Hoogte zwangerschapsuitkering met wisselend aantal uren per maand

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Drollie, 12 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drollie

Drollie Actief lid

16 jul 2013
    222
    153
    43
    Utrecht
    Hallo.

Ik ben werkzaam in de kinderopvang en heb een vast contract voor 16 uur per week. Nu werk ik zeer regelmatig 24 uur per week en daardoor is mijn maandsalaris altijd wisselend. De ene maand werk ik elke week 24 uur en de andere maand 2 weken 16 uur en 2 weken 24 uur. Dit de ik al 1 jaar lang.

Nu ben ik erg benieuwd hoe dit zit als ik met zwangerschapsverlof gaat. Hoe wordt de uitkering berekent, want als ik alleen mijn contacturen uitbetaald krijg zag ik het niet redden financieel.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Drollie,

Je wilt weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering (WAZO) wordt berekend.
    De WAZO-uitkering is 100% van het voor jou berekende dagloon. Voor dit dagloon kijken we naar de periode van 1 jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voordat je zwangerschapsverlof begint.
    Er wordt niet gekeken naar je contracturen maar naar daadwerkelijk gewerkte uren.

UWV betaalt meestal uit aan de werkgever. Deze betaalt je loon door. Wilt je dat de uitkering rechtstreeks aan jou wordt overgemaakt? Overleg dit dan met je werkgever. Hij kan dit bij de aanvraag aangeven.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina