Hoe zit het met WW en een zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Celestiall, 30 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celestiall

19 feb 2023
    91
    107
    33
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Pas ontdekt dat ik weer zwanger ben en afgelopen vrijdag te horen gekregen dat mijn contract niet wordt verlengd.

Nu zag ik dat ik waarschijnlijk recht heb op WW mocht ik niet zo snel een baan weer vinden.

Ik vraag mij alleen af hoe het zit wanneer je vanuit de WW een zwangerschap-ziektewet in moet. Ben je dan daarna de overige maanden waar je recht op had kwijt of kun je die weer oppakken zodra je terugkomt van verlof?

Bij mij vorige zwangerschap moest ik al vroeg de ziektewet in helaas. En is tevens de kans op weer een keizersnede groot. Hopelijk is deze zwangerschap anders maar ik merk dat ik mij best een beetje zorgen maak om de hele situatie. Het lijkt mij echt verschrikkelijk om in mijn bevallingsverlof de stress van het vinden van een baan er ook bij te moeten hebben mocht de WW dan wegvallen.

2. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    442
    83
    Limburg
    Als je ww hebt dan gaat die als je verlof ingaat over op je verlof. Na je verlof loopt de ww weer door. Mocht je in zwangerschap ziek worden dan geld dat vanaf dat moment het ziekteverlof en daarna gewone verlof. Daarna gaat ww weer in. Je verlof is trouwens 100% van je laatste dagloon.

3. Celestiall

19 feb 2023
    91
    107
    33
    Vrouw
    @Panda81 Bedankt! Weet je toevallig ook hoe dit zit wanneer je al door zwanger ziekgemeld bent op je werk en je contract niet wordt verlengd tijdens de zwangerschapsziektewet? Heb je dan wel recht na je bevalverlof op WW?

4. Mamaen

Mamaen Bekend lid

7 apr 2023
    778
    716
    93
    Vrouw
    Je WW is gewoon een vastgesteld aantal maanden. Alles wat er voor je verlof verbruikt is krijg je niet meer terug. Tijdens je verlof wordt de WW als het ware op ‘pauze’ gezet en de resterende maanden lopen na je verlof weer door, tot het op is.

Als jij al ziek bent terwijl je contract afloopt, ga je ‘ziek uit dienst’. Dan krijg je een ziektewet uitkering van het uwv en dus geen WW.

Celestiall vindt dit leuk.
  5. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.220
    1.745
    113
    Ik zou je adviseren om gewoon contact op te nemen met UWV voor advies. Er zijn zoveel regeltjes en iedere situatie is uniek. Zou vervelend zijn als je hier op een forum verwachtingen opdoet die onjuist blijken te zijn.

Celestiall vindt dit leuk.
  6. Celestiall

19 feb 2023
    91
    107
    33
    Vrouw
    Dank dames! Heb vandaag info ingewonnen.

7. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
    Ww maanden worden van ziektewet afgesnoept als dat je vraag is. Dus stel je hebt 20 maanden ww recht opgebouwd en bent 7 maanden ziek dan heb je na je verlof 13 maanden ww over..

8. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Als je - ziek door zwangerschap - uit dienst gaat, dan kom je in de ziektewet inclusief bevallingsverlof.
    UWV is wat ik uit meerdere verhalen heb gehoord best beschermend over zwangeren.
    Het zou gunstiger voor jou zijn als je ziek uit dienst gaat met bijv. chronische bekkenpijn, harde buiken, etc..

9. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    Dit is, gelukkig maar, niet waar :)

10. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
  11. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    De WIA is in dit verhaal helemaal niet aan de orde. Als iemand ziek uit dienst gaat, en er zijn WW-rechten opgebouwd, dan blijven die gewoon staan totdat hij/zij weer beter is.

Wanneer iemand 104 weken ziek is komt de WIA-keuring aanbod. Wanneer deze toegekend wordt op basis van de lgu dan is de duur idd hetzelfde als een WW. Maar nogmaals daar is hier, lijkt me, helemaal geen sprake van. En zoals jij t uitlegt klopt t iig niet :)

Deel Deze Pagina