Mijn vriend heeft bij uitzendbureau A een baan aangeboden gekregen. Hij is op gesprek geweest bij het bedrijf, en vandaag krijgt hij de details te horen over per wanneer en salaris en dergelijke. Nu hebben wij dus gezien wat het bruto salaris is, voor dezelfde functie, bij het zelfde bedrijf, maar via uitzendbureau B. Alleen heeft uitzendbureau B niet de vacature voor deze woonplaats. Wat als uitzendbureau A nu een lager salaris biedt, dan er bij uitzendbureau B wordt geboden, hoe kun je dit dan het beste aanpakken? Mijn vriend is iemand die nogal vrij makkelijk overal ja op zegt, en nu zeker, omdat dit voor hem echt een baan is waar zijn passie ligt. Ik heb gezegd dat hij maar eens voor zichzelf op moet komen, want het bedrijf wilt hem graag hebben, dus het is aan het uitzendbureau om te zorgen dat de samenwerking tot stand komt Maar hoe onderhandel je dus over zoiets op een nette manier, zonder gelijk je eigen ramen in te gooien (of zijn wij dan gewoon zulke bange poeperds die niet hun mond open durven te trekken haha)?
Bij een uitzendbureau wordt dit lastig. Die spreken van te voren een x bedrag met bedrijf af. Zeker in deze tijd voor jou man 10 anderen. Ik zal het aannemen mits het redelijk is, stinkend hard zijn best doen om bij het bedrijf in dienst te komen en dan kun je echt onderhandelen over salaris en arbeidsvoorwaarden.
Maar wat als hetzelfde bedrijf voor dezelfde functie, bij een ander uitzendbureau een ander salaris aanbiedt? Overigens weten we dus nog helemaal niet wat zij hem gaan aanbieden hoor! Maar omdat wij beiden eigenlijk nooit onderhandelen over salaris en altijd gelijk akkoord gaan, vandaar de vraag: hoe onderhandel je over zoiets. En het bedrijf heeft aangegeven dat zij hem heel graag willen hebben, dus die beslissing ligt niet bij het uitzendbureau
Het bedrijf heeft uiteindelijk de keuze natuurlijk, maar mogen niet hem nu direct buiten het uitzendbureau aannemen. Daarmee loopt het uitzendbureau inkomsten mis. als uitzendbureau B meer geld biedt voor hetzelfde kun je dit bij uitzendbureau À wel aangeven. Maar het ligt er aan welke afspraken het bedrijf heeft met uitzendbureau À en B. Die kan verschillen.
Het kan wel hoor... moeten ze alleen een andere fee betalen. Ik ben aangenomen op een baan waarbij werving en selectie + drie maanden werken via het uitzendburo zouden zijn. Aangezien ik hiervoor een forse reisafstand had (lees wonend in Brabant en werken in Groningen) en ik ook moest verhuizen... heeft het bedrijf er voor gekozen mij direct een jaar contract aan te bieden en het uitzendburo af te kopen. Volgens de PZ-dame was het ongeveer net zo duur.
Afkopen doen bedrijven niet snel , gaat niet om de kosten het gaat erom dat ze je geen contract hoeven aan te bieden en je niet op hun loon lijst komt
Mijn man onderhandeld bij uitzendbureau altijd over zijn salaris hij zegt wat hij wil verdienen per maand en de rest is tussen uitzendbureau en de klant. uitzendbureau zegt gewoon deze man kost dit een dan kan klant ja of nee zeggen nooit problemen en mijn man krijgt altijd wat ie vraagt hoe uitzendbureau en klant oplossen is jou zaak niet
Ik heb dit bij het bedrijf zelf gedaan destijds en niet al bij het uitzendbureau. eerst overtuigen dat je nodig bent daar en dan voorleggen dat je graag deel bent van de organisatie maar dat het salaris niet toereikend genoeg is.
Hij hoort vandaag of morgen meer, dus het is nog even afwachten wat ze gaan bieden! Maar het is sowieso geen mega salaris ofzo hoor, was het maar zo Dus ik praat niet over duizenden euro's in de maand, maar misschien 1 a 2 euro bruto per uur meer max.
Dit is niet helemaal waar hoor. Bij bepaalde uitzendbureaus misschien wel, maar ik ben nu bij het derde uitzendbureau werkzaam en bij ons gaat het echt anders. De klant geeft ons een tarief en dit tarief geldt voor iedereen voor die functie. Het is dus niet zo dat de klant voor uitzendkracht A een ander tarief geeft dan voor uitzendkracht B wanneer ze dezelfde functie hebben. Vaak werken uitzendbureaus volgens het CAO en kijken ze gewoon naar de schalen welke in het CAO vermeld staan. Soms kan er best onderhandeld worden, dat ligt er maar net aan hoeveel marge er is.
Het uitzendbureau zal er trouwens niet raar van staan te kijken als je vriend aangeeft meer te willen verdienen hoor! Gebeurd dagelijks . De vraag is alleen of de marge er is of niet en dan is het aan jouw vriend of hij akkoord gaat.