Geachte heer,mevrouw, Ik heb een vraag over de hoogte van mijn ziektewetuitkering. Ik ben vanaf 5 juni jl. voor 100 % ziek uit dienst gemeld door mijn ex-werkgever i.v.m. klachten zwangerschap. Een maand voorafgaand aan 5 juni was ik volledig arbeidsongeschikt en kreeg mijn werkgever volledig dagloon door het UWV uitgekeerd. Aangezien ik door de Arbo-arts 100 % arbeidsongeschikt ben verklaard heeft mijn werkgever aan UWV doorgegeven dat ik 100 % ziek uit dienst treed en ze hebben mijn rekeningnummer aan het UWV doorgegeven. Ik werkte bij mijn voorgaande werkgever 32 uur per week. Mijn bruto dagloon is door het UWV vastgesteld op 80,32 per dag en dit lijkt ook aardig te kloppen met mijn loon van de werkgever. Nu heb ik de 1e betaling van het UWV Ziektewet uitkering ontvangen op 13-06-2012. Dit was de uitbetaling voor periode 5 t/m 8 juni 2012 (4 dagen) Bruto 321,28 euro en netto 258,88. Nu heb ik de 2e betaling van het UWV ontvangen op 20-06-2012 voor de periode 11 t/m 17 juni 2012. Een netto bedrag van 323,60 euro. Als ik de de eerste betaling van het UWV van 258,88 euro omrekening naar mijn salaris van mijn voorgaande werkgever komt dit aardig overeen . Ik heb het idee dat de tweede betaling van 323,60 gebaseerd is op een volledige week (5 dagen i.p.v. 4 dagen)? Is het zo als je in de ziektewet zit je je dagloon voor volledige aantal dagen per week ontvangt? ongeacht hoeveel uur je voorgaand op contract stond? Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is en ik een duidelijk antwoord zal ontvangen. Gr. Jolien
Beste Jolientje1986, Het klopt dat je het dagloon dat voor de Ziektewet-uitkering is vastgesteld over 5 dagen per week krijgt uitbetaald. UWV kijkt voor de vaststelling van het dagloon niet naar het aantal uren dat je hebt gewerkt. Om het dagloon te berekenen nemen we je Sociale Verzekeringsloon van 1 jaar voor je eerste ziektedag en berekenen hiervan het gemiddelde. Dit betekend voor jou dat je 5x 80,32= 401,60 bruto per ontvangt. Actuele informatie over de berekening van je Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare