Ik woon in een dorp in de buurt van Zwolle en hier wordt meestal tussen de 30.000 en 50.000 overboden. In april is er nog een huis verkocht voor 9000 onder de vraagprijs. Ons huis komt in september of oktober te koop. Ik ben heel benieuwd wat daarop geboden gaat worden. In ons dorp staan momenteel 4 huizen te koop, waarvan 2 alweer onder bod zijn. Dat zijn 1 vrijstaande en 1 2 onder 2 kapper. Die nu nog te koop staan zijn 2 vrijstaande huizen. Wij hebben een 2 onder 1 kapper.
Nee het is niet op inschrijving en we hebben nog geen aankoopmakelaar. Er zitten hier in het dorp maar 2 makelaars, de één verkoopt het en kunnen we nu gewoon de andere makelaar bellen als aankoopmakelaar? Of beter uit een andere plaats? Naar aanleiding van jullie reacties gaan we er één zoeken.
Ik zou dan toch kiezen voor een aankoopmakelaar. Hier zijn de appartementjes zo 30k boven de vraagprijs. De standaard eengezinswoningen tussen de 30-80k. De gewilde jaren 30woningen in de gegoede wijken en de duurdere huizen zo 100k..
Ik weet het eigenlijk niet, wij hebben 2x dezelfde aankoopmakelaar gehad, we hadden hem aanbevolen gekregen. Deze keer zijn we eigenlijk eerst een poos huizen aan het kijken geweest, pas toen we heel snel een bod uit moesten brengen (inschrijving) hebben we hem weer in de arm genomen. We zijn ook wel bezig geweest met een huis wat bij hem in de verkoop zou komen, maar daar durfden we wel zelf een bod op uit te brengen. Er stond ook iets in de overeenkomst over hoe het zat qua kosten als we een huis bij hem zouden kopen. Ik denk dat het belangrijk is dat je een goed gevoel hebt bij de makelaar, dus ik zou in je kennissenkring rondvragen of zij goede ervaringen hebben met iemand. Dat kan uit een andere plaats zijn, maar ik zou het wel in de regio houden, het is wel fijner dat de makelaar ervaring in de regio heeft en ook de verkopende makelaar kent.
In dat geval zou ik minimaal 75 k overbieden. Wij zoeken in dezelfde prijsklasse en als we niet minimaal 75 k over de prijs mee gaan dan doen we echt niet serieus mee hier.
@MamavanLieverd aan de andere kant van ons dorp ligt een heuse stad. Volgens moderne begrippen tenminste, niet volgens middeleeuwse stadsrechten zoals bij jouw woonplaats (Off topic). Maar op basis van wat beschreven wordt, mooi huis in de randstad en instapklaar, zou ik echt wel tegen de 75-100 gaan overbieden. Bizar eigenlijk. En qua makelaar zou ik juist die ene uit het dorp benaderen die het huis verkoopt! Helemaal als hij ook jullie huidige woning kan verkopen. Want als hij dan het huis aan jullie kan verkopen heeft hij er ook direct profijt van.
Wij zoeken ook in de randstad zo tot ongeveer 8 ton en komen er echt niet tussen. Zeker omdat huizen zijn van dus geen 8 ton maar eigenlijk 9 ton. Wij passen echt makkelijk in onze woning (hebben zelfs nog een kamer over), maar willen graag naar een hoek. Die gaan dus tegen het miljoen weg. Voor ons inmiddels reden om voorlopig maar lekker te blijven zitten en te genieten van onze mini hypotheek en lage lasten. Overigens kan je bij ons niet zonder aankoopmakelaar. Als het huis op funda staat is de kans ongeveer nul dat je nog op bezichtiging mag. Je moet echt voor de markt uit een afspraak maken al.
Ik hoorde laatst dat er zelfs op een vakantiehuisje meer als een ton overboden werd. Bizar.. Hier gaan huizen minimaal 60.000 euro boven de vraagprijs weg.
Wij hebben in maart ons huis gekocht. 12000 boven de vraagprijs geboden, ons bod was niet het hoogste maar onze motivatiebrief gaf de doorslag. Degene die ons overbood was een belegger, en uiteindelijk zijn de verkopers voor ons gegaan door onze brief. Ons huis is een klushuis in Friesland, dus qua prijzen verschilt dat vd randstad natuurlijk.
Een hoekwoning voor dat bedrag?! Wauw... Nog erger dan hier dus. Hier is het dan wel vrijstaand voor dat bedrag. Wij hebben ook geen haast, zitten hier prima en hebben ook nog amper een hypotheek. We kijken al héél lang op Funda en hebben nu voor het eerst pas iets gevonden. Er komt hier dus bijna nooit iets vrij van wat wij zouden willen kopen, dus zo kan het nog wel heel erg lang gaan duren
Als er niets aan gedaan hoeft te worden dan ben ik bang dat er zomaar een ton overboden kan worden in de randstad. Las een paar keer de tip aankoopmakelaar. Dat is inderdaad handig maar die geven toch vaak meer de tips qua bieden wat een huis waard is. Voor hun is haast ook niet te overzien wat op dit moment de gekken (want dat zijn het in mijn ogen) overbieden. Het is maar net hoe graag iemand een huis wil en wat ze ervoor kunnen betalen. Mensen kijken haast niet meer naar of dat het geld ook echt werkelijk waard is. Ik verwacht niet dat de huizenmarkt ooit nog inklapt (want ik voorzie alleen maar meer vraag dan aanbod en dat word de komende jaren alleen maar erger) maar mocht dat gebeuren dan staat ineens half Nederland weer onderwater. En heeft niemand zijn lesje geleerd van de vorige keer dat de huizenbubbel klapte.
Hoe lang is dat geleden? En in welke prijsklasse? En welke regio? Dat klinkt denk ik voor elke huizen zoeker op dit moment als een sprookje "maar" 12500 over bieden
Helemaal met je eens! Met verbazing zie ik soms bedragen voorbij komen en ik snap echt niet waarom mensen dat doen, terwijl het het soms echt niet waard is De huizenmarktgekte wordt zo ook in stand gehouden en drijft de prijs alleen maar meer op. Ik ben er van overtuigd dat er weer sprake is van een vastgoedbubbel, ook al is er sprake van woningkrapte. Die bubbel gaat echt weer knappen als de hypotheekrente gaat stijgen etc Ik zou dus lekker blijven zitten
We hebben in de brief verteld wie we waren, hoe oud we zijn, wat voor werk we doen en waarom dit huis voor ons perfect was. De mooie punten van het huis benoemd, genoemd dat we nog een kindje wilden en dan hier goed mogelijk is. Benoemd dat dit huis vlakbij m'n ouders is, en we mantelzorg verlenen en dat heel fijn is als we dichtbij wonen. Daarnaast een stuk over onze financiële mogelijkheden en het niet verwachten van tegenslagen mbt de financiering. Uiteindelijk gaf het mantelzorgen en het gezin de doorslag. Dit huis werd verkocht door familie van de eigenaar die heel lang voor haar mantelzorg hadden gedaan, en de dame die hier eerst woonde was vroeger gezinsverzorger en wilde heel graag dat er een gezin in haar huis kwam. De dame had hier 50 jaar gewoond dus had een behoorlijke emotionele binding met het huis. Zij was opgenomen in een instelling dus kon hier niet blijven wonen.
Ik zou ook even gaan kijken wat de gemiddelde verkoopprijs is. Wij hebben net ons huis verkocht in Amsterdam en we hebben hem behoorlijk hoog ingezet en uiteindelijk is er 20k overboden. Ons huis is ook zgn instap klaar en de erfpacht afgekocht wat al een bijzonderheid is momenteel hier omdat je zo de kosten kan drukken. We hadden 4 mensen die een bod deden en motivatie is uiteindelijk ook doorslag gevend geweest. De meeste mensen zetten vaak het huis expres wat lager in. Dus niet zomaar bam 75k overbieden. Daar kan een makelaar je ook mee helpen ofc, die weten vaak wel wat reeel nog is.
Je weet het vast wel maar al dat overbieden moet je wel grotendeels zelf bekostigen. Je krijgt maar tot de taxatie waarde een hypotheek. Zo kansloos voor starters die nog geen overwaarde hebben wat ze in kunnen zetten.
Het ligt zo ontzettend aan de plek. Ons huis hebben we begin 2019 gekocht (kwam in de verkoop september 2018) en had een ‘bieden vanaf’ prijs. Wij zijn daar 20k boven gaan zitten (wilden dit huis echt heel erg graag) en na 8 dagen was de koop rond.