Ja die aanvullende beurs was echt fijn hier. In mijn laatste studiejaar zijn we getrouwd. Toen kreeg ik zelfs uitwonende beurs. Ze kijken alleen naar het inkomen van je natuurlijke ouders en niet naar dat van mijn stiefvader en die verdiende wel boven de max, en mijn moeder werkte toen niet zoveel. Van mijn stufi kon ik mijn studie en zorgverzekering betalen en van baantjes alle andere dingen.
Voor mijn kinderen hebben we allebei een spaarrekening waar ze pas over mogen beschikken als ze 18 worden. Mijn vader schenkt daar regelmatig wat heen. Zelf boeken we er nog een klein bedragje per maand heen, zodat het in elk geval blijft groeien. We kunnen aardig sparen, maar ik schiet toch altijd in de stress bij grote aankopen. Ik wil niet dat ons spaarsaldo onder een bepaalde grens komt door een luxe niet-noodzakelijke aankoop. We zitten er nu flink boven, maar er komen nog zonnepanelen en een verre reis komend halfjaar dus dan gaat er weer wat vanaf.Voor onszelf hebben we alles op 1 hoop. Maar ik heb daar dus zelf in mijn hoofd een soort potjes van gemaakt. In de app van mijn bank kun je die potjes ook maken. Maar ik ben niet bang dat ik per ongeluk mijn potje uitgeef, ik ben eerder bang dat ik “voor de zekerheid” veel te ver doorspaar of juist toch niks durf uit te geven
Bij ons niet helemaal hetzelfde, wij hebben een aparte rekening (van Dela) op onze naam maar sparen daar voor de kinderen. Dat geld staat minimaal 10 jaar vast en krijgen we 2.8% rente op (tegenwoordig is het 2%). Dus dat loont wel meer dan als het op een "gewone" spaarrekening staat.
Hier sparen we maandelijks 10 euro per kind, niet veel maar vind ik ook niet nodig, het is wel hun eigen spaarrekening. Het is gewoon een extraatje dat ze mee krijgen en straks als ze een baantje hebben kunnen ze ook zelf op deze rekening verder gaan sparen. Blijft wel in ons beheer tot in elk geval hun 18e. Als ze eens wat extra krijgen van opa en oma bijvoorbeeld gaat het ook op die rekening. Verder sparen wij zelf geen standaard bedrag, wel werk ik met spaarpotjes vooral voor overzicht. Sinds kort gaat de kinderbijslag in een apart spaarpotje en wat aan het eind van het kwartaal over is gaat in een ander spaarpotje voor studiekosten in de toekomst. Zo heb ik ook een bepaald bedrag in het spaarpotje energiekosten (komt van teruggave van oude huis), we zijn verhuisd naar een minder duurzaam en groter huis, met dat bedrag kunnen we dan evt een hoge rekening opvangen zonder dat we het direct merken. Onder aan de streep sparen we op de algemene rekening wat overblijft, dat is de ene maand meer dan de andere maand, maar we hebben een prima buffer.
Voor de kinderen hebben we een Zilvervloot rekening waar we €50 per maand op storten. Hier hebben ze niet meteen beschikking over als ze 18 worden, maar willen we inderdaad aanbieden wanneer ze dit nodig hebben. Studie betalen wij, rijbewijs 50/50. Daarnaast hebben we twee spaarrekeningen, 1 voor het huis en 1 voor overige uitgaven zoals vakantie e.d. Op beide staat een leuk bedrag. In februari gaat er een flinke hap af aangezien we dan kunststof kozijnen krijgen.
De afgelopen jaren konden wij amper sparen. En als we een klein spaarpotje hadden dan was er wel weer iets waardoor we dat moesten gebruiken. We zitten er nu iets beter voor en ik hoop dan ook dat we het aankomende jaar wel weer wat kunnen sparen. Al is het maar een klein beetje per maand. Voor de kinderen gaan we 10-25 euro per kind opzij zetten. Ze hebben ieder een eigen spaarrekening op hun naam wat uiteindelijk gewoon voor een extraatje is.
Hier is het echt heel verschillend. In de maand december heb ik niets gespaard en deze maand al €8000. In de maand oktober hebben we de spaarrekening juist aangebroken voor totale renovatie van de beneden verdieping. Ik had altijd overal potjes voor maar dat werkte niet zoals ik wilde. Dan ging ik toch van het ene naar het andere potje schuiven. Dus nu heb ik de spaarrekening en voor beide kinderen een spaarpotje gekoppeld aan mijn spaarrekening. Voor de kinderen sparen we nu €150 per maand. Toen ze net geboren waren was dat €50 per maand en er zijn ook tijden geweest dat we even niet voor ze hebben gespaard.
Over wel/niet sparen voor je kinderen: mijn opa en oma hadden het niet breed, maar ze hebben jaren lang echt mega zuinig geleefd en ieder dubbeltje 6x omgedraaid om mij een leuk spaarbedrag mee te kunnen geven als ik op mezelf ging wonen. Alleen in het eerste jaar dat ik ging werken en nog thuis woonde verdiende ik al zoveel dat hun spaarbedrag erbij in het niet viel. Ik heb me daar altijd mega ongemakkelijk over gevoeld, ik had liever gehad dat ze zelf ook een beetje hadden genoten van hun geld ipv alles op zij te zetten voor mij, terwijl ik het prima zelf kon redden…. Maar aan de andere kant, wij hebben het nu hartstikke goed, mooi huis, mooie auto, 3 vakanties in een jaar … waarom zou ik niet vast wat opzij zetten voor mijn kinderen? Het lijkt me toch een nuttigere besteding dan nog meer vakanties of nog meer etentjes en luxe. Wie weet hoe hun toekomst er later uit ziet. Ik heb er echt wel vertrouwen in dat ze dat geld gaan besteden op een manier die voor hen goed zal zijn.
Wij hebben het spaargeld voor de kinderen ook gewoon op onze eigen spaarrekening staan. Voor hun studie denken we aan €30.000 per kind, maar geen idee of dat tegen die tijd genoeg is? Rijbewijs willen wij ook betalen, die krijgen ze voor hun verjaardag. Verder is het wisselend wat wij sparen, per maand wordt er sowieso een paar honderd euro overgeboekt naar onze spaarrekening en onze vakantie spaarrekening, maar soms kijk ik op de betaalrekening en staat daar dusdanig veel op dat ik zo nog een paar duizend euro extra naar de spaarrekening gooi, soms is dat een paar honderd euro en soms ook niets. De kinderen hebben trouwens ook een eigen bankrekening waarop ze bijvoorbeeld hun zakgeld en het geld van hun verjaardag kunnen sparen. Op hun bankpas zit uiteraard wel een dag limiet.
Tja ik geen er behoefte aan om boven de belastingvrije voet te komen. Dan geef ik het liever uit en/of los ik af op de hypotheek. (doen we sowieso al maandelijks extra).
Het kan ook allebei toch? We lossen extra af en sparen voor de kinderen. Maar als ik moet kiezen tussen “verbrassen” of boven de belastingvrije voet uit komen dan toch liever het laatste toch nog.
Het is mss ook te zien over welke bedragen je spreekt. Als het een goed bedrag is dat over is, ga je volgens mij niet kiezen voor verbrassen.
Wij sparen een klein bedrag per maand voor de kinderen. €20 pp. Het is niet veel, maar veel meer ruimte hebben we ook niet. Nu weet ik dat mijn schoonvader en vrouw ook een spaarrekening hebben voor de kinderen. Mijn eigen ouders geven ook jaarlijks een bedrag. Verder gaan de kinderbijslag en belastingteruggave e.d naar de gezamenlijke spaarrekening. En ik spaar zelf ook €100/€150 per maand op mijn eigen rekening. Maar daar gaat natuurlijk wel eens wat vanaf. Mijn man is niet zo goed in sparen, vandaar dat wij ook onze eigen rekeningen nog hebben dat werkt voor ons het beste. Hij heeft een klein handeltje en wat crypto waar hij wat aan verdient en betaald gewoon mee aan rekeningen dus prima zo.. Qua studiekosten van de kinderen zien we dan wel hoe we het doen en van welke rekening neem aan dat de kinderen ook een eigen baantje gaan krijgen en leren te sparen dus dat icm het geld dat wij voor hen hebben gespaard, moet dat wel goedkomen.
Ik spaar elke maand 15 euro per kind. Voor studie. En ze hebben beide een spaarrekening die ik beheer maar waar vooral door de grootouders op is gestort. Is voor rijbewijs vooral bedoeld. Man spaart ook voor de studie, geloof 10 in de maand. En de oudste heeft eigen betaalrekening waar hij elke week 1 euro op krijgt
Ik heb zelf niet een smak geld meegekregen van mijn ouders. Daar hebben ze ook nooit specifiek voor gespaard. Wel hebben ze mijn rijlessen betaald toen ik 18 werd en bijna de helft van mijn studie bekostigd uiteindelijk. Mijn man doet het met zijn kinderen hetzelfde. Ik weet nog niet hoe we het voor onze kinderen gaan doen straks.
3 kinderen : Is nu 30 per maand per kind Het was 50 maar nu even iets minder Ze weten dit niet en we kijken wel wanneer we ze dit vertellen en hangt ervan af hoe ze met geld omgaan Op onze spaarrekening wisselt het nogal De kinderbijslag gaat er naartoe net als vakantiegeld en eindejaarsuitkering en een maandelijks bedrag Verder hebben we thuis een potje waar we 1 en 2 euro’s in sparen zit nu voor 600 in en dat gebruiken we voor dagjes weg
Wij sparen sinds een tijdje 100euro per maand per kind (2knd), en sparen 100 per maand in een "vakantiepotje". Verder gaat onze jaarlijkse belastingteruggave, onze 13e maand en de winstuitkering vanuit het werk van mijn man naar onze spaarrekening voor andere uitgaven. Het geld voor de kinderen is voor rijbewijs, opleiding en wanneer ze uit huis gaan. Zelf heb ik mijn rijbewijs, studie en zorgkosten destijds gekregen van mijn ouders. Mijn man heeft altijd alles zelf moeten betalen en had naast zijn school en studie 3 baantjes, maar was wel volledig schuldenvrij. Wij kiezen voor onze eigen kinderen voor een mix daarvan. Dus deels zelf ervoor sparen/werken en deels van dat spaargeld.
ik heb thuis ook een spaarpotje. Ik probeer elke week €100 over te houden van het boodschappen geld en dat stop ik in een potje wat zakgeld is voor de zomervakantie.
Als ik het zo lees heb je toch een hele fijne basis gehad door een deel van je studie en je rijbewijs te krijgen. Is een hoop geld bij elkaar Ik wil mijn kinderen ook geen tonnen meegeven, maar ik gun ze een onbezorgde studententijd en start in de werkende wereld. Wil liever dat ze van hun bijbaantjes een mooie reis kunnen maken dan moeten buffelen voor hun collegegeld.
Wij hebben ook een pot met klein geld ( alles zit er in). Onlangs geteld en daar zit 163 euro in. Nu moeten we juist eens naar een grote bank, want de gewone banken aanvaarden zo zakken met klein geld niet meer .