Mijn dochter is nu 11 dagen. De kraamverzorgster zei dat als ze straks overdag wat meer wakker is het wel handig zou zijn om een ze af en toe in een draagdoek te doen. Op dit moment is het een heel makkelijk meisje. Ze slaapt van voeding tot voeding in haar eigen bedje. Ook als ik ze er wakker in leg valt ze uit zich zelf in slaap. Dus op dit moment lijkt het mij niet nodig om haar in een draagdoek te doen, zolang ze gewoon lekker in haar eigen bedje slaapt. Welke draagdoeken raden jullie mij aan. Ik heb ze gezien die 4,5 meter zijn, maar die lijken me niet echt praktisch en draagdoeken met een kliksysteem, een soort hangmatje.
Euh, geen! Ik heb er eens een geleend en het beviel totaal niet. Ok het is persoonlijk, anderen vinden het misschien fantastisch... Ik kon er niet mee zitten en niet bukken. Tja dat doe ik veel Daarnaast vond ik het ook zwaar en het omdoen een heel karwei. Als je het toch wilt is mijn tip; leen het eens van een ander om te proberen!
Ik heb de Lodger Shelter gekocht omdat de Lodger Wrapper ontzettend goed bevalt. Koop de Shelter niet want hij is helemaal niet handig als draagdoek. Alleen als wikkeldoek in de maxicosie isie wel te doen. Maar daarvoor alleen is hij veel te duur (65 euro). IK kijk dus mee met dit onderwerp want ik ben ook op zoek naar een handige draagdoek.
Voor de eerste maanden is een rekbare doek zoals Bykay fijn. Een geweven doek kun je langer gebruiken, ik ga denk ik een Hoppediz aanschaffen voor onze uk straks. Daarnaast misschien een Bondolino, moet je even googlen maar is heel simpel in gebruik en toch ergonomisch.
Ik heb bij mn eerste de babybjorn draagzak gehad, maar ik kon hem moeilijk zelf omdoen en mn kind zat er niet lekker in. Bovendien had ik een kind die graag naar voren wilde kijken maar hoewel dat wel kan, vond ik het niet handig in doen en dragen. Bij mn tweede had ik de tricot slen, een elastische lange wikkeldoek. Het omdoen vergt wat oefening, maar als je het eenmaal door hebt is het simpel en mn kindje sliep er vaak in op momenten dat ik dr niet in bed kreeg. Nu ze de 12 weken is gepasseerd moet ik zeggen dat ik hem niet veel meer gebruik, omdat het slapen gewoon goed gaat. maar als je m ook voor andere doeleinden wilt gebruken is hij wel heel fijn, want je kan hem op verschillende manieren gebruiken: kind o de heup, op de rug, op de buik etc etc. En ook in kan er niet mee bukken dus ik gebruikte hem echt alleen voor nood om haar rustig of in slaap te krijgen!
Ik heb de eerste 2 maanden een Bykay doek gehad, maar vond het knopen nog steeds lastig en veel gedoe om het precies strak genoeg te hebben voor mijn kindje. Verder een prima doek, maar niet voor mij. Ik wilde wel erg graag mijn kindje dragen, vind het namelijk heerlijk intiem. Kon geen bv geven, dus vond dit een fijn extraatje Ik heb toen na lang nadenken een Mei Tai gekocht. Zit tussen een draagdoek en een voorgevormde zoals Babybjorn in. En ik vind hem helemaal geweldig!! Is het geld dubbel en dwars waard en gebruik hem heel veel, ondanks dat mijn kindje nu al weer 3 maanden is en prima in der bedje slaapt. Lekker met wandelen haar erin, en ik heb mijn handen vrij voor balletjes gooien voor de hond
Ik had (en heb) een draagdoek combi cotti. Geweldig. Je kan je kind op verschillende manieren erin leggen, in de komma houding, later rechtop met gezicht naar je toe en nog veel later met je gezicht vn je af (dit deden wij pas met een maand of 8). Ik vond het fantastisch. Mijn meisje sliep er heerlijk in, kon er alles mee doen, ging er zelfs mee naar de wc. Ik gebruikte hem vanaf een week of 4, maar het kan vanaf de geboorte al hoor! Het is inderdaad erg persoonlijk maar ik vond het geweldig.
Die tip wilde ik ook geven. Echt een superfijne webwinkel met veel info over de verschillende doeken en andere ergonomische dragers (dus niet de Babybjörn, want die is slecht voor jouw gewrichten én die van je kindje) Je mag de dingen die je uitprobeert twee weken gebruiken en stuurt ze dan weer terug. Zo kun je rustig uitproberen wat je fijn vindt. Op youtube kun je filmpjes vinden van hoe je bijvoorbeeld de doeken moet knopen. Volgens mij staan er links naar die filmpjes op babybij.nl Voor de eerste tijd is een elastische doek heel fijn, maar voor mij (met rug- en bekkenklachten) werd het al snel te zwaar, want m'n zoontje is een flinke vent. Ik heb momenteel een Manduca drager. Die bevalt echt supergoed!! Succes met oriënteren!
Ik heb meerdere doeken en ook allemaal gebruikt. Voor de eerste periode is een rekbare doek fijn, bijvoorbeeld een bykay, alleen hier kan je alleen mee op de buik dragen, buik tegen buik! Mijn geweven doek kan ik ook mee rug dragen en dat doe ik sinds ze een half jaar is veel, handen vrij, kan makkelijk alles doen en kindje tevreden. Heb ook een mei-tai, makkelijk in gebruik en dat is een bondolino ook. De manduca draait nu over uren maar die vind ik alleen fijn voor rug dragen, voor op de buik vind ik 'm zelf niet handig. Dan heb ik nog een ringsling voor even kort op de heup te dragen ( huis-auto. auto-winkelwagentje, hangerig, huilerig en even wat pakken in de keuken oid, gewoon alle momenten dat je normaal je kindje op de arm neemt. ) Het is een afweging of het bij je past, je hebt draag mama's en mama's die dragen niets vinden. Ik snap zelf niet hoe mensen zonder kunnen! Let er wel op, als je iets koopt, dat het ergonomisch is voor jou en kindje. Dus geen hangmat-draagdoek of bungel a la baby bjorn. Stelling is; als je het vanaf de kapstok zo aan kan trekken is 't waarschijnlijk niet goed. Je moet het wel goed op maat kunnen maken voor jou en je kindje, dat is beter voor jullie ruggen en heupjes van kindje en zo hou je 't langer vol ( Ik draag met gemak mn dreumes van 11 kilo een paar uur door 't bos of de stad ) babybij.nl draagdoeken.nl zijn erg fijne winkels.
Ik heb een bykay, vind het echt een ideale doek! Wel even moeilijk in het begin met knopen maar je kan kiezen voor verschillende houdingen, ook op je rug als je kleine groter is maar dan heb je even hulp nodig. Je krijgt er een boekje bij met hoe je moet knopen Wij hebben m in het begin veel gebruikt en van de week was ze niet helemaal fit en toen heb ik haar er ook in gedaan omdat ze graag bij me wou zijn maar ik wel wat te doen had. Moet alleen wel zeggen dat ik er niet mee over dorp ga, heb dat 1 keer gedaan en voelde me daar zelf niet heel prettig bij. Meer ook omdat je dat hier bijna niet ziet dus iedereen je aan zit te staren Daar ben ik niet zo'n held in. Succes met kiezen!