Hoe snel werkt Zantac bij een baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MissyZuilen, 14 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mijn zoontje heeft 2 weken geleden in t ziekenhuis gelegen een heel weekend omdat hij steeds leek te stikken in omhoog komende voeding.
    Ook krijste hij 2 uur na de voeding het hele huis bij elkaar en zag je hem zuurkijken en herkauwen.
    Het ziekenhuis wilde even kijken hoe vaak hij erin leek te stikken, daarom moest hij 2 nachtjes blijven.
    Alles was daar goed gegaan. We moesten overstappen naar Nutrilon A.R. en dit nog eventueel aandikken tot max 4 schepjes Nutriton.
    Ook zijn bedje schuin omhoog (ongeveer 12cm) en na de voeding rechtop houden.

Dit werkt tot nu toe wel al beter, hele verbetering gelukkig al van wat t was.
    Maar nog steeds word hij 2 uur na de voeding huilend wakker.. Waarschijnlijk dus toch nog wat zuur wat omhoog komt.
    Hebben sinds afgelopen dinsdag Zantac gekregen vd HA.
    Moeten nu 2 x 1ml geven. Zelf vind ik dit erg weinig, want had in de bijsluiter gelezen dat t 0,5ml per kg lichaamsgewicht is en dit dus verdelen over 2 giften.
    Mijn zoontje weegt al 6kg, dus zou hij 1,5ml per x moeten krijgen.

Zouden jullie zelf durven ophogen van dus 1ml naar 1,5ml per x?
    En hoe snel zagen jullie verschil?
    Want mijn zoontje word niet meer krijsend wakker 2 uur na de voeding, maar hij word nog wel wakker..
    Dus heb zelf t idee dat het nog niet helemaal ingewerkt is OF de dosis te weinig voor zijn maaginhoud..

2. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Ik zou het altijd ophogen in overleg met de HA of HAP. Wij kregen destijds (dochter was 9 weken) in eerste instantie 0,75 ml per keer voorgeschreven. Dat was echt te weinig. Na een week zagen we nog geen verbetering. We hebben toen op vrijdagavond met de HAP gebeld omdat het zuur steeds omhoog bleef komen en deze arts vond dat het wat weinig Zantac was voor haar gewicht. Hij gaf ons het advies de dosis te verdubbelen dus 1,5 ml per keer. Dat werkte als een tierelier. Binnen 2 dagen was ze rustig. Dat hebben we heel lang gegeven. uiteindelijk hebben we de dosis nog één keer opgehoogd naar 1,75 en toen afgebouwd. 1 dag voor haar 1e verjaardag was ze er vanaf. Ik heb steeds over de dosis overleg gehad met de HA.

3. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @Meerkat, hoe merkten jullie dat je dochtertje Reflux had?
    En wat hebben jullie nog meer eraan gedaan behalve Zantac geven?
    En hoe gaven jullie de Zantac?

4. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Hai,

Hier zijn al heeel veel topics over geschreven waar je veel aan zult hebben. Even bij zoeken 'zantac' intypen en je komt er vanzelf!

Veel sterkte,

Marijn

5. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Hoi Missy
    er waren een aantal symptomen die ik ibj haar constateerde. Ik heb ze even gekopieerd uit een topic waar ik eerder geschreven heb. 'symptomen verborgen reflux' heet het. Via de zoekfunctie kun je dit topic ook vinden.

Ik merkte dat ze verborgen reflux had
    - doordat ik tot 2/3 uur na de fles mijn dochter voeding hoorde en zag terugslikken, dat deed ze ook 's nachts

- na het eten en in bed kreunde ze ook veel

- ze wilde niet meer liggen op haar rug en was heel onrustig in bed. Ze werd overdag ook steeds na een korte tijd (20/30 min) hard huilend wakker en had dan maar een beetje gespuugd. Kijk iedere baby spuugt wat, maar mijn dochter huilde er echt van.

- ook huilde ze overdag veel, je hoorde het omhoog komen en dan huilde ze.

- ze rook ook zuur uit haar mondje na het terugslikken.

- ze had regelmatig de hik

- ze was heel snel overprikkeld. Ik kon niets met haar gaan doen want dan was ze helemaal van slag. Later bleek doordat ze zo'n pijn had van de irritatie aan haar slokdarm van het maagzuur. Arm schaap. Door Zantac kon de irritatie genezen en had ze geen last van oprispingen meer. Toen ze echt duidelijk minder ging spugen en de maagklep de maag beter afsloot zijn we gaan afbouwen (dat was met 11 maanden).

Wat je zelf eventueel kunt doen om de symptomen wat te verminderen is:
    * nutriton geven in de melk dat dikt de voeding in de maag in en zorgt ervoor dat het minder snel omhoog komt. Je zult wel even op zoek moeten naar de juiste dosering en juiste speen. Ook kun je eventueel in overleg met cb of HA overstappen op voeding voor spugende babies.
    * ervoor zorgen dat ie rustig drinkt ong. 20 min. is ideaal
    * tussendoor laten boeren
    * na het eten goed laten boeren en min. 15 minuten omhoog houden
    * je zoontje wat meer rechtop houden tijdens het geven van de fles
    * het hoofdeind van het bedje omhoog zetten. Door bijv. wat boeken onder het hoofdeind te plaatsen. Zorg er dan wel voor dat hij niet onder de dekens kan zakken! Bedje kort opmaken en een handdoekrol oid onder de billen leggen.
    * een fles gebruiken die ervoor zorgt dat er minder lucht meegehapt wordt, wij hebben bijv. altijd de bananenfles van Difrax gebruikt. Maar je hebt ook anderen het is maar net wat je fijn vindt.

Wij gaven de zantac altijd in een flesspeentje met een beetje melk voordat ze haar fles kreeg. Op een gegeven moment was ze zo aan de smaak gewend dat we het gewoon puur met het spuitje in haar mond deden voor de fles.

6. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Net HAP gebeld, volgens die arts daar krijgt Mike al over het maximum.
    Die zegt dat babies maar 1,8ml per dag mogen van Zantac.
    Terwijl onze eigen HA zei dat ze wilde beginnen met 1ml 2 x daags om te proberen of dit al voldoende zou aanslaan.. En dan eventueel nog opgehoogt kon worden!
    Al die verschillende meningen van artsen word je ook gek van!
    Ga morgen wel weer mijn eigen HA bellen, staat toch niet voor niks in de bijsluiter dat je 0,5ml per kg lichaamsgewicht mag...

7. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ja we doen al alle andere maatregelen:

- 20/25 min over de fles
    - S-fles van Difrax tegen de valse lucht
    - 20/30 min rechtop houden na de voeding
    - tussendoor boeren
    - hoofdeinde van het bedje schuin omhoog
    - aankleedkussen schuin omhoog
    - andere voeding (Nutrilon A.R.)
    - dit dikken we nog extra in met 3 schepjes Nutriton

En nu dus Zantac erbij.. Maar vind het zelf erg weinig 2 x daags 1ml terwijl hij al 6kg is.

8. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @Meerkat, hoe snel werkte de Zantac bij jou dochtertje toen? En hoe merkte je langzaam dat t begon te werken? En wanneer was de werking optimaal?

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.145
    35.789
    113
    Hier had de zantac maar weinig merkbaar effect. Maar je schrijft dat je zoontje 2 uur na zijn voeding wakker wordt. Misschien een rare vraag, maar kan hij dan niet gewoon uitgeslapen zijn? Of dat hij gewoon vaker korte slaapjes doet dan een paar lange?

10. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Nadat de dosis Zantac bij ons was verdubbeld werkte het na een dag of 2. Dus alles bij elkaar na een week of 2 ging het beter. Ze werd echt stukken rustiger en langzamerhand huilde ze veel minder en ging ze beter slapen (de slokdarm was geïrriteerd en dat had tijd nodig om te genezen). Ook heeft ze trouwens behandelingen bij een Osteopaat gehad. Dat hielp bij ons niet zozeer tegen de reflux, maar ik heb van anderen gehoord dat het bij hun kind wel goed hielp. Ik zou als ik jou was morgen gewoon even bij je HA langs gaan en het met haar/hem. Meestal is voor zover ik weet de hoeveelheid Zantac idd gerelateerd aan het gewicht van het kind.

11. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @suus, nee dat is t niet.. Want zodra hij dan op schoot rechtop ligt, gaat hij gelijk verder slapen. En onder het wandelen word hij ook niet wakker..

Trouwens, hoe hoog hebben jullie t bedje schuin gezet? Hoe hoog mag t maximaal?

12. knorretje78

10 nov 2007
    68
    0
    0
    Hoi,

Ons zoontje heeft ook verborgen reflux en wij gebruiken daarvoor losec. Pas na een goede week hadden wij resultaat. Toen hij echter verkouden werd en een paar keer moest overgeven werkte de dosering niet meer en zijn we overgegaan op 2 tabletjes losec. Ook toen waren de klachten pas na een week weer minder. Nu gaat het al een tijdje erg goed!
    Het heeft echt even tijd nodig hoe vervelend het ook is....

Heel veel succes!

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.145
    35.789
    113
    oh, oke. Hmm, lastig zeg.

Hier stond het bedje zo'n 10 cm omhoog. Was anders bang dat hij onder het dekbedje zou glijden.

14. randi

randi Niet meer actief

als je zoontje na 2 uren last krijgt heeft hij wss verborgen reflux ( de mijne hadden dit ook) zij kregen zantax 2x/ daags een dosis 1.5 en na 2 dagen moet je toch echt al verbetering zien. ook zij dronken nutrilon ar en ik moet zeggen dat zij het er heel goed op deden dus ja ik zou toch je ha eens bellen om te overleggen maar het zeker niet op eigen houtje doen want zantax is toch wel een zwaar medicament dat je ook daarna stilletjesaan moet afbouwen. de onze zijn er nog maar een maand volledig vanaf en kunnen nu perfect zonder.

15. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Weet niet meer precies hoe hoog. Ik denk zo'n 15 cm ofzo. We hadden een aantal boeken onder de poten gezet en had altijd een handdoekrolletje onder de billetjes liggen tegen het naar beneden glijden.

16. odet

odet Niet meer actief

hier ook een zantac gebruiker.
    duurde 2 weken voordat het werkte.
    ik heb zelf constand de dosering verhoogd, dit omdat ik dat dus 1 keer niet gedaan had om het met de ka te overleggen en toen was het al te laat.
    toen had hij er al weer last van en het duurde ook weer 2 weken voordathet weer werkte.
    ik heb wel sinasprildrank gegeven tot de zantac werkte. (deden ze in het ziekenhuis ook)

17. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Wij gaven ook 2 x 1ml en bij ons werkte het na twee dagen!

Wij hadden ook mortillium en graviscon. Hij had dus een aardig schema, maar na 3 maanden langzaam afgebouwd en nu heeft er geen last meer van!

18. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Wij begonnen ook met 1 ml en merkten na een dag al verschil. We hadden alleen het idee dat het toch niet helemaal werkte en kregen ook te horen dat 2x 1ml het maximum was en stapten over op Losec. Na 2 weken werkte dat nog steeds niet en kregen we ineens te horen dat 1ml wel een erg lage dosis is.. Dus nu zitten we op 1,5ml en herkennen we ons kindje niet meer terug :)

Ons zoontje spuugde bloed, dat maakte eindelijk duidelijk waarom hij al weken constant huilde..

19. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hoe sliepen jullie kindjes in de avond en nacht ZONDER de medicatie?
    Dus voordat jullie aan de Zantac/Losec of andere soorten begonnen?

Want mijn zoontje slaapt met de ingedikte voeding wel prima na zijn flesje van 19.00 uur, moeten hem dan zelfs wakker maken voor zijn 23.00 uur fles. En slaapt daarna gelijk weer verder tot de volgende ochtend 07.00 uur en meestal word hij daartussen niet meer wakker met de dikkere voeding.
    Alleen overdag is het dus drama! En slaapt meneer als we mazzel hebben hooguit 2 uurtjes achter elkaar om dan de slaap erna maar 30 min te slapen en huilend wakker te worden.

De HA zegt dat t bij ons zoontje misschien zo is, dat hij van het overdag niet slapen zo moe is, dat hij daarom in de avond/nacht wel door de zuur heen slaapt.
    Maar zelf vind ik t wel vreemd, want waarom zou hij in de nacht wel prima slapen en overdag niet met reflux?

20. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ana-Lucia is hier beginnen doorslapen toen ze nog net geen twee maand was, toen kreeg ze al bijna drie weken Zantac, dus toen het goed begon te werken, sliep ze beter. Daarvoor sliep ze alleen goed als ik recht zat en zij zo op mijn buik kon slapen. Ze heeft trouwens ook een hele tijd nog Gaviscon gekregen naast de Zantac.

Ik weet niet hoe het kan dat je zoontje 's nachts wel goed slaapt en overdag niet... de meeste kindjes met reflux slapen sowieso niet goed omdat ze er altijd last van hebben (toch tot de medicatie werkt).

Deel Deze Pagina