Wij willen een keer een verre reis gaan maken en ik sta op het punt om hem te gaan regelen en boeken. Maar nu was laatst het land van onze keuze in het nieuws met een politieke actie die mij nogal tegenstaat. Het raakt dat land zelf niet. Ik merk dat ik gelijk twijfel of ik nog wel naar dat land wil. Maar ja, we gaan er heen voor de natuur, de steden en het eten. Verder is het volgens mij normaal gesproken een rustig land waar allerlei geloven min of meer vreedzaam samen leven. Houden jullie rekening met dit soort dingen als je een vakantieland uitzoekt?
Nee dat het mij tegenstaat, doet voor mij niks af aan een land of de mensen. Gaan juist naar landen die nog niet zo in trek zijn.
Ik wilde eigenlijk 'nee' zeggen, maar dat de PVV zo groot is geworden is voor mij wel nog meer reden om niet meer naar NL (op vakantie) te gaan. En dit hoor ik ook van mede-emigranten trouwens. Maar dat heeft meer met onze eigen veiligheid te maken dan met dat ik het niet met ze eens ben. Als een land in oorlog is, of er oorlog dreigt, vind ik het wel een ander verhaal. Een vriendin van me was op familiebezoek in Rusland (een deelrepubliek) toen Oekraïne werd binnengevallen. Ze was nog net op tijd met een vlucht terug naar Engeland maar het kostte veel stress en moeite.
Een klein beetje, zo zou ik nooit naar Iran gaan vanwege de vrouwenrechten daar, nouja meer het gebrek aan rechten. Net als Afghanistan momenteel. Verder reis ik gerust naar landen die geel gekleurd zijn wegens de veiligheidsredenen, maar de oranje en rode gedeelten, daar ga ik dan weer niet naar toe.
Wij kijken eigenlijk altijd naar de adviesen van buitenlandse zaken. Reisadviezen | NederlandWereldwijd Als daarin een land geel is dan kan het nog, vaak zijn er in een geel land ook oranje en rode gebieden, daar kun je als toerist beter niet komen. Verder denk ik dat het verstandig is dat je je verdiept in de politiek, en actuele situatie in een land waar je heen wilt reizen, kijk naar spanje, is helemaal groen op de kaart van reisadvies maar ik zou de omgeving vallencia toch even links laten liggen, in veel landen kan een sfeer van redelijk gemoedelijk plots veranderen in een grimmige sfeer. Dat tesamen zal bij mij een mening vormen. hoe groot is het risico dat je loopt als toerist, in welke gebieden kom je, is daar ook "gedoe". zijn er binnenkort verkiezingen, of zijn deze net geweest, hoe lang geleden, en wat geeft dit voor concequenties. je kunt niet altijd alles vooraf weten. maar als het niet goed voelt zou ik het niet doen.
Ik kijk vooral of ik me veilig door het land kan bewegen. Dus hoe zit het met vrouwenrechten, lhbtiq gemeenschap, hoe wordt er naar Nederlanders/het westen gekeken. Als dat maakt dat ik ergens niet veilig ben (of me veilig voel), dan ga ik niet. Daarnaast let ik op de veiligheid vanuit natuur/geweld en veiligheidsadvies. En is er een moreel kompas over wat ik acceptabel vind en wat niet. Maar weet niet hoe rechtlijnig/betrouwbaar dat is. Kan best zijn dat dat vooral op basis van vooroordelen en aannames is.
Ergens wel en dan vooral dat ik weiger te gaan naar een land waar de regerende politiek compleet tegen mijn principes ingaat. En ik moet me er als vrouw veilig voelen.
Mee eens. Toevallig net een discussie met man hierover. Wilden naar Amerika gaan in 2026, maar ik heb daar dus geen zin in als er een idioot daar aan de macht is. Man vindt dat onzin.
Ik hou er wel rekening mee maar dan vooral vanuit egoïstische motieven. Niet dat ik het land wil boycotten ofzo. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen en ik relatief veilig zijn op vakantie, dat we niet in opstootjes en rellen terechtkomen. Maar ook dat we niet ooggetuige zijn van afschuwelijke misstanden. In mijn studententijd heb ik wel door hele arme landen gereisd en hoewel dat super leerzaam was greep het me heel erg aan en zou ik dat nu niet zomaar als gezinsvakantie willen, want ik ben dan niet ontspannen maar me alleen maar druk aan het maken over het onrecht in de wereld.
Ja, toch wel. Demonstraties of andere onrusten, daar hou ik geen rekening mee, maar landen waar de mensenrechten aantoonbaar geschonden worden staan niet bovenaan mijn vakantielijstje. Zo zal ik nooit naar China gaan, Ookal lijkt me dat een heel mooi land. Of streng islamitische landen waar vrouwen onderdrukt worden (al zitten die vast ook niet op mij te wachten )Of Rusland. Of zelfs Amerika trekt mij niet, maar dat is niet alleen vanwege politiek maar ook door de mentaliteit. Wel ben ik me er van bewust dat er ook heel veel andere landen zijn waar ook dingen gebeuren waar ik niet per definitie achtersta en die nooit in het nieuws komen. Het is dus slechts een heel klein protest van mijn kant.
Hmm. Lastig. De landen die beslist nooit in aanmerking komen zijn sowieso al veel te ver weg, of trekt me al niet om andere redenen. We blijven doorgaans binnen Europa en op rijdbare afstand. Maar met de huidige politieke ontwikkeling zijn er hier ook steeds meer aparte figuren aan de macht. Hongarije zal ik niet naartoe willen bijvoorbeeld. Maar ook Italië, wat om tal van andere redenen wel een geweldig vakantie land is wordt dubieus. Aan de andere kant. Dan zou ik dus ook niet meer in Nederland op vakantie willen. Dus Waar kan ik nog heen? "K heb getwijfeld over België Omdat iedereen daar lacht K heb getwijfeld over België Want dat taaltje is zo zacht ...." @Luppy Ik ben nu wel benieuwd welke verre reis je zou willen maken.
Ja ik ben ook niet zo'n fan. Man zit er nu voor het werk en is ook gevraagd om daar (al dan niet tijdelijk) heen te komen, maar heeft gelukkig ook gezegd dat niet te zien zitten. Misschien met jongere kinderen dat we dat wel meer als serieuze optie zouden zien. Afgelopen jaar zijn we naar Turkije geweest, zou ik zelf ook nooit uitgekozen hebben, mooi land hoor, maar die politiek wil ik niet steunen (mijn ouders betaalden, vandaar).
Hmmm, ik wou het eigenlijk niet zeggen, maar snap wel dat het irritant is om het zo vaag te houden. Het gaat om Maleisië, dat Israël uit de Verenigde Naties wil verbannen. Verder is Maleisië volgens mij een land dat niet zo heel extreem is, er wonen wel veel moslims, maar dat bestaat prima naast hindoeïsme, boeddhisme en christendom, las ik overal. Sowieso vind ik het een beetje spannend om een reis zo lang van te voren te boeken, nu er overal in de wereld zoveel aan de hand is. Wij zijn normaal kampeerders in Europa en beslissen op het moment van vertrek zo'n beetje waar we heen gaan en dat kan onderweg nog wel veranderen ook. Maar voor zo'n reis moet je vliegtickets al vroeg reserveren en je overnachtingen enzo ook, want wij zijn met z'n vijven en dat ga ik echt niet in het hoogseizoen op de bonnefooi doen.
Persoonlijk zou ik rustig naar Maleisië gaan. Ik heb veel gereisd in Azië en vind dat Maleisië 1 van de weinige landen is waar zoveel verschillende religies vreedzaam samenwonen. Wel is er soms discriminatie voor bv studiebeurzen. Die krijgen moslim-kinderen vaak makkelijker dan kinderen met een andere religie. En heel eerlijk: ik vind Israël ook vreselijk bezig. Die staat ook niet op mijn vakantielijstje!
Nee daar hou ik geen rekening mee. Ik ging zelfs naar Syrië op vakantie, wel voor de burgeroorlog natuurlijk
Ik weet natuurlijk niet wat er in welk land allemaal precies speelt, maar landen waarvan ik weet dat daar de mensenrechten ernstig worden geschonden, daar ga ik niet heen. En dan moet je ook denken aan landen waar veel kinderprostitutie plaatsvindt. maar ook landen zoals Dubai waar veel moderne slavernij is en wat een soort vluchtplaats voor criminelen is, ga ik niet heen. Ik snap ook totaal niet waarom zo’n land zo in trek is.
Dit is inderdaad hoe ik er ook in sta. Na de verkiezingsuitslag vind ik de USA ook niet geweldig, maar dat vind ik van de verkiezingsuitslag in NL ook, maar dan ga ik ook niet emigreren. Dus die vakantie gaat gewoon door Ik heb overigens bewust niet voor een Tesla gekozen, ook al was die een stuk beter betaalbaar. Dus ik neem zulke zaken wel mee in mijn keuzes.
Ik snap waarom je het vaag wilde houden. Dit onderwerp is ook verbannen van het forum omdat de emoties te hoog opliepen. Voor mij zou het geen reden zijn om niet naar Maleisië te willen. Ik vind het eerder bizar en diep triest hoe de wereld met droge ogen kan blijven toekijken naar de gruwelijkheden van die oorlog.