aanpak dochter van 8.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kimmuh, 18 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Hoi moeders.
    Mijn dochter, net in januari 8 jaar geworden heeft de laatste tijd iets ontdekt en ik word er razend van.
    Ze doet dingen die niet mogen.
    Vervolgens liegt ze erom.
    Laatst was er iets op school, is opgelost
    Vandaag hoor ik ineens dat ze nog maar 1 maal per week bij een meisje mag spelen, haar vriendinnetje.
    Uitleg gevraagd aan de moeder want volgends mijn dochter is er niets gebeurt.
    Uitleg gekregen van moeder. En mijn dochter heeft inderdaad wel iets gedaan, het is niet ernstig maar als ik erom vraag ontkent me dochter het gewoon. Dan gaat ze overal aanzitten friemelen. Niet mij aankijkend. Waar ik dan 100% zeker weet ze liegt.
    Ik confronteer haar op haar slaapkamer, vraag haat wat er gebeurt is. Vervolgens is er niks gebeurt terwijl ik weet wat er is gebeurt. Dan begin ik er over. Eerst ontkent ze het en daarna zegt ze dat het wel zo is.

Wat moet ik hier nou mee.
    Wat er is gebeurt is niet zo heel erg, ben ik ook niet boos om.
    Dat gelieg naar mij toe. Dat wel.
    Daar word ik boos om, en dan krijgt ze straf.

Wat kan ik nou doen, zodat zij begrijpt dat ze niet moet liegen.
    Heb het idee straf geven niet helpt.
    Weet het niet meer.

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Oudste van 8 liegt ook veel, vooral op school. Maar na een flink gesprek én dat we niet boos worden als hij eerlijk is, was hij vd week meteen eerlijk over iets. Lastig he zouets

3. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik heb geen pasklare oplossing, maar misschien kun je de vragen naar je dochter anders stellen.

Niet: Wat is er gebeurd bij vriendinnetje X?
    Maar: Ik heb gehoord wat er gebeurd is bij vriendinnetje X. Leg mij eens uit hoe dat kon gebeuren.

Je weet namelijk al dat er iets gebeurd is, dus je vraagt naar de bekende weg.

Ik probeer mijn dochter niet te straffen als ze eerlijk tegen mij is. Dus dan zeg ik gewoon: "Ik vind het fijn als je mij precies vertelt wat er gebeurd is/dat je heel eerlijk vertelt wat er gebeurd is."
    Want anders straf je haar terwijl ze dan eindelijk eerlijk tegen je is. Dat lijkt me niet handig voor de vertrouwensrelatie.

Misschien kun je daarna praten over wat er mis ging (bij bijvoorbeeld vriendinnetje X), hoe dat kon gebeuren, of ze het de volgende weer zo zou doen of juist niet, hoe ze het goed kan maken, etc.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.887
    1.369
    113
    Ze krijgt straf als uitkomt dat ze liegt, dat is natuurlijk een hele duidelijke motivatie om niet toe te geven dat je ergens over gelogen hebt.
    Ik zou proberen om de communicatie tussen jullie wat opener te laten worden. Klets eens met haar als ze al in bed ligt en het ligt uit is, gewoon over school en dingen. Vertel wat over jezelf van vroeger en vraag hoe dingen voor haar zijn. Soms komen er dan juist ineens wel dingen uit.

Zijn deze 2 keren de enige keren dat dit is gebeurd? Dan vind ik het allemaal ook wel meevallen. Het is ook een soort ontwikkelfase waarin ze kijkt wat ze tegen wie wil vertellen en wat er gebeurt als ze niets zegt.

5. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Mijn dochter loog ook heel erg op haar achtste. Nu is ze 9 en doet ze het af en toe nog is maar dan is het puur omdat ze denkt dat we boos worden.

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier wordt ook om de domste dingen gelogen.
    maar ook serieuzere dingen mag dl nog wel eens om liegen.
    als ik weet dat ze liegt zeg ik het ook tegen haar dat ik dat wel weet.
    ik zeg haar dan dat ze nog 1 kans krijgt om zelf de waarheid te vertellen (ze heeft dan eerst 100x ontkent).
    dit doet ze dan uiteindelijk wel omdat we de waarheid niet straffen.
    vaak weet ze zelf niet eens waarom ze liegt als het om de kleine dingetjes gaat.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.785
    4.177
    113
    Mijn dochter heeft ook een tijd veel gelogen, met name op school. En nog doet ze het soms wel. Hoe hatelijk ik het ook vond ik ben er nooit boos over geworden of straf voor gegeven maar keer op keer uit blijven leggen dat liegen kwetsend is en verdrietig maakt etc. En haar geprezen als ze de waarheid vertelde ( al kookte ik dan soms van binnen)

8. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Hier is de regel als je eerlijk bent word ik niet boos maar als je liegt krijg je straf. Nu is het zo dat als zoon iets stouts heeft gedaan hij het meteen komt vertellen en erachter aan zegt maar je kan nu niet boos worden want ik vertel het je eerlijk. En dat vind ik ook moeilijk want wil hem geen vrijbrief geven om stout te doen en daarna er geen consequenties aan hangen omdat hij er eerlijk over was.

9. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hm, nu gebruikt hij je eigen regel tegen jou. Jij mag natuurlijk boos worden wanneer jij boos wordt. Ik denk dat je vooral de nadruk zou kunnen leggen op: liegen vinden we echt veel erger dan als je eerlijk bent.
    Wel een slimpie, die zoon van jou!

Deel Deze Pagina