Tijdelijk contract zelf niet verlengen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lelie1983, 5 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie1983

Lelie1983 Lid

28 jun 2014
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Op jullie website wordt het me duidelijk dat als de werkgever je tijdelijke contract niet verlengd tijdens de zwangerschap en je binnen een bepaalde termijn bevalt, je wel het zwangerschaps- en bevallingsverlof krijgt.

Ik heb op dit moment een tijdelijk contract en beval in 2017. Ik weet echter zelf nog niet zeker of ik wil verlengen. Maakt het uit wie het besluit neemt omtrent verlenging (werkgever/werknemer) voor het krijgen van het zwangerschapsverlof?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lelie1983,

Je wilt graag weten of je wel recht hebt op een zwangerschapsuitkering wanneer je contract niet verlengd wordt.

Ligt je uitgerekende datum binnen tien weken na einde van de verzekering, dus einde van je dienstverband? Dan heb je vanuit dat dienstverband nog recht op een zwangerschapsuitkering (WAZO) van UWV. Het maakt hierbij niet uit wie de keuze heeft gemaakt je contract niet te verlengen.

Zit er meer tijd tussen? Dan kan je misschien toch een zwangerschapsuitkering krijgen. Vanuit de WW-uitkering heb je daar namelijk ook recht op. Voor het recht op WW is het wel van belang wie het initiatief nam voor het niet verlengen van je contract. Als jij zelf de keuze maakt je contract niet te verlengen, dan heb je waarschijnlijk geen recht op WW. Dat geldt ook na afloop van je zwangerschapsuitkering. Heb je zelf de keuze gemaakt het contract niet te verlengen en heb je na afloop van je zwangerschaps- en bevallingsverlof nog geen nieuwe baan? Dan heb je waarschijnlijk geen recht op WW omdat je zelf de keuze hebt gemaakt je contract niet te verlengen.

Ik wens je een goede zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina