Ik heb het met een bovenbuurvrouw gehad, die riep hard ‘Let me go! Help! I didn’t do anything!’ - ik ben naar boven gegaan, maar niemand deed open (en ik hoorde toen ook niks meer). Eerder ook al flink gestommel en gehuil gehoord. Toen toch maar de wijkagent gebeld, die is in gesprek gegaan. Het bleek bij haar niet te gaan om mishandeling maar om psychische problemen, waar ze ook hulp voor heeft gekregen.
Waar zou ik info kunnen vinden over vermiste meisjes die in vermeend loverboy circuit zitten? Kijken kan geen kwaad... Hoewel het huis volgens mij van haar moeder is, dit is wat ik begrepen heb van andere buren...
wij hebben zelf ooit politie aan de deur gehad omdat wij ook een erg luidruchtige discussie hadden en een zoon van 2 met serieuze driftbuien die dit alleen maar verergerden. Op het moment dat de agenten er stonden dacht ik help, wat is dit nu weer, ze kwamen in huis stelden allerlei vragen of we geweld gebruikt hadden tegen elkaar, of ze onze zoon mochten zien (die lag toen net op bed) etc. Achteraf vond ik het wel erg fijn om te weten dat ik in een wijk woon met sociale controle en dat er mensen zijn die zich dus zorgen maken over het welzijn van ons en de rest van de wijk. (Wij hebben geen geweld gebruikt tegen elkaar of onze kinderen hoor! Alleen heel hard geruzied en met een deur gegooit) Dus ik zou altijd zeggen contacteer de wijkagent of veilig thuis al is het maar om het zelf te delen, en het uit handen te geven aan een ander.
Ik heb veilig thuis gebeld en moet morgen terug bellen... Het bureau dat erover gaat zit de hele dag in meetings
Typisch... Je zou toch denken dat er altijd wel een achterwacht bereikbaar is. Goed van je dat je gebeld hebt
Niet alleen op jou, maar in zijn algemeenheid zou ik toch altijd eerst een keer poolshoogte nemen voordat je de politie belt. Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd. Ik heb ook weleens achterburen aan de deur gehad omdat ze continu een ouder kind hoorden gillen en het niet vertrouwden. Gelukkig kwam ze eerst langs en kon ik haar uitleggen dat het mijn zwaar autistische oudste zoon was die dit in frustratie op het verliezen van een computerspel deed Dat ik twee vrolijke kinderen rond mij heen had springen stelde haar uiteraard ook gerust. Aan haar gezicht kon ik zien dat ze een totaal ander beeld verwacht had. Ik heb de buurvrouw vriendelijk bedankt voor haar bezorgdheid en gelukkig mijn zoon geïnteresseerd gekregen in een ander spel met minder frustraties. Mijn autistische kinderen zouden waarschijnlijk flink in paniek zijn geraakt als er ineens een agent in uniform in de woonkamer had gestaan.
Normaal gesproken is die achterwacht er ook. Alleen dan echt voor crisissen en directe spoed. En dat is dit nu niet meer. Idd goed dat TS gebeld heeft!
Ik sluit me bij jullie beiden aan. Ik denk dat het dan dus ook heel erg afhangt van de situatie. Bij sommige mensen ga ik echt niet zomaar eerst poolshoogte nemen, dat vind ik te gevaarlijk. Bij anderen is het wel logisch om even langs te lopen.
Bedenk even voor jezelf dat als je een officiële melding wilt maken dat er mogelijk ook voor jou consequenties aan vast zitten. Wil je een anonieme melding maken of wil je een melding maken met naam en toenaam? Als je een anonieme melding doet kan het zo zijn dat ze informatie van jou niet kunnen gebruiken. Dit is even heel zwart wit uitgelegd.
Er zal wrs een Triage plaatsvinden aan de telefoon die beoordeeld of iets crisis of spoed is. Is dat zo dan is er normaal gesproken echt wel een achterwacht die daarmee aan de slag gaat. Dat is in het weekend en de avonden ook bijv. Maar als het kan wachten dan zal je als beller de boodschap krijgen die TS ook heeft gekregen namelijk dat je de dag erop teruggebeld wordt.
In mijn beleving klopt het niet dat een beller verzocht wordt om de volgende dag terug te bellen over zoiets. Dat kunnen anderen logisch vinden of uitleggen dat het de normale gang van zaken is, maar ik heb hier een andere mening over.
Ik zou ook aangebeld hebben en bij geen gehoor een melding bij politie/wijkagent. Zeker nadat ik laatst een nieuwsbericht las over een vrouw die bijna verkracht en vermoord was door haar schoonvader. Hij wilde haar bedwelmen en de vrouw heeft zo hard kunnen gillen dat de buren polshoogte kwamen nemen en ze kon ontsnappen. Dat heeft haar gered. Wat als die mensen dat niet deden of durfden.. Dan had het voor die vrouw heel anders afgelopen. (Schoonvader had namelijk de s*ksspeeltjes en de strop al klaarliggen voor haar.)
Als je iemand (man, vrouw, kind etc) hoort schreeuwen om hulp, als je hoort dat er sprake is van geweld (trappen, klappen, meubels die vallen etc) is dat altijd reden om 112 te bellen!! Dat valt namelijk onder een acute situatie waarvoor je direct hulp mag inschakelen. Jij hoeft als burger dus niet eerst polshoogte te gaan nemen. Dat kan in sommige situaties zelfs gevaarlijk zijn. Of later zorgen voor problemen! Bij ontdekking op heterdaad kan en mag de politie namelijk veel meer. En er is direct bewijs wat niet te verdoezelen is. De politie heeft echt liever een melding teveel dan te laat. Direct ingrijpen is vaak efficiënter dan pas achteraf voor de betrokkenen. Veilig Thuis kan je altijd bellen voor advies of een melding (ook anoniem!) Alleen verzamelen die informatie en ondernemen niet direct actie. Daar is de politie voor. Ze kunnen natuurlijk wel zorgen dat er hulp komt in het gezin.