Vriend zit nu een half jaar in de ziektewet, en nu ook volledig, laatste half jaar steeds iets meer. Hij gaat dus naar 95% van zijn inkomen. Paar maanden geleden kreeg hij 6% salaris erbij, cao veranderd. Dat was zo'n 100 euro netto. Nu gaat hij er 5% op achteruit wegens die ziektewet, en kost hem dat 260 euro netto. Hoezo dat verschil? Je zou denken dat het onder aan de streep dus weinig uit zou moeten maken. 6% erbij, 5% eraf.
260 euro is wel heel veel, vervallen er misschien andere arbeidsvoorwaarden vanwege de ziektewet? Denk aan onregelmatigheidstoeslag. Bij mij heeft het volgens mij bijv impact op leasebudget en telefoon budget.
Dat zal dan wel wegens die toeslag zijn ja. Daarover staat alleen niks in de CAO. Hij werkt normaal altijd 's nachts.
Bij ons wordt de ploegentoeslag wel meegerekend als iemand langdurig ziek is. Reiskosten komen wel te vervallen als iemand meer dan 6 weken ziek is.
Ik zie wel in de CAO dit staan nu: Loon bij arbeidsongeschiktheid, vakantie, feestdagen, kort verzuim: het gemiddelde loon, dat in de aan de gebeurtenis voorafgaande laatste 3 volledige maanden of 3 volledige periodes van 4 weken is verdiend. Bij een aanpassing van de arbeidsduur in de referteperiode wordt bij de berekening van het loon de arbeidsduur naar rato meegenomen. Dit loon wordt met de collectieve loonsverhogingen aangepast. Werkgever zegt dus nu dat die 6% erbij alleen op het uurloon is, en die 5% eraf nu, over al het verdiende salaris. Dus dan klopt het waarschijnlijk wel gewoon? Hij verdient door die nachturen ook gewoon wel lekker.
Heb je de stroken al naast elkaar gelegd om te vergelijken waar het aan ligt? Ipv alleen te kijken wat er netto overblijft?
Ja daar kwamen we ook achter. Daarom is het zo veel idd. Pff altijd lastig, geld Bedankt voor het meedenken! Weet iemand dan toevallig ook als je weer een deel aan het werk gaat, of je over dat deel dan weer volledig wordt betaald?
Dat ligt er volgens mij aan of hij dan op arbeidstherapeutische basis aan het werk is, of dat hij ook weer echt hersteld wordt gemeld. Voor het gedeelte dat hij echt hersteld is gemeld krijgt hij 100% betaald.