Hoi meiden! Ik heb laatst van mijn vriendin schoentjes gekregen die hun dochtertje niet meer aan had. Let wel, ze had ze nog geen 2 weken aan, dus ze waren eigenlijk nieuw. Dat is maat 21. Nu ben ik laatst naar de schoenenzaak gegaan en ons meisje haar voetjes laten opmeten. Daar kwam maat 22 uit. Ik zei : hebt u dat wel goed? Ze heeft maat 21 van deze schoentjes en die voorkant kan ik dubbel doen, zo groot, en ze heeft sowieso al kleinere voetjes. Nu wil ik zomerschoentjes gaan kopen via internet en sowieso haar voetjes weer eerst laten opmeten, maar hoe bereken ik nu welke schoenmaat ik voor haar nodig heb?!
Ik ga meestal in mijn pauzes shoppen...ik heb een rietje in mijn portomonee, afgeknipt op de lengte als mijn zoontje erop gaat staan (aangezien voeten iets uitzetten als we erop staan). Als je dat zou doen en het rietje opmeet, de sites waar ik tot nu toe op gekeken heb voor schoentjes stond dan bij hoeveel cm welke maat is...
Mijn dochtertje haar voeten zijn 16,5 cm lang en die heeft maat 25/26. Ze leeft wel op grote voet en ik laat het elke 2 mnd opmeten. Ik geef ook aan bij de verkoopster van de schoenen wat de centimeters van haar voeten zijn en dan zegt ze: prima even op tabel kijken en dan meet ze het na welke maat ze heeft met de schoenmeter en met een ijzeren stokje pak ze de grote van haar voetje en lsgt hem in de schoen zodat je ziet wat voor ruimte ze heeft en dan passen. Ze is nu net 15 mnd en ben in de 6,5 mnd dat ze losloopt vaak nieuwe schoenen gaan halen omdat mevrouw erg snel uit haar schoenen groeit. Ik had dan ook echt niet verwacht dat ze met 15 mnd al maat 25/26 zou hebben pfff. Hier dus allemaal grote voeten. Ook de breedte van het schoente is belangrijk. Niet alleen de lengte.
Die schoenmaten zijn echt lastig, vooral bij die kleintjes. De maten verschillen zo tussen merken, soms zelf binnen winkels, dat passen eigenlijk wel nodig is.. Vaak staat er bij zo'n webwinkel ook wel een tabel voor schoenmaten bij hoeveel cm. Dat kun je ook wagen. Maar in praktijk heb ik weleens schoenen gehad van maat 22, die hetzelfde vielen als 25 van een ander merk.. En mijn jochies hebben smalle voeten, dus dan moet je ook extra opletten dat ze goed kunnen sluiten.
Wat een grote voetjes idd! Mijn dochter is ook 15 maanden, van t weekend schoentjes gekocht en ze heeft maat 20, schoenmaat 21 Loopt ook nog niet, hihi
Schoenmaat 20, 12,3 cm Schoenmaat 21, 13 cm Schoenmaat 22, 13,7 cm Schoenmaat 23, 14,4 cm Schoenmaat 24, 15 cm Schoenmaat 25, 15,6 cm Schoenmaat 26, 16,3 cm Schoenmaat 27, 17 cm Schoenmaat 28, 17,7 cm Schoenmaat 29, 18,4 cm Schoenmaat 30, 19 cm Schoenmaat 31, 19,5 cm Schoenmaat 32, 20,3 cm Schoenmaat 33, 21 cm Schoenmaat 34, 21,6 cm Schoenmaat 35, 22,2 cm Schoenmaat 36, 23,1 cm Schoenmaat 37, 23,5 cm Schoenmaat 38, 24,3 cm Schoenmaat 39, 24,8 cm Schoenmaat 40, 25,6 cm Dit id wat ik gevonden heb.
Als kindjes eenmaal lopen worden de voeten ook groter en breder. Dan gaat het snel en duur voor je portomonee. Hoop ook dat mijn meisje haar voeten even stilstaan nu.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb net toch maar even een second opion laten doen bij een andere schoenenzaak, want maat 22 voor ons meisje's voetjes leek me echt te groot... En dat was het dus ook! Ze is net over maar 20 heen, en met maat 21 kon ze het sowieso nog 2 maand doen! Nu heb ik alleen dus die leuke zomerschoentjes op internet gezet. Ze zijn nog te bestellen in maat 21 en 22. Wat deden jullie? Maat 21 kan ze nog tot mei aan en dus straks al leuk als het voorjaar word, maat 22 is nu echt nog veelste groot volgens de verkoopster, die zal ze dan echt rond juni aan kunnen, dus zou ik ze nog even moet wegleggen. Punt is dat ik schoentjes heb die ik van mijn vriendin leen dus, maar deze zijn voor haar van speciale waarde door persoonlijke gebeurtenissen, dus als ons meisje die nog 2 maand draagt, zijn ze waarschijnlijk niet zo heel mooi meer! Wat zouden jullie doen??
Als ze veel persoonlijke waarde hebben voor je vriendin, dan zou ik ze niet gebruiken, ook al zou ze zeggen dat dat wel mag. Via internet zou ik geen 'complexe' schoentjes kopen, dus bv al geen laarsjes bijvoorbeeld, maar gewone 'sneakers' zou ik wel aandurven. Zorg dat je goed het voetje hebt laten meten én kijk ook op de website of er extra informatie over de pasvorm staat, soms staat er bv de binnenmaat bij of bv dat het smalle of juist brede schoentjes zijn. Verder zou ik ook ergens bestellen waar je goed kan retourneren, mochten ze niet goed zitten, dan stuur je ze gewoon terug.
Klopt, ik kan ze eventueel terugdoen, maar er staat verder niets over een binnen/buitenmaat. Heb ze besteld, kan ze altijd retourneren.
Per schoen is het verschillend Beste is om in een schoenwinkel het zooltje er uit te halen en tegen het voetje te houden, zo weet je precies hoeveel ruimte je over houdt.