Zo zit ik weleens mijn koelkast in te kijken en denk ik, dat kan toch nog wel? Denk aan zo'n sapje van eigen merk, zoiets als cool best.. er staat 21-05-2016 op, nog helemaal dicht. Dat kan toch nog wel? Meestal ruik ik er aan of iets nog goed is, of kijk naar de kleur. Maar soms bij dat soort sapjes verkleurt dat best. Zeker als het een mix is van sinaasappel aardbei. Of vla uit een pak, als het nog dicht is, kan dat toch nog een paar dagen na houdbaarheid datum? Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan, verspillen vind ik ook zo zonde..
Als het goed ruikt, zoals je gewend bent kan het best. Houdbaarheidsdatum is er voor de fabrikant omdat die de goedheid niet meer kan garanderen vanaf die datum
Ligt aan het soort houdbaarheidsdatum. Je hebt ten minste houdbaar tot en met datums, dingen waar dat op staat kun je daarna ook nog best eten. Kan zijn dat smaak of structuur achteruitgaan, maar je zult er over het algemeen niet ziek van worden. Uiteraard wel je gezond verstand gebruiken Dingen met een te gebruiken tot datum zou ik niet meer eten daarna. Daar kun je echt ziek van worden. Geldt vaak voor vlees etc.
Ik zie de houdbaarheidsdatum als uiterste verkoopdatum. Tot die tijd garandeerd de fabricant dat het goed is, veel dingen zijn nog een tijd daarna houdbaar. Melk is vaak een dag of 2 later al minder lekker en een dag of 3 later zuur. Maar zoiets als hagelslag is echt nog maanden goed na de THT datum.
Deed ik eerst ook altijd, maar vaak is het echt nog te doen. Maar ik drink normaal niet zo vaak sapjes, nu door dat ik zwanger ben vind ik het heerlijk. Alleen had ik bij het inslaan niet goed opgelet bij dit pak jus. Heb inmiddels al een glas gehad, niks mis mee!
Dit idd. Ik heb 1 keer een voedselvergiftiging gehad. Geloof me dat wil je echt niet! Helemaal niet als je partner het ook heeft en er maar 1 toilet in huis is Sindsdien neem ik geen enkel risico. En gezien je zwangerschap zou ik daar toch ook wel een beetje voorzichtig mee zijn.
Lekker drinken als het nog goed ruikt en het een nieuw pak is. Wij gooien niks zomaar weg ook na de datum niet. wordt natuurlijk wel goed gekeken of het kan en ligt er ook aan wat natuurlijk maar echt super veel dingen zijn gewoon nog eet en drinkbaar na de datum.
Alle droge producten zoals suiker, meel, zout en ook hagelslag zijn nog heel lang goed. Zelfs op zout moet een tht datum op terwijl zout veel gebruikt wordt om iets goed te houden. Ivm alle verspilling gaan er stemmen op van dit soort producten de datum te verwijderen. Zo jammer om alles weg te gooien
Het ligt er aan om wat voor product het gaat. Ik ruik/proef ook wel, maar er zijn bepaalde producten waar mijn lichaam/geest automatisch van gaat kokhalzen, zelfs als er niks mis mee is. Wanneer de melk 1 dag over de houdbaarheidsdatum is, nog goed ruikt, nog goed smaakt en de katten het opdrinken en er niks mee aan de hand is - en ik drink ervan, ga ik er psychisch toch van moeten overgeven omdat ik zogenaamd een rare bijsmaak proef in de verte (die er dus helemaal niet is). Dat is echt zo stom. Dus bij zuivel zou ik zelf die stap niet kunnen nemen. Ik vind 1 dag voor de datum al tricky. Maar daarentegen heb ik verleden week wel hamlappen gebakken die 2 dagen over de datum waren, want ze roken goed, zagen er goed uit (wederom stonden die katten er weer van te smikkelen) en smaakte het voor ons ook prima. Met groente kijk ik al niet eens meer naar de datum. Ik koop het altijd vers en ik zie wel.
ik heb weleens ergens een lijstje gezien waarop staat hoelang je iets kunt bewaren na de houdbaarheidsdatum. Ik geloof op voedingscentrum. Zo weet ik dat het bij zuivel 3 dagen is. En zoiets als filet american is niet meer houdbaar na de datum. Ik gooi ook in principe niets weg. Maar let er ook wel goed op dat iets wat snel over datum is ook het eerst wordt opgegeten. En indd zoetige dingen gaan eeuwig mee.
Zoals hierboven eerder is gezegd je hebt de THT en TGT datum. Als het pak een THT heeft van 21-05 en je hebt het nog niet open gemaakt, dan zou ik het eerst gewoon eens ruiken, proeven... Voor alle reageerders: Meteen alles weggooien wat op/over de datum is?? Wat een verspilling! Wat is er mis met het gebruiken van je neus/mond??? Met een heel aantal producten KIJK ik niet eens naar de datum... die gebruik ik sowieso wel. Ik drink gerust nog karnemelk wat een week over de datum is ... smaakt prima. Met melk ben ik wel veel voorzichtiger. Okay ik begrijp dat je in zwangerschap wat voorzichtiger bent, maar daarbuiten....
In principe eet ik alles gewoon op wat goed oogt/ruikt/smaakt. Vind het een beetje bizar om pasta bijvoorbeeld weg te gooien omdat het 'over de datum' is. Eerlijk gezegd kijk ik bijna nooit naar de datum. Nu ik zwanger ben pas ik wel wat voorzichtiger geworden, maar nog steeds vertrouw ik meer op mijn eigen zintuigen dan op de datum die ergens opstaat. Ik ben vegetariër (en eet zoveel mogelijk veganistisch), dus voor mij gelden vlees, vis en in mindere mate zuivel niet overigens.
Kijken, ruiken en als dat OK lijkt, even proeven. Je smaak bedriegt je daarin doorgaans niet Die data zijn richtlijnen, geen keiharde grenzen. Bij rauwe vis en vleesproducten ben ik het meest voorzichtig, daarvan krijg je echt het meeste last als het niet meer goed is en je eet het toch.
Melk wil ik nog wel is 1 dag over datum op drinken. Net als toetjes en bijv gebakken aardappels en groente uit de koeling. Vlees durf ik dan weer niet. Vaak bak ik dat op voor de huisdieren. Houdbare producten, zien en ruiken en beoordeel dan. Kruiden bijv gebruik ik nog wel jaar over datum. ( bijv kaneel) Manlief gooit echt alles weg. Stel iets is goed tot de 12e. Hij zou bijv voor middernacht de 12e wel opdrinken. 5 over 12 is het 13e fan weggooien. Moet daar altijd lachen. Alsof melk of toetje kunnen kloklezen