarpotje geworden. Hoe we dat gedaan hebben weet ik niet meer, maar je kunt toch altijd even bellen?

11. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Wat ook handig is, is niet alle rente die je daadwerkelijk betaalt, bij je voorlopige aanslag door te geven. Voorbeeld: je betaalt maandelijks 1.000 aan hypotheekrente. Dat is 12.000,- per jaar.

Als je dan bij je voorlopige teruggaaf aangeeft dat je bijvoorbeeld 9.000 of 10.000 aan rente betaalt, heb je nog een aftrekpost van 2 of 3 duizend euro over bij je uiteindelijke aangifte. Daarmee verzeker je je ervan (hele gekke situaties uitgezonderd natuurlijk) dat je terugkrijgt ipv moet betalen.

Deel Deze Pagina