Hoe ziet jouw algoritme eruit?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maslov, 2 dec 2024.

1. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.223
    3.454
    113
    Ik lees zoveel over de bubbels waarin mensen zitten op sociale media. Ik ben benieuwd hoe jouw algoritme eruit ziet. Het lijkt me ook wel een leuke vorm van reflectie op ons eigen social media-gedrag.

Wat bieden Facebook, YouTube, Instagram en X jou aan?

Scherm­afbeelding 2024-12-02 om 09.46.42.png

2. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.325
    3.650
    113
    Vrouw
    Bij mij vooral creatieve dingen, kookdingen en True crime. Oh en heel veel grappige dierenfilmpjes. Heb alleen Instagram en facebook.
    Op mijn tweede insta account krijg ik veel mindfulness, yoga en self-care dingen, ik denk aan de hand van wat ik daar zelf post. Die pagina heet elke dag een klein gelukje, en ik post elke dag iets waar ik blij van wordt.

En ik heb een periode heel veel tapdansfilmpjes gekregen omdat ik eens luidop gezet heb dat ik wou leren tapdansen toen we in ons appartement boven nogal lawaaierige mensen woonden :roflmao:

Maslov vindt dit leuk.
  3. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.223
    3.454
    113
    Ik ben actief op YouTube en op Instagram.

Op YouTube kijk ik alleen op het tabblad 'abonnementen'. Ik kom nooit op de for-you-page en ik kijk hier ook geen shorts. Zodoende zie ik alleen datgene waarop ik geabonneerd ben. Dat zijn een paar podcasts, kunst- en geschiedeniskanalen.

Op Instagram bestaat mijn feed voornamelijk uit het volgende:
    - Kunst en cultuur (keramiek, tekenen, schilderen, houtbewerking, dans, toneel etc.)
    - Tatoeages
    - Geschiedenis
    - Architectuur
    - Koken/recepten
    - Feministische en queer contentmakers
    - Contentmakers met als thema multiculturaliteit (ik heb zelf ook een gemengde achtergrond)
    - Humanistische content

Daartussen zie ik vaak reclames voor:
    - Vacatures (klopt, ik ben op zoek naar ander werk)
    - Films
    - Creatieve markten en cursussen
    - Managementopleidingen
    - Kleding en schoenen
    - Tassen
    - Sieraden
    - Een schrijftablet die ik nooit ga kopen
    - Dienst Justitiële Inrichtingen

4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.670
    6.137
    113
    Op instsgram; veel creatieve dingen (breien, haken) en boeken (vooral oude boeken met mooie kaften), paar poezen ertussen, soms een zweverige quote over Het Leven.

Op youtube; veel boeken, veel true crime, beetje Japan.

Op facebook; geen touw aan vast te knopen, vind het echt een onoverzichtelijke bende, maar kom er ook maar zelden. Ik heb een paar familieleden die nog actief zijn op fb, dus daarom kijk ik er wel nog een paar keer per jaar.

Maslov vindt dit leuk.
  5. Meysss

Meysss Actief lid

1 jan 2024
    454
    279
    63
    Vrouw
    Kook/bak filmpjes en true crime :) nu ook opeens veel zwangerschapsaankondigingen trouwens

Maslov vindt dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.628
    11.549
    113
    Hardlopen, recepten, vakanties

Maslov en Luna86 vinden dit leuk.
  7. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.940
    17.824
    113
    Vrouw
    Koken en bakken
    Opknappen van oude meubels
    Vakantie met kinderen

Maslov vindt dit leuk.
  8. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.325
    3.650
    113
    Vrouw
    Nog een van wat langer geleden, ik zocht een keer voor mijn werk iets op over sonderen of iets dergelijks, en toen heb ik een eeuwigheid in koeienlettersen met giga foto's reclames gekregen op facebook in de strekking van "incontinent, probeer dan XXX" of foto's van zelfsondage blaassondes enzo echt elke keer als ik dat opende stond dat daar. Lekker genant als toen 23 jarige haha

Maslov vindt dit leuk.
  9. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.223
    3.454
    113
    :roflmao:
    Gelukkig kun je bepaalde reclames ook uitzetten als je die niet meer wil zien!

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    6.952
    6.250
    113
    Nou, fb laat mij allemaal verschrikkelijke, rechtsgeorienteerde, opruiende berichten zien waarbij veel reacties racistisch zijn. Al zo vaak gezegd dat ik niet geinteresseerd ben, maar ze blijven langskomen.

Maslov en cowgirl80 vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    15.574
    20.774
    113
    Kan ook te maken hebben dat contactpersonen van jou dat liken. Aangezien jouw moeder PVV stemt zou dat de oorzaak kunnen zijn misschien?

Maslov vindt dit leuk.
  12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.900
    6.615
    113
    zuid-holland zuid
    #12 cowgirl80, 2 dec 2024
    Laatst bewerkt: 2 dec 2024
    Fb laat mij ook vaak amerikaanse rechtsgeorienteerde content zien. Bijvoorbeeld van mensen die vegans bashen of fietsers. Raar want ik ben een vegetariër die geen auto rijdt… dus het heeft wel betrekking op mij, maar vanuit de verkeerde invalshoek! Het lijkt wel alsof het algoritme niet altijd goed onderscheid kan maken in voor/tegen.

Edit: misschien werkt het wel expres zo om nog meer te polariseren? Als er veel linksgeoriënteerde mensen zijn die rechtse content krijgen, misschien zijn we wel een Russische aanval op het spoor om nog meer verdeeldheid te zaaien.

Maslov vindt dit leuk.
  13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    6.952
    6.250
    113
    Ik zie weinig rechtse dingen meer van haar langskomen. Van de rest op mijn vrienden ook niet.

14. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.223
    3.454
    113
    Soms zet een algoritme daar expres op in, bv als je daar een negatieve comment onder zet. Rage bait dus voor mensen die interacteren met content waar ze boos van worden.

citroenrasp, Cornflake en cowgirl80 vinden dit leuk.
  15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.153
    5.991
    113
    Ik zit hier niet op.

Maar hier ben ik kennelijk een zij-slaper :roflmao:

16. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    309
    162
    43
    Vrouw
    Geweldig topic!

Voor mij vooral video's rondom koken, huishouden en poetsen o_O Maar juist heel veel van die perfecte insta huisvrouw content. Dat vind ik juist verschrikkelijk....

Qua reclame wordt ik momenteel doodgegooid met krulborstels, woonwinkels en vloerkleden. Drie keer raden waar ik naar heb gezocht in de afgelopen dagen;)

Maslov vindt dit leuk.
  17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.655
    9.859
    113
    Ik kijk alleen op youtube. Daar krijg ik voornamelijk creatieve dingen.

Maslov vindt dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.942
    28.900
    113
    Vrouw
    Google denkt dat ik formule 1 en voetbal interessant vind. o_O

Zal het gedeelde familie account wel de schuld van zijn.

Verder veel reclame voor wol en haakpatronen en andere creatieve dingen.

Ohja... en berichten over het koningshuis. En dan vooral wat de dames zoal dragen o_O
    Waar dat vandaan komt???

Maslov vindt dit leuk.
  19. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.148
    1.032
    113
    Vrouw
    Ik heb buiten een aantal fora alleen youtube.
    Daar krijg ik veel te zien: koken, honden, gamen, geschiedenis en wetenschap. Qua shorts, dat kijk ik ook wel eens, dan zitten er ook nog wel eens series tussen, vooral ziekenhuis, ER, Greys Anatomy, Call the Midwife.

Maslov vindt dit leuk.
  20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.731
    3.865
    113
    Vooral Wicked op het moment! Ze willen heel graag dat ik die film ga kijken! Jonathan Bailey zit er in dus kans is wel groot... :o:

Deel Deze Pagina