Houten tafel bewerken met beits, wax, krijtverf?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 9 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Ik heb een afgeschuurde houten tafel welke ik dus nog moet behandelen/bewerken voor gebruik, wil geen gladde tafel (dus niet strak ik de lak ;))

Ben nog niet uit over de kleur die het moet worden en heb ook geen verstand van beits, wax, krijtverf en dergelijke.

Hebben jullie tips of voorbeelden?

2. Liekj

Liekj Niet meer actief

Geen tips, maar ik lees wel even mee ;)

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je niet strak in de lak wil is krijtverf wel een optie. Ik heb daar een paar kasten mee gedaan en dat is echt heel mooi geworden. En het minste werk, kwestie van meubelstuk afdoen met (in mijn geval) een doekje en ammoniak en dan verven. Je hoeft niet te schuren of niks... Heerlijk! Ik gebruik Annie Sloan krijtverf.

Ik zou dan alleen voor een tafel wel aflakken. Van Annie Sloan heb je Softwax, maar dat moet echt een poos uitharden, minstens een week. Tot die tijd gaat het er vrij makkelijk af. Je hebt van dat merk ook een lak, die is denk ik meer geschikt voor een tafel. Ik ben nog aan het twijfelen of ik mijn tafel ga doen... ;)

4. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik ben zelf ook fan van krijtverf.. Geen gedoe met schuren, enkel even ontvetten en gaan maar.. Ik heb er alleen nog nooit een tafel mee gedaan, maar ben het helemaal eens met bovenstaande.. Je zult wel een goede laag erover moeten krijgen, want krijtverf alleen is niet sterk!

Overigens zijn er heel veel verschillende soorten merken krijtverf te krijgen met allen een ander prijskaartje! Ik zou daar ook even naar kijken..

5. Lentes

Lentes Niet meer actief

Krijtverf krijg je dan ook een dikke laag verf?
    En die wax, is dat ook mooi om alleen te gebruiken? (Zonder verf)

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat ligt aan de kleur. Ik hebwat oude donker eiken meubels wit geverfd met een grijze rand. De grijze verf dekte in 1 keer, de witte moest 2x.

Waar je met krijtverf trouwens wel rekening mee moet houden, is de houtsoort. Bepaalde soorten hout kunnen 'bloeden'. Als je er dan krijtverf overheen doet, kun je een gelige gloed krijgen. Als je datniet wil moet je je tafel voorbehandelen.

Op deze website staat heel veel info, ik betsel hier ook altijd mijn verf: shabbytreats

Je kunt een tafel waxen heb ik nog niet gedaan, maar dan zou ik voor wax gaan kijken in de bouwmarkt. Ik weet niet of de wax van annie Sloan geschikt is om zonder de verf te gebruiken. De wax reageert namelijk metbde verf waardoor er een keiharde laag onstaat.

7. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Ik heb onze eettafel binnen met een beits gedaan, lekker makkelijk met schoonmaken. De tafel buiten heb ik net geverfd, met de greywash van de action €2,69 per liter. De speeltafel van de kinderen met krijtverf gedaan, ook van de action. Echt prima verf! De beits wel bij de Gamma gekocht.. Erg duur maar was het wel waard.

8. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Welke kleur beits heb je gebruikt? Heb je een foto! Ik ben heel benieuwd.

Ik heb nu een pot witte transparante lak staan en zit verschrikkelijk te twijfelen.

9. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Het lukt niet om hem te uploaden! Het is een dekkende beits, grijs/antraciet. Bedstee van de oudste heb ik ook bewerkt met een beits maar dan in een wash.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik zou het iig niet met krijtverf/annie sloan verf doen. hier wel gedaan, incl de wax en dit uit laten harden maar het is niet bestand tegen kinderen. paar x er tegenaan stoten met een speeltje en de verf is er tot het hout vanaf. het pakt niet zo goed als gewone grondverf met een laag verf erover. rotte met de krijtverf is ook dat je er niet zo even overheen kan met "normale" verf. al die zooi moet er tot op het hout weer vanaf. leuk met zo'n waxlaag erover. dat heb je er niet zomaar vanaf. nog meer werk dan wanneer ik het met gewone grondverf en laag verf gedaan had.
    heb er nu gewone verf op wat de uitstraling heeft als krijtverf. mat.

11. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Ik lees ook even mee. Ik wil het bovenblad van de tafel ook in een grijzige kleur hebben maar wel het hout blijven zien..

krijgtverf hier geprobeerd op een bijzettafeltje, niet mijn ding..
    Ook info hierover gevraagd bij een verfspeciaal winkel en zij zeggen als je krijtverf op meubels die intensief gebruikt worden zoals tafelbladen e.d. dat je ondanks wax of lak hier gauw krassen en strepen op krijgt..

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb mijn meubels gedaan met beits in de kleur leigrijs van Cetabever. Supermooi geworden. Je hebt dan meteen een krasvaste laag op je meubels. Een foto van mijn eettafel:

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    De wieg van ons zoontje heb ik geverfd met een krijtverf look-a-like. Le Noir et Blanc van Karwei. Het is net krijtverf en geeft een heel mooie uitstraling. Is alleen een stuk goedkoper dan bv Annie Sloan (grote pot 28 euro).

14. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Ik heb mijn bovenbladen natuurlijk gelaten.

15. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Heel mooi vind ik dit! alleen wij hebben een hele fijne houtstructuur van meubels..
    je hebt de poten wel gewoon wit geverfd en dan olie of was over de bovenkant?
    kun je dan wel de tafel gewoon afnemen?

16. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    onderkant idd geschilderd, het blad is gewoon afneembaar.

Deel Deze Pagina