Hoeveel zaadcellen bij IUI?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Amare, 4 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amare

Amare Niet meer actief

Vandaag de eerste IUI gehad, we hadden 1,2 mlj zaadcellen die de eindstreep gehaald.
    Ze deden of we de hoofdprijs hadden gewonnen, maar hebben het idee dat 1,2 ook niet overdreven veel is.

En ja ik weet het, we hebben er maar eentje nodig.
    Maar ik vroeg het mijzelf af.

2. Tearmiss

Tearmiss Actief lid

18 feb 2015
    214
    3
    18
    NULL
    NULL
    1.2 miljoen vind ik ook niet overdreven veel. Maar ze zitten natuurlijk al wel op de goede plek. Wie weet is het net het zetje dat jullie nodig hebben.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Voor IUI zijn minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen na opwerking nodig. In ons ziekenhuis zien ze het liefst minimaal 3 miljoen. Jullie zitten niet zo hoog qua aantallen, net boven de ondergrens. Maar je hebt er inderdaad maar één nodig. Het aantal zegt niet zo heel erg veel over de slagingskans. Succes!

4. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    In ons ziekenhuis hadden ze liefst minimum 5 miljoen zaadcellen; maar ik heb hier begrepen dat dit wel erg veel was in vergelijking met anderen (ben ook van België, dus misschien maakt dat ook wel verschil).

We zijn helaas heel erg achteruit gegaan; iui1 8.9 miljoen, iui2 4.7 miljoen en de laatste iui 1.7 miljoen; toen hebben ze ons laten doorgaan naar ivf. Maar ook mijn endometriose zat daar voor iets tussen hoor. Uiteindelijk hadden we bij de eerste icsi zelfs maar 0.4 miljoen zaadjes, dus het was icsi, voor ivf was dat ook niet voldoende...

5. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Ons ziekenhuis wilde er minimaal 1 miljoen.

Bij ons wisselde het van 2 miljoen tot 32 miljoen na opwerking

6. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Bij ons afgelopen poging 87 miljoen maar wij doen IUI omdat wij onverklaarbaar verminderd vruchtbaar zijn. in ons ziekenhuis ga je rond de 1 miljoen vaak wel door voor iVF omdat het aan de lage kant is...

7. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Bij ons telde een iui pas mee als er meer dan 1,5 miljoen zaadjes waren... Ik heb 1 keer gehad die 1.0 werd genoemd en niet meetelde omdat ik toen hieronder zat. Bij ons was het trouwens heel wisselend. Van 0,4 tot 77 miljoen!!
    Wat het verschil was: vitaminen voor mijn man, wat langer zaadlozing uitstellen (op de ochtend zelf, dus niet snel, snel, snel) en opvangen in een bepaald medium waarin zaadjes goed gedijen. Hierna waren de scores veel en veel beter.
    Dus.... Wie weet... Maar bij ons lag het uiteindelijk aan de hechting van de zaadjes aan de eitjes....
    Succes!

8. priscil89

priscil89 Bekend lid

17 sep 2014
    582
    34
    28
    Vrouw
    Toevallig vorige week een gesprek gehad met de gyn omdat wij gaan starten met IUI. Bij ons zh moeten er minimaal 1 miljoen zaadcellen zijn na opwerken.

9. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    1,2 miljoen zaadcellen of 1,2 miljoen beweeglijke zaadcellen? Daar kan een groot verschil in zitten. Voor IUI heb je minimaal 1 miljoen beweeglijke zaadcellen nodig in de meeste ziekenhuizen, maar er zijn ook ziekenhuizen die een hogere grens hanteren.

Vraag dus goed door of het om het totale aantal zaadcellen gaat of het bewegende aantal zaadcellen. Zo had ik bijvoorbeeld bij een IUI 4 miljoen zaadcellen (klinkt nog best oké) met in totaal 10% beweeglijkheid. Dat was dus helemaal niet zo oké, want onder de streep waren er daarmee maar 400.000 beweeglijke zaadcellen! Echter: dat zei het ziekenhuis er niet bij, zij hadden het over de goede score van 4 miljoen!

Ik herken het trouwens wel dat artsen je het gevoel geven dat je de hoofdprijs hebt gewonnen bij zulke lage aantallen. Dat was bij mij ook keer op keer zo. Helaas zaten wij ook vaker onder het miljoen en zelfs dan werd er gedaan alsof het super goed was. Het ziekenhuis wilden ons 12x IUI laten doen omdat we zo'n goede kansen zouden hebben, maar we zijn halverwege naar Düsseldorf gegaan voor een second opinion. Daar vonden ze IUI met dit zaad kansloos (wat ik zelf ook al vermoedde, maar wat mijn ziekenhuis in NL dus niet wilde toegeven). Uiteindelijk hebben we ICSI gedaan in Dusseldorf en daar was ik gelijk zwanger.
    Wat ik met mijn verhaal wil is enkel even een waarschuwing afgeven: blijf de zaadkwaliteit zelf in de gaten houden. Als het minder wordt dan een miljoen beweeglijke zaadcellen, bespaar jezelf dan verder leed en dring aan op ICSI.

10. Tearmiss

Tearmiss Actief lid

18 feb 2015
    214
    3
    18
    NULL
    NULL
    De hoeveelheid beweeglijke zaadcellen staat trouwens wel in verband met de slagingskans:
    Resultaten IUI-behandelingen Tilburg - Fertiliteit.info

bij 5-10 miljoen heb je de grootste kans, daarna neemt het weer af omdat dan de oorzaak waarschijnlijk niet bij het zaad ligt. Bij ons is het de 2x gelukt dat we (voor ons doen) een goede zaadscore hadden.

11. Izie

Izie Bekend lid

17 mrt 2015
    641
    31
    28
    Bij onze kliniek willen ze ook minimaal 1 miljoen.

Herken de reactie wel, laatste keer waren wij ook teleurgesteld met 1,8 miljoen na opwerking, maar het was perfect volgens hun.;).

Het is voor je gevoel gewoon niet fijn, als je 20 miljoen hoort heb je gewoon veel meer het idee dat je een reeele kans maakt.

12. Coccie

Coccie Actief lid

29 jun 2012
    455
    64
    28
    limburg
    Hoi!

Ik ben een keer van 0.45 zwanger geraakt. Welliswaar niet blijvend...maar dat heeft niets met het aantal zaadcellen te maken. Succes!

13. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hier is 3 miljoen de grens, daaronder wordt het ingebracht 'omdat weggooien ook zonde is' aldus de woorden van de gyn.

Dus 1,2 miljoen kan zeker een kans van slagen hebben maar ik zou er wel rekening mee houden dat het niet een al te beste score is.

Overigens wil deze ene uitslag niets zeggen hoor, je kunt volgende maand zo te horen krijgen dat er 8 miljoen goede zwemmers zijn :)

14. Boedah

Boedah Niet meer actief

Zie mijn onderschrift, dus veel zegt ook niet alles.. Maar ik snap het gevoel wel dat je liever veel hoort dan net aan..

Deel Deze Pagina