Hoe vindt je dat jouw 70+ ouder auto rijdt?

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 15 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe vindt je dat jouw 70+ ouder rijdt?

1. 70-74 jaar - rijdt nog verantwoord

2. 75-79 jaar - rijdt nog verantwoord

3. 80+ jaar - rijdt nog verantwoord

4. 70-74 jaar - geen goed beeld bij / ik twijfel

5. 75-79 jaar - geen goed beeld bij / ik twijfel

6. 80+ - geen goed beeld bij / ik twijfel

7. 70-74 jaar - gevaar op de weg

8. 75-79 jaar - gevaar op de weg

9. 80+ - gevaar op de weg

10. Anders…

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Mijn ouders/schoonouders zijn nog lang geen 70 (eind 50) maar m'n opa is 80 en die rijdt nog super goed auto.

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.024
    3.838
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn vader van 73 rijdt nog prima, maar mijn moeder en schoonmoeder wil je echt niet meer tegenkomen in het verkeer en die zijn beiden 66. Gelukkig beseft mijn moeder dat zelf ook, maar mijn schoonmoeder rijdt nog altijd.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.056
    3.846
    113
    Mijn vader is 70 en rijdt nog goed. Nu moet ik wel zeggen dat hij ontzettend veel rij-ervaring heeft met enorme werk-woon afstanden en voor het werk vaak naar het buitenland reed en half Nederland door.
    Tegenwoordig rijdt hij alleen geen heel lange stukken meer, dus als ze op reis gaan, zoeken ze onderweg een hotelletje of pakken het vliegtuig, zulke dingen, maar niet meer een dag achter het stuur met tussendoor een broodje eten en de benen strekken en weer doorrijden.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn ouders zijn 56 en 58. Mijn moeder rijd vrijwel nooit. (Afgelopen 5 jaar maar 1 keer in nood.) omdat ze zo onzeker is stap ik niet bij haar in de auto.
    Mijn vader rij houd zich aan alle regels (moet ook natuurlijk) maar er zit totaal géén pit in. Als ik naast hem zit val ik bijna in slaap. Ik vind dat hij te voorzichtig rijd.

Mijn schoonmoeder is 74 en ziet niet goed meer. Ze rijd nu alleen nog bij daglicht van haar huis naar de supermarkt. Binnenkort gaan ze verhuizen en hebben ze alles op loopafstand. In april wordt ze gekeurd (ivm haar verslechterde zicht) en haar rijbewijs zal sowieso niet verlengd worden.
    Mijn schoonvader is 79 en is sinds het voorjaar zijn rijbewijs kwijt i.v.m. een hersenbloeding (kreeg hij in de auto terwijl hij reed). Zij grootste wens was om met mijn dochter naar vrienden van hen in het dorp naast ons te rijden (10 min). Ik heb dat bijna 3 jaar tegen gehouden. Een week voor de hersenbloeding hebben we "toegegeven". Autozitje was gekocht en gemonteerd en een dag voor ze zouden gaan rijden gebeurde het....

Mijn schoonopa heeft tot zijn 93ste rondgereden. Toen hij naar het bejaardenhuis ging heeft hij zijn auto ingeruild voor een scootmobiel (het was te ver lopen naar zijn auto). Rijden kon hij toen nog steeds wel :)

Mijn dochter komt bij niemand nog in de auto. Het is bij ons ook niet nodig omdat alles bij ons in het dorp op loopafstand is.

5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.049
    1.284
    113
    Nederland
    Ik had in het andere "Urk" topic gereageerd, dus kopieer het even. Mijn ouders zijn nog niet zo oud, maar mijn opa en oma hebben de 80 gepasseerd.

Dit had ik geschreven in het andere topic:
    Ik ben van mening dat veel oudere mensen niet meer op de weg horen, maar helaas is er geen degelijke keuring die er voor zorgt dat dit toonbaar wordt.

Mijn opa is ook zo'n koppige man die vindt hij nog best kan rijden. Terwijl hij de afgelopen jaren best wat schade heeft gemaakt aan zijn auto, denk aan: tegen een muurtje aan, verkeerd de garage in/uit rijden, dus lak schade en ontkennen dat hij zelf schuld is.

Van mij mag het CBR jaarlijks of om de zoveel jaar een rij-examen of proefles in voeren voor ouderen bijv. 65+

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.297
    2.545
    113
    M'n moeder rijdt nog prima en voelt zich sinds ze een automaat heeft ook weer een stuk zekerder.

7. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Mijn ouders zijn over een paar maandjes allebei 70, maar die rijden nog prima.

8. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Mijn ouders hebben de leeftijd ook nog niet, dus ook ik baseer het op mijn opa. Dat was een gevaar op de weg! Reed 70 waar je 120 mocht, reed fietspaden op en zei dan "nou die ligt er zeker net"

Ik ben een voorstander van rijvaardigheidstraining om de zoveel jaar, en meer omdat iemand op die leeftijd (helaas) heel snel achteruit kan gaan en vijf jaar verlenging dan best wel te lang kan zijn en zolang iemand nog mag rijden zien ze vaak (zeg niet altijd) het gevaar ook niet en rijden gewoon.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.985
    6.733
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn vader is 70. Hij heeft 1,5 jaar geleden een hartaanval gehad en reed sindsdien alleen nog maar naar de supermarkt 2 straten verderop. Sinds 2 maanden geleden mijn moeder overleed heeft hij geen auto meer gereden.
    Nu ben ik zelf super onzeker achter het stuur, maar als m'n vader en ik samen ergens heen moeten heb ik alle vertrouwen erin. Ik zit achter het stuur maar hij rijdt mee☺️

Persoonlijk ben ik banger voor van die jonge testosteron-gastjes die net hun rijbewijs hebben dan voor bejaarden. Ik zou de statistieken weleens willen zien wie er meer schade rijden. Ik ben een keer bijna geschept door een stelletje joy-riders in een gestolen auto en de blik in die jongens hun ogen was echt afgrijselijk.

10. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    ik denk dat bepaalde oogafwijkingen die op latere leeftijd voorkomen, ook mede verantwoordelijk zijn voor slecht rijgedrag. Mensen hebben eerst nog niet zo door dat ze niet goed zien. Bijvoorbeeld bij Glaucoom of staar. Bij glaucoom vullen je hersenen zelf ontbrekende stukken in. Je zou daar net fietsen..

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.775
    7.350
    113
    Het ligt maar net aan de persoon.
    Mijn ouders zijn onder de 60, maar mijn vader rijdt echt niet zo goed (nooit gedaan overigens, maar het wordt wel slechter naarmate hij ouder wordt, hij vindt het ook niet leuk om te doen, dus hij rijdt bijna nooit meer, wat ook niet echt meewerkt natuurlijk). Mijn moeder rijdt wel goed.
    Mijn schoonmoeder rijdt helemaal niet, maar mijn schoonvader van bijna 70 rijdt echt heel erg goed. Met bus en aanhanger, hij mag nog met de vrachtwagen met trailer rijden, dat is nu wel een paar jaar terug, maar toen deed hij dat ook nog prima.
    Ik mag zelf niet met een grote kar rijden, maar als ik iets op moet halen met de bus en kar, dan laat ik hem rijden, hij rijdt de smalste straatjes nog achteruit in, en heeft nooit botsingen.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn schoonvader is 70 en rijd nog prima hoor. Ook met aanhanger/caravan etc.

Mijn moeder is 72 en zij rijdt al een paar jaar niet meer. Ze vind het verkeer te druk geworden en voelt zich er zelf niet fijn meer bij.
    En dat is best jammer, want vroeger reed mijn moeder altijd: met aanhangers, met een caravan door de bergen, dat deed ze allemaal en goed ook! Zonde dat ze niet meer durft.

Mijn vader is zijn rijbewijs kwijt geraakt ivm zijn ziekte. De laatste jaren dat hij reed, reed hij echt heel onveilig, dat er nooit wat is gebeurd mag een wonder heten.

13. Bailief

Bailief Niet meer actief

Mijn ouders zijn nog jong. Maar ik kan wel een antwoord geven over mijn overleden opa. Toen hij tussen de 75 en 80 was (ik weet het niet meer precies) was hij pas geleden nog goed gekeurd om zijn rijbewijs te mogen houden. Vlak daarna belande hij op onbekend terrein als spookrijder op de snelweg. Gelukkig allemaal goed afgelopen maar dit was zeker niet het eerste of enige incident.

Mijn andere opa is nu 80. Ik zie hem nooit maar volgens mijn moeder zijn zijn rijkunsten vreselijk achteruit gegaan omdat hij niet meer alles ziet. Gevaarlijk in het drukke verkeer.

Ik vind dus dat er vanaf een bepaalde leeftijd goed gekeken moet worden of het nog verantwoordelijk is om iemand op de weg te laten. Hoe en wat precies dat weet ik niet. Maar de simpele keuringen waarbij je je afvraagt waarom iemand zijn rijbewijs mag houden, zijn ook niks.

14. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Mijn vader is 70 maar is echt nog heel fit voor zijn leeftijd. Hij rijdt helemaal prima!

15. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik zit er qua leeftijd net een beetje tussen in.
    Mijn oma van 90 heeft geen rijbewijs.
    Mijn moeder van eind 60 rijdt echt uitstekend, redelijk gedurfd en lekker met het verkeer mee.
    Zij rijdt ook veel.
    Mijn vader daarentegen vond dat hij echt goed kon rijden.
    Hij overleed op 68 jarige leeftijd en ik vond het een uitdaging om bij hem in de auto te zitten.
    Als ik zei "kijk een ooievaar rechts" keek en stuurde hij ook die kant op en zaten we op de vluchtstrook.
    Dat mochten we natuurlijk niet zeggen maar wow hij kon echt niet meer goed rijden.
    Mijn schoonvader van eind 60 Zit ook nog veel op de weg maar ook hij wordt onzekerder.
    Ik zou het wel prima vinden als er een toets zou komen na een bepaalde leeftijd of schade meldingen.

16. sieppie

sieppie Niet meer actief

Ok ik ga er even een hele andere mening ingooien.
    Ik zie natuurlijk ook regelmatig oudere mensen rijden, zeer langzaam, tikkeltje angstig gedrag en zich van de rest vd wereld niets aantrekkend. Zodra je erachter rijdt, weet je direct dat het een ouder persoon is.
    Maar weet je, ik vind het dan zooo fijn dat diegene op hoge leeftijd lekker erop uit kan. Hoop dat ik dat ook kan als ok op die leeftijd ben. En dat de jongere generatie tegen die tijd ook wat geduld en begrip voor mij heeft:D
    (Heb het uiteraard niet over mensen die echt niet meer weten hoe verkeers- en voorrangregels werken)

17. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Mijn ouders zijn nog maar net de 50 gepasseerd en rijden prima. Gewoon normaal.
    Mijn oma, net voorbij de 75, heeft haar rijbewijs met pijn in haar hart zelf afgegeven dit jaar. Ze zei dat ze toch iets minder snel reageerde in het razende verkeer van tegenwoordig en het zichzelf nooit zou vergeven als er iemand door haar toedoen gewond zou raken of erger. Vond het heel knap dat ze dat deed. Nu fietst ze lekker van A naar B of laat zich chauffeuren door de (klein)kinderen.

Mijn schoonvader (net zo oud als mijn oma, haha), heeft laatst nog zijn auto total loss gereden. Maar hij blijft beweren dat hij goed rijden. Geen enkele mogelijkheid om zijn rijbewijs te laten afgeven. Hoop zo dat hij nooit een ander wat zal aandoen met zijn koppigheid.

Met Sieppie ben ik het gedeeltelijk mee eens. Het is fijn dat een ouder persoon nog gewoon weg kan, niet in huis hoeft te verstoffen. Maar als je 80kmh mag en er rijdt iemand voor je die net de 50 aantikt, zorgt dit voor gevaarlijke situaties.

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Te langzaam rijden is ook gevaarlijk he.. dat maakt deze groep mensen ook een gevaar achter het stuur.

Leuk dat ze niet harder durven dan 30, en in een 50 zone kan ik daar nog wat mee. Maar zulke mensen op een 80 weg is levensgevaarlijk. Net als 70 rijden op de snelweg, levensgevaarlijk. Niemand houdt daar rekening en je kunt er grote ongelukken mee veroorzaken. ..

Tuurlijk is een auto makkelijker dan bijv de trein. Maar het is niet zo als je oud bent en niet meer veilig auto kan rijden dat je het huis niet meer uit komt. Je moet dan alleen anders gaan denken en bent misschien iets langer onderweg. Maar dan wel met behoud van je eigen en wellicht andere levens. Lijkt me toch beter :)

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.253
    17.124
    113
    Mijn ouders zijn nog niet zo ver. Sv bijna (sm heeft geen rijbewijs)maar sv gaat steeds beroerder rijden

20. sieppie

sieppie Niet meer actief

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor! Zeker op de snelweg is dat levensgevaarlijk. Doelde ook meer op bebouwde kom met overvoorzichtig rijgedrag, wat door veel jongere bestuurders als irritant wordt gezien..
    Respect voor ouderen is soms ver te zoeken, maar dat is natuurlijk een andere discussie;)

Deel Deze Pagina