Zijn er hier ook mama’s die werken met een huishoudschema. En die hier een voorbeeld van hebben en willen delen? Of nog andere goede tips. Alles is welkom. Ben zelf wel vrij chaotisch en ben dus zoekende naar wat meer orde en regelmaat
Mijn schema is: - Wassen wanneer de wasmand vol is - Elke dag de robotstofzuiger beneden laten stofzuigen - Een of twee keer per week de robotstofzuiger de 1e + 2e verdieping laten stofzuigen en dweilen - Afstoffen wanneer het uitkomt - Toilet als ik eraan denk Ramen lappen, koelkast, trap, deuren, etc, doe ik alleen als ik tijd over heb. De plantjes in mijn tuin geef ik wel heel trouw water, zeker met dit warme weer. Mijn tip is dus sowieso een robotstofzuiger te kopen. En verder lage eisen stellen
Ik gebruik de app ‘Tody’ waarin ik alles kan instellen en dan komt er dagelijks een afvinklijstje. Als ik een keer ergens geen tijd voor heb, vink ik het gewoon af of stel het opnieuw in. En zo komen mijn dagelijkse taken, maar ook wekelijkse taken in gesteld op vaste dagen. En daarbij dan nog wat extra taken voor de langere termijn, bv tuin winte/zomer klaar maken, speelgoed van zoon weer eens uitzoeken, etc. Staat nu op een laag pitje, want het is vakantie en dan maak ik het mezelf niet te moeilijk en doe alleen het hoognodige (was, toiletten, e.d.)
Ik heb een poosje een plan agenda gehad om wat meer structuur te krijgen. Inmiddels heb ik een structuurjunkie en een planboek. Ik zal even een lege blz toevoegen.. deze combinatie werkt perfect voor mij. Bekijk bijlage 729759 Elke ochtend ga ik met een kopje koffie mijn planning maken/bekijken. Op zondag of maandag maak ik een wekelijkse planning met alle afspraken en klusjes, op dinsdag maak ik een weekmenu en dan bestel ik ook de boodschappen. De rest verdeel ik over die week maar kan klusjes ook een dag verplaatsen als dat uiteindelijk beter uit komt.
Wij hebben een Bluebot Extreme. Het is echt fantastisch. We gebruiken de reguliere stofzuiger nauwelijks nog. Die sleepte ik niet zo vaak naar de 1e verdieping en/of zolder. Nu zet ik hem vaak aan als ik thuis werk. Alles van de grond en gaan.
Ik ben trouwens best gestructureerd, maar dat hele huishouden kan me gestolen worden. Daarbij vertik ik het om het mijn verantwoordelijkheid te maken. Schoon genoeg werkt prima
dit ben ik helemaal met je eens! Ik werk met een to do list omdat ik super chaotisch ben. Ik heb echt geen zin om de hele dagen alleen maar te poetsen dus plan het zo in dat ik voldoende tijd heb om andere dingen te doen
Hier ook zo. Het is hier netjes en schoon. Kan het netter en schoner, zeker wel, maar mijn man ziet niks en ik weiger om meer tijd in m’n huishouden te steken. Ik kijk liever een serie of doe wat met de kinderen.
Hier gaat het ook zo. Alleen ipv de robotstofzuiger gaat dagelijks de swiffer er door en 1x per week de stofzuiger.
Maandag: man verschoont de bedden en vouwt de was. Dinsdag: draai ik alle wassen Woensdag: maak ik het hele huis van boven tot onder schoon Donderdag: boodschappen doen Tussendoor maak ik schoon wat vies is en stofzuig ik tussendoor meest nog wel een keer de benedenverdieping. Nu mn zoon op de wc leert plassen gaat daar ook geregeld een doekje doorheen Ik vind het wel lekker om vaste dagen te hebben voor dingen
Wij hebben geen schema meer. Ik ben thuis dus heb tijd genoeg om alled goed bij te houden en wanneer ik er zin in heb. In september ga ik minder thuis zijn. Ramenwasser en robot komen dan . Lakens verversen en was word dan zoveel mogelijk in het weekend. Wat vuil is word gepoetst en niet meer omdat het (in mijn hoofd) zo hoort. Toiletten doe ik sowieso dagelijks maar dat is dan ook maar 10 seconden werl.
Ik heb vaste dagen dat er bepaalde taken worden gedaan. De rest wanneer het nodig is of uit komt. Bijvoorbeeld: Elke avond loop ik een rondje en ruim alles op. De was gaat in de wasmachine en kan de ochtend erna meteen aan. Elke woensdag en zaterdag beneden verdieping afstoffen, stofzuigen en dweilen + beide wc’s poetsen. En elk weekend de bovenverdieping afstoffen/stofzuigen + beddengoed. Wasgoed doe ik als er een was vol zit. Is dus dagelijks wel een keer. Wc’s doe ik tussendoor met een detoldoekje afnemen en als er bezoek komt een keer extra soppen. Wastafel/badkamer houden we schoon na gebruik en doe ik als het uitkomt een keer extra goed. Keuken houd ik ook bij: na het koken even met een sopje het aanrecht, gasfornuis en eventueel buitenkant koelkast oid. Als ik eens zin/tijd heb poets ik extra (bv afzuigkap, keukenkastjes etc). Door de koelkast haal ik een doek als hij eens bijna leeg is. Als er geknoeid is dan maak ik het meteen goed schoon, dus echt vies is hij niet. De tuin en de ramen doe ik ook wanneer ik zin heb of het echt nodig is. Dan gaat dat op het lijstje voor het weekend erbij en zet ik mijn vent ook aan het werk. Als we eens geen zin hebben dan gebeurt iets maar niet. En als ik me tussendoor erger aan iets wordt er wat extra gedaan. Ik vind opruimen en poetsen niet ergs dus er wordt regelmatig wel eea gedaan. Als je echt structuur wilt zou ik gewoon een schema uittypen met de vaste dingen op een dag van de week en dan bijv elke 1e zaterdag van de maand de ramen lappen, 2e zaterdag koelkast leeg en poetsen, 3e zaterdag badkamer ontkalken etc (ik roep maar wat voorbeelden). Elk kwartaal voorraadkast uitzoeken, kledingkast uitzoeken etc. Dan heb je die klussen ook ingedeeld.
Ik vind het knap dat je maar 1x per week wast. Ik heb dagelijks twee wasmanden, ook toen we nog geen kinderen hadden, waste ik bijna dagelijks. Heb je dan overal heel veel van?