dag mijn kleine is nu bijna 8 weken en drinkt om de 3 uur 120cc+4. Ook de nachtvoedingen drinkt ze nog waardoor ze op 7 voedingen zit. Is dit niet te veel? 2 weken bij het CB woog ze 4,5 kg. Ze drinkt nu der eerste voeding om 7 uur s'morgens en de laatste om 22.00 uur. Dan meestal rond 3 uur s'nachts nog een voeding. Moet ik wat veranderen aan dit schema? tips?
7x120cc is 840cc Voor haar gewicht zou ze nu 4,5 x 150 = 675cc mogen. Misschien is ze inmiddels bijna 5 kilo, dan zou het 750cc zijn. Redelijk veel dus, niet per fles maar wel het aantal voedingen. Met 5x 150cc zou kunnen, heb je wel eens geprobeerd grotere flessen aan te bieden. Wellcht doet ze daar in verhouding langer mee. Om de 3 uur overdag vind ik wel vlug. Dus dan krijg je een schema 7u-12u-17u-22u-3u. Zoiets hebben we hier ook maar met flessen van 120cc (zoontje is 4 kilo ongeveer).
Om de 3 uur is met deze leeftijd heel normaal, de flessen zijn misschien al wat aan de grote kant. Zeker ivm gewicht. Geef je 120 of gaat de volledige fles op? Je hoort nl de voeding te tellen en dat is 135cc. Dus dan klopt bovenstaande berekening niet. Hoelang doet ze over de fles? 15-20 minuten is het meest ideale. Als het korter is kun je proberen te zorgen dat het langer duurd.
drinkt ze ook alle flessen van 12+4 op? dan zou je wat grotere flessen kunnen geven. Dan duurt het ook weer langer voordat ze komt omdat haar maag langer vol zit. Wat ik me afvraag, komt ze zelf om de 3 uur of maak je haar ervoor wakker? Als je het kan rekken naar iedere 4 uur zou dat wel mooi zijn. En bijv de avondfles (die ze goed drinkt) ophogen, dus haar zegmaar 'voltanken' voor de nacht, zodat ze daar ook weer langer op slaapt. Want een volle fles nu is 135 x 7 = 945 ml in totaal per dag, dat is ook de hoge kant (max een liter per dag). Mocht ze nou iedere 3 uur ook komen en inderdaad bijna een liter drinken dan kan je aan het cb vragen of flesvoeding voor hongerige baby's iets is. Dan is ze wat langer verzadigd zou ik denken.. welk merk dat precies is weet ik niet maar heb die tip vaak op dit forum voorbij zien komen. Succes!
ze drinkt bijna elk flesje op, heel af en toe laat ze weleens 10cc staan. Ik merk de laatste dagen echter wel dat ze de ene keer om de 3 uur en de andere keer om de 4 uur wil drinken. Ik zat zelf te denken om dit schema aan te gaan houden: 6.00 150cc 10.00 150 cc 14.00 150 cc 18.00 150 cc 22.00 150 cc Dan zou ze op de 750cc zitten en volgens mij is dat de max of is dit te veel en moet ik de 120cc aan blijven houden? Het CB gaf de 2 weken geleden al aan het flesje op te hogen naar 150cc, ik vond dit toen nog te snel gaan.
Ik zou geen 5 flessen in totaal doen... De nachtfles moet je zien als extra fles, 6e fles. Deze gaat op den duur minder worden en wegvallen... Hier ook de fout gemaakt om 4flessen overdag te doen en de 5e in de nacht. Een baby van zeker 8 weken heeft 5 flessen overdag nodig.... Je geeft idd teveel, maar je baby is gewend aan een schema... Dus drinkt netjes de flessen dan... Ik zou es gaan proberen naar 6 flessen van 120 te gaan dan zit je op 810 dagtotaal... En als je baby echt om de 3 uur blijft komen, eens informeren naar forte of evt jbpm
Als ze voeding laat staan zou ik niet ophogen, vind zelf 150/5 ook erg groot voor zo'n jong kindje. Je moet ook bedenken dat tot 6 maanden kv de hoofdvoeding is. 180/6 of evt 210/7 (persoonlijk vind ik die te groot) is wel de max wat je kunt geven! Wil je zelf perse een schema? Dan ga je rekken wanneer ze honger heeft en wakker maken als ze slaapt. De meeste kindjes reageren beter als je op verzoek voed, met overdag maximaal 4 uur ertussen. Als ze dan de ene keer na 3 uur en de andere keer na 4 uur komt is dat helemaal prima! En het schema komt er vanzelf wel in als ze ouder is! Sowieso; 5x 150 is geen 750! Het is 5 x 165 wat je geeft bij 150/5. Dus totaal 825 cc Het is namelijk maximaal 30 schepjes of 1 liter voeding, maar dit is gelijk. 1 schepje + 30cc water geeft +/- 33 cc voeding. 30 x 33 = 990 ml voeding en dan heb je iets speling ivm dat het niet precies 33ml is. Dus ze mag tussen de 120 en 180 cc per kg lichaamsgewicht, dus tussen de 540 en 810 cc voeding per 24 uur. Als ze echt meer wil/nodig heeft ga dan lichamelijke ongemakken uitsluiten en evt over (gedeeltelijk) op forte voeding. Ga niet doen wat 'makkelijker' voor jou is maar kijk naar je dochter en meestal is het beter om vaker kleine flesjes te geven! Je dochter is zo jong en het gaat zo snel voorbij de babytijd.
Serieus? Waarom? Omdat jij dan beter slaapt? Een baby is een mens, geen machine die je kunt programmeren!
Voltanken en rekken?? Dat klinkt niet zo fijn.. Wat afschuwelijk om zo met een baby om te gaan... Staan we dan echt zo ver af van hoe een babylijfje werkt?Alleen omdat dit beter uitkomt? Een andere mogelijkheid is om even te kijken hoe het gaat.Ze is pas 8 weken en gaat binnenkort waarschijnlijk zelf wel meer op kunnen per fles...
5x150 vind ik nog best veel voor zo'n kleintje. Mijn dochter dronk toen 6x120 (inhaalspurtje). Ze zou iets teveel krijgen idd volgens jouw schema, maar als ze het nodig heeft is het ook niet erg denk ik. Komt vast wel weer goed! Ze kan een groeispurtje hebben en dan hebben ze al hun melk ook hard nodig. Met 8 weken is er vaak een sprongetje dus wie weet trekt het over een week wel weer bij. Serieus, voltanken voor de nacht zou ik echt niet doen. Ik ga ook niet graag slapen met een volle buik, laat staan zo'n kleintje! De maag van een pasgeboren baby is even groot als een walnoot (dit even ter info)
ik denk dat ik het indd maar voorlopig op 120cc hou en dan proberen om de 4 uur en als ze na 3 uur wil geef ik het gewoon. Vind het zo zielig om te gaan rekken. Maar dat betekend dat ik toch aan 7 voedingen per dag kan komen en dat zou toch te veel zijn lijkt mij.
Rekken is niet handig. Je kleintje heeft honger en krijgt het niet! Is niet zo erg fijn lijkt mij. Misschien kan je een paar kleine flesjes geven en een paar grotere? Misschien heeft hij vaste momenten waar het hongergevoel meer is? Hier was dat nl altijd de ochtend. Brullen en zodra de fles er in ging was het goed. Later op de dag trok dat aardig bij.
Probeer gewoon haar te volgen. Overdag maximaal 4 uur en snachts wanneer ze wil, waarschijnlijk kom je dan al een heel eind! En wil ze echt 7 flessen? Dan kun je altijd nadenken over forte voeding. Rekken is 1 zielig en 2 slecht. Een baby weet elf goed wanneer het honger heeft, als je gaat rekken en extra grote voedingen erin wil proppen verpest je dit. Dat kan uiteindelijk alleen maar problemen geven.
Je telt wel degelijk de hoeveelheid water en niet de hoeveelheid aangemaakte melk. En de max is dan weer een liter melk dus 900cc water. Ik voed trouwens op verzoek, eerst 6x90 en met weken opgehoogd naar 120, zat meteen op 5 flessen, niet in gestuurd. Maar elk kind is anders natuurlijk.
Voltanken? Hoe slaap jij op een overvolle maag? Ik heel slecht.... En mijn zoon bedankt me voor teveel melk door het bij voorkeur in mn decollete te deponeren dus ik denk niet dat het hier heel goed zou werken. Geloof ook niet dat het TS om het doorslapen te doen was.
Dus Nutricia heeft het fout; Zelf uitrekenen Je kunt de hoeveelheid flesvoeding voor je kindje ook zelf uitrekenen met een eenvoudig rekensommetje. Voor elke kilo die je kind weegt, heeft hij ongeveer 150 ml voeding per dag nodig. Weegt je kindje bijvoorbeeld 4 kilo, dan is 4 x 150 ml = 600 ml voldoende. Bron; Handig voedingsschema voor je baby| Nutricia voor jou
Verwarrend. Dit is het schema dat ook op de pakken voeding staat: Hoeveelheid flesvoeding - baby Als je met 4 kg 5x120cc+4 = 5x135cc moet geven, is dit 600cc water of 675cc voeding. Zit je per kg lichaamsgewicht op 150cc water of 170cc voeding. Onze baby zit net boven de 4 kg en is net over op 5x150cc want 120 was niet altijd genoeg. Laat ie bij andere flessen wel weer behoorlijk wat staan dus denk dat ie totaal iets boven de 600cc zit (zonder schepjes). Maar misschien is het wel een vreetzak hoor. Ben volgende week bij het cb, zal es navragen hoe het zit.
Ben benieuwt. Hier en vorige cb zegt voeding, niet water (dus 150+5 schepjes is 165 wat je rekent en niet 150). Net als huidige ka trouwens. Maar opzich is als je 150 water aanhoudt dit niet echt een punt, want je mag tussen de 120 en 180 voeding per kg geven Je kan ook 1 flesje verhogen indien standaard 1 flesje niet groot genoeg is he?
Inderdaad, zoveel maakt het niet uit. Eén fles ophogen is wat lastig, soms wil ie een hele fles en soms laat ie juist weer veel staan, en dat is per dag weer anders. Uiteindelijk komen we toch uit rond die 150cc per kg, dus ik laat het maar zo. Dame sorry voor deze discussie in jouw topic. Ben je er nog een beetje uitgekomen?