Het is sinds onze zoon 2 jaar is ongeveer vaker wel dan niet een gedoe rondom slapen, soms gaat het een tijdje goed maar meestal ben ik tot 15u op en neer naar boven aan het lopen of zelfs terug aan het leggen en ik ben nu echt een beetje op na nu weer 2 maanden zo. Want als hij dan eindelijk slaapt.... ene dag 1.5u andere dag wat minder, dan hebben we 's avonds weer hetzelfde probleem, tot 22u op een neer lopen en als hij dan eindelijk slaapt is onze avond voorbij. Daarbij wrodt hij snachts ook 8 van de 10x wakker.. Ik vind het erg moeilijk, ik heb echt alles geprobeerd, en veel erover gelezen, bedritueel etc..maar het werkt gewoon niet. Soms hebben we periodes van 2/3 maanden gehad dat het wel weer goed ging het dutje, maar het avond gedoe is altijd zo geweest sinds hij 2 is. Probleem is als hij smiddags niet slaapt is dat hij aan het einde van de middag gewoon vervelend en moe wordt en soms zelfs aan tafel heeft zitten knikkebollen... mijn zoontje wordt in januari 3. Hoe doen andere moeders dit nou? Om de dag een dutje kijken of het wel of niet lukt? En is het echt zo dat ze ook uitrusten als je even met ze boven een boekje bijvoorbeeld leest ofzo? Want dit is het enige wat ik me kan bedenken waardoor hij misschien even wat tot rust kan komen en toch geen dutje meer.. Ik ben echt door de ideeën heen, onze baby slaapt sinds 8 weken door en is een beter slaper dan onze 3 jarige..
Die van mij is gestopt met z'n middagslaapje toen hij 2,5 was omdat hij s'avonds heel slecht ging slapen. Eerste 3 dagen was het echt even wennen.savonds ging hij daardoor wel eerder naar bed, zo rond 7 uur maar dan sliep hij ook meteen.
Mijn zoon slaapt niet meer maar moet tussen de middag even alleen spelen, kijkt even op de bank met een dekentje tv of leest een boekje. Ik probeer ook even rustig te gaan zitten, dan is hij ook rustiger. Als hij wel zou slapen, is het s avonds feest. Nu gaat hij probleemloos om 7 uur naar bed en slaapt dan door tot half 8 s ochtends.
Hier ook. Sinds 2,5 jaar niet meer. In t begin erg lastig. Alleen nu is t zo dat ik in de positie zit dat ik ff niet werk dus ze slaapt lekker uit en gaat om zeven u weer naar bed.
Hier was t na 2,5 jaar ook ineens over. 'S avonds dan wel wat moe, maar op zich was ze daar erg snel overheen.
Mijn dochtertje slaapt vrijwel niet meer s middags maar gaat wel naar bed en mag daar in bed lezen/ spelen zodat ik en haar broertje en zij toch onze rust krijgen.
Hier nu ruim een maand dat zoon op het kdv (ma-woe-vrij) wel nog slaapt, maar thuis niet meer. Dat bevalt goed. Eind januari wordt hij drie. Verwacht tegen die tijd helemaal te kappen met het slaapje.
Hier is het nu ook al een aantal maanden zo ongeveer half-half met het slaapje 's middags! Zorg dan wel dat we bezig blijven/ iets te doen hebben... Op het kinderdagverblijf slaapt ze niet meer en thuis over het algemeen nog wel. Gaat prima! In jouw geval zou ik toch echt eens proberen hoe het met minder slaapjes gaat. Want iedere dag die strijd en laat slapen is ook niks!
Wat ik zo lastig vind is dat hij eigenlijk volgens de boekjes te jong is om een middagslaapje over te slaan..maar ik ben onderhand die avonden en gebroken nachten ook wel zat. Ik heb zoveeeeeeeeeeeel geprobeerd. Maar bedoelen jullie dus dat ze er gauw genoeg aan wennen en dan minder oververmoeid zijn tegen etenstijd? En hoe laat eten jullie dan als ze 7u in bed liggen savonds?
Tja, volgens het boekje... denk dat je daar gewoon niet naar moet kijken! Maar juist naar je kind? Anders tijdelijk even wat eerder eten en zo weer verschuiven naar later als hij er aan gewend is? Hier eten we tussen 17.30-18.00u en ligt ze er tussen 19.00-19.30u in...
Hier slaapt ze nu al een paar maanden tussen de middag nauwelijks meer. Ze wil gewoon niet. Ga er niet moeilijk om doen. 's Avonds is ze dan wel moe maar slaapt ze ook goed, vaak ligt ze er al om half 7 in en slaapt dan tot ong half 7 in de ochtend.
Hier ook die strijd gehad. Nu leg ik hem boven in bed, vertel hem dat hij niet perse hoeft te slapen, maar in bed een boekje mag lezen tot mama hem komt halen. Vaak is het als ik na een kwartier naar boven ga, dat meneer ligt te slapen..
Klinkt alsof je er gewoon mee moet stoppen. Mijn dochter had die strijd al vanaf 1,5 jaar. Met 2 jaar heb ik het opgegeven En warempel! Ja, in de namiddag wat chagrijnig en huilerig. Maar 's avonds ging ze eindelijk na 2 jaar goed inslapen zonder huilen én 's nachts goed doorslapen én ook nog eens uitslapen tot 8 uur. Ik wist niet wat ik meemaakte! En die betere nachtrust zorgt er natuurlijk ook weer voor dat ze overdag wat beter door kunnen.
? De boekjes zeggen toch tussen de twee en vier jaar voor het vervallen van het middagslaapje..? Maar hoe wij het hier doen: als hij niet slaapt, thuis dus, dan eten we rond 5 uur, half 6. Daarna even tv kijken, evt in bad enzo, en tussen half zeven en zeven naar boven. Rond 19.00-19.15 slapen. Op de dagen op het kdv redden we dat niet. Dus daar slaapt hij nog 1-1,5 uur. Rond zes uur ophalen, thuis even iets kleins koken, al met al slaapt hij dan rond 20.00. Daardoor slaapt hij s ochtends net iets langer, waardoor hij die volgende dag wel weer redt tot s avonds zonder te slapen.
Tja en 'de boekjes' is ook maar een gemiddelde. Niet ieder kind is gemiddeld! Er zijn ook kinderen die er met 1,5 al klaar mee zijn of als ze met 4 jaar naar school gaan, af en toe nog thuis gehouden worden om te kunnen slapen
Ja ik wil gewoon doen wat het beste is voor mijn kiind, vandaar dat ik over de boekjes begin. Ik wil hem iets niet ontnemen dat hij eigenlijk nog nodig heeft (ook al zou geen dutje voor ons veel makkelijker en fijner zijn, joehoe doorslapen en onze avond terug). Maar ik vind het ook niet fijn als hij daardoor eind van de middag chagrijnig wordt, ik denk dat ik nog wat aanrommel en probeer hem dan een boekje te geven als het niet lukt..en na een uur wakker maak om te kijken of hij het redt met een uurtje slaap. Bedankt voor de tips dames!
Lijkt mij echt het beste dat je het middagslaapje laat vervallen. Zal de eerste tijd even wennen zijn en hij zal ook echt wel doodmoe zijn aan het eind van de dag, maar dit is gewoon een overgangsperiode. En je kunt altijd 1 a 2 x in de week wel proberen om hem er in te leggen, als je denkt dat hij het anders echt niet trekt, maar ik zou hem er niet koste wat het kost er telkens weer opnieuw inleggen. En tot 22.00 's avonds weer? Kan me echt indenken dat je doodop bent dan. Geloof me maar, over 2 weken heb jij een zoon die het prima doet zonder een middagslaapje en dan leg je hem er 's avonds toch al lekker tegen half 7 / 7 uur in. Dan heb jij ook weer rust, heerlijk vond ik dat. Maar de rust tussen de middag was natuurlijk ook lekker, maar niet meer als het niet meer gaat natuurlijk. Succes
Ja ik ben het ook goed zat aan het worden, nu heeft hij vanmiddag dus 1.5u geslapen en ik ben alweer 2 uur boven... en kan dan dus niet lekker ontspannen en even tv kijken, en ik heb daar best behoefte aan als thuisblijf moeder want nu is het gewoon bijna 24/7 met kind bezig zijn..ik heb dan helemaal geen tijd voor mezelf. Zodra ik naar beneden loop begint hij binnen 10 min te huilen en laten huilen doe ik ook niet meer want het werkt gewoon niet, hij is gewoon niet moe genoeg door dat middagslaapje
Onze meid was 2 jaar en 8 maanden toen we zijn gestopt met het middagslapen. Voor die tijd al een hele poos gedoe, dat ze niet meer wilde slapen. Op een gegeven moment moet je er gewoon mee stoppen, dan heeft een kindje er geen behoefte meer aan. Volgens de boekjes bestaat niet, elk kind is anders. Het zijn geen voorgeprogrammeerde robotjes. Dus stoppen met het middagdutje en dan 's avonds iets vroeger naar bed. Grote kans dat het slapen 's avonds ook veel beter gaat.
Mijn oudste was 2 jaar en 3 maanden en toen was het klaar met het middagslaapje. Hij was 's avonds steeds aan het spoken. Toen hij 's middags niet meer sliep, viel hij 's avonds gewoon weer op tijd in slaap. Het heeft wel wat maanden geduurd voordat hij dan aan het eind van de middag niet meer zo moe was. Mijn jongste wil 's middags niet meer slapen. Hem breng ik wel naar bed, gaat nu wat moeizamer. Maar hij valt 's avonds ook snel in slaap. Ik hoop dat hij nog even slaapt 's middags.