Hoe te handelen als je oude huis hypotheek vrij is en ander huis kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door chrystel73, 13 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.299
    2.553
    113
    Nadat mijn vader plotseling overleden is wil mijn moeder graag naar een appartement verhuizen in mijn woonplaats.

Het huis waar ze nu woont is hypotheekvrij.
    Heel fijn alleen als ze eerst een appartement heeft gekocht wat haar bevalt en het oude huis nog niet verkocht is heeft ze wel een soort overbrugging nodig.
    Er is natuurlijk veel overwaarde maar dat geld is nog niet vrij.

Heeft iemand ervaring met deze situatie?

( Ze gaat als eerste het huis laten taxeren maar overziet het allemaal niet meer zo goed en zit echt in een flinke ):)

2. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Geen ervaring maar huis verkopen en dan desnoods vrije sector of particulier huren totdat ze een geschikt koopappartement heeft gevonden?

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.299
    2.553
    113
    Dat is wel een optie denk ik.

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Je kunt evt bij de bank een overbruggingskrediet afsluiten. Dit zijn vaak wel hogere rentes

5. rums

rums Niet meer actief

Daarvoor kun je een oberbruggingshypotheek afsluiten. Deze lost ze dan af bij verkoop woning

6. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Ik zou eerst huis verkopen en daarna op zoek naar een appartement gaan. Overbruggingshypotheek is duur en als je huis erg lang tekoop staat kost het goud geld.
    Dan beter tussendoor iets huren of tijdelijk bij familie in huis.

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.989
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ga naar een hypotheekadviseur. Mogelijk had ze een spaarhypotheek en kan ze het spaardeel belastingvrij uit laten keren en daar dan het appartement alvast van kopen.
    Ik hoorde laatst van mensen die iets dergelijks gingen doen.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.299
    2.553
    113
    #8 chrystel73, 13 jul 2016
    Laatst bewerkt: 13 jul 2016
    Er zit al jaren geen hypotheek meer op het huis.

Als ze dit huis verkoopt dan heeft ze meer dan genoeg geld om een appartement te kopen zonder dat daar nog een hypotheek voor afgesloten hoeft te worden.
    Heeft ze waarschijnlijk nog geld over.

De overbruggingshypotheek zou dan maar hooguit voor een paar maanden zijn.

Daarna heeft ze dan niets meer met een hypotheek verstrekker te maken.

Ze zit er momenteel echt doorheen. Ze gaf zelf aan dat ze het soms niet meer wist en als mijn moeder zo iets zegt dan gaat het dus echt slecht....

Ben blij dat ik iig een paar dagen samen weg heb geregeld als we zelf terug zijn van vakantie

9. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Wij hebben een aantal jaren geleden een huis gekocht terwijl ons oude huis nog niet verkocht was.
    We hebben toen een overbruggingshyotheek op het oude huis genomen.
    En voor het overige bedrag (het nieuwe huis was duurder dan het oude huis waard was) hebben we een gewone hypotheek genomen.

Toen ons oude huis verkocht werd werd daarmee de overbruggingshypotheek afgelost.

Een overbruggingshypotheek is helemaal niet heel erg duur.
    Het enige nadeel is dat je geen recht heb op hypotheekaftrek. Maar zeker omdat het om een beperkte periode gaat, is dat allemaal wel te overzien.

10. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat naar voor je moeder, fijn dat je haar zo steunt

11. Dustin

Dustin Actief lid

4 jun 2016
    371
    42
    28
    NULL
    NULL
    is het misschien mogelijk dat ze haar spullen tijdelijk opslaat in een opslagbox en dan bij jou inwoont tot ze een appartement heeft gekocht.

Deel Deze Pagina