Ik lees zoveel over de bubbels waarin mensen zitten op sociale media. Ik ben benieuwd hoe jouw algoritme eruit ziet. Het lijkt me ook wel een leuke vorm van reflectie op ons eigen social media-gedrag. Wat bieden Facebook, YouTube, Instagram en X jou aan?
Bij mij vooral creatieve dingen, kookdingen en True crime. Oh en heel veel grappige dierenfilmpjes. Heb alleen Instagram en facebook. Op mijn tweede insta account krijg ik veel mindfulness, yoga en self-care dingen, ik denk aan de hand van wat ik daar zelf post. Die pagina heet elke dag een klein gelukje, en ik post elke dag iets waar ik blij van wordt. En ik heb een periode heel veel tapdansfilmpjes gekregen omdat ik eens luidop gezet heb dat ik wou leren tapdansen toen we in ons appartement boven nogal lawaaierige mensen woonden
Ik ben actief op YouTube en op Instagram. Op YouTube kijk ik alleen op het tabblad 'abonnementen'. Ik kom nooit op de for-you-page en ik kijk hier ook geen shorts. Zodoende zie ik alleen datgene waarop ik geabonneerd ben. Dat zijn een paar podcasts, kunst- en geschiedeniskanalen. Op Instagram bestaat mijn feed voornamelijk uit het volgende: - Kunst en cultuur (keramiek, tekenen, schilderen, houtbewerking, dans, toneel etc.) - Tatoeages - Geschiedenis - Architectuur - Koken/recepten - Feministische en queer contentmakers - Contentmakers met als thema multiculturaliteit (ik heb zelf ook een gemengde achtergrond) - Humanistische content Daartussen zie ik vaak reclames voor: - Vacatures (klopt, ik ben op zoek naar ander werk) - Films - Creatieve markten en cursussen - Managementopleidingen - Kleding en schoenen - Tassen - Sieraden - Een schrijftablet die ik nooit ga kopen - Dienst Justitiële Inrichtingen
Op instsgram; veel creatieve dingen (breien, haken) en boeken (vooral oude boeken met mooie kaften), paar poezen ertussen, soms een zweverige quote over Het Leven. Op youtube; veel boeken, veel true crime, beetje Japan. Op facebook; geen touw aan vast te knopen, vind het echt een onoverzichtelijke bende, maar kom er ook maar zelden. Ik heb een paar familieleden die nog actief zijn op fb, dus daarom kijk ik er wel nog een paar keer per jaar.
Nog een van wat langer geleden, ik zocht een keer voor mijn werk iets op over sonderen of iets dergelijks, en toen heb ik een eeuwigheid in koeienlettersen met giga foto's reclames gekregen op facebook in de strekking van "incontinent, probeer dan XXX" of foto's van zelfsondage blaassondes enzo echt elke keer als ik dat opende stond dat daar. Lekker genant als toen 23 jarige haha
Nou, fb laat mij allemaal verschrikkelijke, rechtsgeorienteerde, opruiende berichten zien waarbij veel reacties racistisch zijn. Al zo vaak gezegd dat ik niet geinteresseerd ben, maar ze blijven langskomen.
Kan ook te maken hebben dat contactpersonen van jou dat liken. Aangezien jouw moeder PVV stemt zou dat de oorzaak kunnen zijn misschien?
Fb laat mij ook vaak amerikaanse rechtsgeorienteerde content zien. Bijvoorbeeld van mensen die vegans bashen of fietsers. Raar want ik ben een vegetariër die geen auto rijdt… dus het heeft wel betrekking op mij, maar vanuit de verkeerde invalshoek! Het lijkt wel alsof het algoritme niet altijd goed onderscheid kan maken in voor/tegen. Edit: misschien werkt het wel expres zo om nog meer te polariseren? Als er veel linksgeoriënteerde mensen zijn die rechtse content krijgen, misschien zijn we wel een Russische aanval op het spoor om nog meer verdeeldheid te zaaien.
Soms zet een algoritme daar expres op in, bv als je daar een negatieve comment onder zet. Rage bait dus voor mensen die interacteren met content waar ze boos van worden.
Geweldig topic! Voor mij vooral video's rondom koken, huishouden en poetsen Maar juist heel veel van die perfecte insta huisvrouw content. Dat vind ik juist verschrikkelijk.... Qua reclame wordt ik momenteel doodgegooid met krulborstels, woonwinkels en vloerkleden. Drie keer raden waar ik naar heb gezocht in de afgelopen dagen
Google denkt dat ik formule 1 en voetbal interessant vind. Zal het gedeelde familie account wel de schuld van zijn. Verder veel reclame voor wol en haakpatronen en andere creatieve dingen. Ohja... en berichten over het koningshuis. En dan vooral wat de dames zoal dragen Waar dat vandaan komt???
Ik heb buiten een aantal fora alleen youtube. Daar krijg ik veel te zien: koken, honden, gamen, geschiedenis en wetenschap. Qua shorts, dat kijk ik ook wel eens, dan zitten er ook nog wel eens series tussen, vooral ziekenhuis, ER, Greys Anatomy, Call the Midwife.
Vooral Wicked op het moment! Ze willen heel graag dat ik die film ga kijken! Jonathan Bailey zit er in dus kans is wel groot...