1 maand = 4 weken 2 maand = 9 weken 3 maand = 13 weken 4 maand = 17 weken 5 maand = 22 weken 6 maand = 26 weken 7 maand = 30 weken 8 maand = 35 weken 9 maand = 39 weken
ik kijk altijd naar de kwartalen en dan ga ik verder tellen. Een kwartaal (3 maanden) = 13 weken jij bent met 26 weken, dus precies 2 kwartalen... dus 6 maanden.. Ik zelf ben 20 weken vandaag en tel dus vanaf 13 weken = 3 maanden + 7 weken is zo'n beetje 4,5 maand en geen 5 zoals ik veel mensen ook hoor...
Ik reken nog steeds hoelang ik nog moet tot de uitgerekende datum, dat is nu bijvoorbeeld nog ruim anderhalve maand, dus ben ik nu bijna 7,5 maanden zwanger (over 5 dagen). Zo heb ik het eigenlijk steeds gedaan.
je kan ook doen: het aantal weken gedeeld door 4.333 = maanden dus 26:4.333 = 6 maanden de meeste mensen doen gedeeld door 4 maar een maand heeft natuurlijk niet altijd precies 4 weken... omgerekend zijn het er 4.33333
@Roshi: Maar dan vergeet je dat je in de wekentelling twee weken extra krijgt als het ware. In de maandentelling zou je dan op 9,5 maanden uitkomen.
wat dacht je van; 52 weken = 1 jaar 52 : 2 = 26 dussssss (roffelderoffel) 26 weken = 1/2 jaar sorry voor het cynisme, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje beschamend als je dit niet uit kunt rekenen......
Een volledige zwangerschap duurt 40 weken dus 3 x 3 maanden (=3 x 13 weken) en een week. Dus 9 maanden en één week.
Als je het precies goed wil doen zeg je de ene keer 9 maanden en 9 dagen en de andere keer 9 maanden en 8 dagen (3 maanden is immers niet standaard 13 weken) en dan is het ook nog afhankelijk wanneer je in de maand zwanger geraakt bent en of er toevallig geen februari in de 9 maanden van je zwangerschap zit (die kans is toch wel groot dacht ik) want dan kom je op 9 maanden en 12 dagen uit. Wat ik bedoelde aan te geven was alleen maar dat je met 40 weken een andere telling volgt dan met de maandentelling. Een vrouw uit mijn klas zei met 16 weken dat ze vier maanden zwanger was, terwijl ik met 20 weken zei dat ik vier maanden en ruim een week zwanger was. Zij zette de wekentelling op een basale manier om in een maandentelling, terwijl ik steeds berekende hoe lang ik nog moest en zo via de 9 maandentelling het aantal maanden zwangerschap berekende. Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit, maar ik kreeg steeds de vraag: hoeveel maanden is dat dan? wanneer ik mensen vertelde hoeveel weken ik zwanger was. Vandaar dat ik steeds terugreken vanaf de uitgerekende datum.
Eigenlijk moet je simpelweg van achter naar voren tellen (dit zei mijn vk). 40 weken is 9 maanden dus 36 weken zijn er 8 32 weken zijn er 7 28 zijn er 6 Dus nu ben je 5,5 mndn ver
als je in weken telt dan komt er een 10e maand bij in maanden.. haha snappen jullie um nog.. ik zeg tegen mensen dat ik nu 6 mnd ben.. nog 13 weken en dan komt onze kleine meid al..
ik houd het maar gewoon bij weken... En als mensen vragen willen omrekenen doen ze het zelf maar... En ik moet marieketjes toch wel een beetje gelijk geven met het halve jaar 26 weken is een van de makkelijkste periodes om om te rekenen in maanden. (ik ben dus nu bijna een half jaar en 2 weken zwanger )
9.2 52 weken gedeeld door 12 maanden = 4.33333 weken hoe je het ook went of keert ik werk veel met lonen vandaar dat ik deze "wijsheid" (ahum) moet weten... wij moeten veel omrekenen van maandloon naar weekloon en dat doe je dus door het maandloon te delen door 4.3333 pfff wat een verhaal he @Lilya dat kan niet want een maand heeft niet precies 4 weken.... liefs Shir
Bij ons op de personeelsdienst wordt het bovenstaande rooster gebruikt bij omrekening naar weeklonen. Maar ik ben van België, misschien werken we hier anders
Ja maar dan neem je een gemiddelde, terwijl februari dan wel heel erg afwijkt Als je die dan net in je 9 maanden hebt (waarvan de kans erg groot is) heb je er weer een paar dagen extra bij. Haha maar het maakt natuurlijk allemaal weinig uit, de één ziet het zus, de ander zo. Ik hou me gewoon aan het terugtellen vanaf 9 april, dat is in mijn ogen het meest precies, maar een paar dagen verschil maakt natuurlijk ook niet uit.
@ Liya kan ook komt op hetzelfde neer... @nikita sja hoe dat zit weet ik ook niet had het eigenlijk ook alleen maar over loonomrekenen maaruh ik blijf gewoon het aantal weken zeggen en dan rekenen ze zelf maar om hoeveel maanden dat is