Hoe lang herstel bij laag hb?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Kiki26, 7 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Tijdens mijn zwangerschap was mijn hb altijd 8.0. Nu na de bevalling door bloedverlies 5.0

Ik heb staaltabletten gekregen maar mag deze niet gebruiken. Gebruik wel floradix, eet veel ijzer rijk voedsel en vitamine c.

De bevalling is een week geleden en ik ben extreem moe.

Hoe lang duurde het bij jullie na bloedverlies en een laag hb dat je je weer een beetje beter voelde?

2. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Mijn HB was ook laag, 5.1 geloof ik.
    Ik heb de floradix dagelijks genomen en heel veel bruin brood met appelstroop gegeten. Ik voelde me na een week toch wel al een stuk beter. (buiten het feit om dat je natuurlijk nog wel moe bent van het nachtelijke opstaan voor je kleine;))

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Waarom mag je geen ijzertabletten hebben?
    Wellicht dat extra vit d ook helpt tegen de vermoeidheid, praktisch iedereen heeft daar tekort in.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.736
    1.060
    113
    Hier duurde het echt wel maanden hoor, ik voel me nu een jaar later pas weer de oude. Had ook een zeer laag hb en mocht ook geen Ferro. Ik had totaal ruptuur graad 4 dus mocht het niet ivm verstoppend effect vd medicatie op je ontlasting en aangezien ik van achter tot in m'n spier gehecht was mocht ik het dus niet slikken. Ik ook floradix geslikt en extra spinazie/rood vlees/stroop en noten gegeten. Alleen duurt het heeeeel lang voor je lichaam dat uit voeding zelf corrigeerd. Het vitamine d verhaal is volgens mijn huisarts 'onzin'. Een structureel te kort aan vit d hebben we niet tenzij je uit een ander werelddeel komt,bejaard bent of door ziekte veel binnen zit en haast niet buiten komt. Dit extra in gaan nemen zal dus geen grote meerwaarde hebben, je kunt beter een frisse neus halen buiten. Vit d doe je ook op als de zon niet zichtbaar schijnt.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier een hb van 5.1 na bevalling, wou geen ijzertableten ivm knip en harde ontlasting. Zeker 2wk stond ik te draaien op mn benen maar na een maand ongeveer ging het weer goed. En gefeliciteerd he!!!

6. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    De tabletten mag ik niet ook doordat ik weer een ruptuur heb.

Bij de eerste bevalling had ik ook een ruptuur en was zo bang om het bij de tweede ook weer te krijgen en helaas...

Maargoed belangrijkste is dat alles goed gaat met de baby.

7. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Hb na bevalling 6.0
    Normaal altijd 9.0
    Zes weken na bevalling weer op 7.7
    Zonder staalpillen. Goed op voeding letten

8. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Je zou bij de staalpillen movicolon kunnen gebruiken. Dat houdt de ontlasting soepel. Werkte hier prima, maar ik had verder geen ruptuur of knip.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb ook een (totaal)ruptuur gehad bij de oudste. Kreeg movicolon, maar mocht toch echt geen ijzertabletten slikken.
    Mijn Hb was na de bevalling rond de 4,0. Ik heb een bloedtransfusie gekregen, anders zou het echt heel lang kunnen duren volgens de arts.
    Voordat ik me echt de oude voelde, duurde zo'n anderhalf jaar. Maar na een maand of 3-4 ging het al wel een stuk beter hoor.

10. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Hier bij de eerste een Hb van 3.4 (volgens mij, in iedergeval tussen de 3 en 3,5). Na 4 weken was die na een bloedtransfusie en staalpillen 5 nog wat. Na 6 weken was hij 7.

Bij de tweede een hb van 5 en na 6 weken was die ook weer 7.

Herstel vond ik bij de eerste wel erg lang duren.

11. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik had ook 4.0, maar geen bloedtransfusie, ik heb ontzettend goed op mijn voeding gelet (veel rood vlees, veel sinaasappelsap (ijzer neem je beter op met vit C, veel noten, appelstroop) en na een week toch staalpillen gaan slikken (ik had een infectie, was daardoor flink aan de antibiotica, dus mijn darmen lagen volledig overhoop, waardoor enige stoppende werking wel prettig zou zijn, maar heb er niets van gemerkt). Na 6 weken was het alweer richting de 8.0 aan het gaan!

Volgens mijn arts is bloedtransfusie bij 4.0 echt niet nodig, en in mijn geval ben ik dus blij dat ik geen transfusie heb gehad, want na 6 weken was het al weer prima! En nu kan ik dus bloeddonor blijven :)

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik had HELLP dus mijn bloedplaatjes waren 'opgegeten' door mijn lijf en een spoedsectio met weinig stolling door HELLP hielp ook niet. Ik weet niet eens hoe laag mijn Hb was maar had staalpillen en heb floradix gehad en veel rood vlees en volkoren spullen gegeten. Maar het herstel duurde heel lang, maar ik weet niet of dat kwam van de Hb of van de HELLP (ik vermoed het laatste).

13. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Hier ook 4.0 heen transfusie ik wou zo graag naar huis! Spijt.... was na 12w pas weet 5.5 met tabletten en ferro...
    Na 5 maanden weer 8.0

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Zelfde als Suusjeuh. Ook laag HB en heb voelde mij 2weken erg wiebelig op mijn benen. Daarna voelde ik me langzaam aan iets beter. IJzertabletten heb ik vervangen door floradix(gemengd met sap).

15. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Hier een hb van 3,6. Met spoed de ok in en onder narcose.. Ik had het idee dat ik twee weken in een bubbel leefde. Ik voelde me eigenlijk heel goed, maar was heel traag, ik deed ook al heel veel, maar ik nam te tijd ;). Alsof mijn lichaam zelf regelde dat ik me niet te veel moest inspannen.. Na 2 weken trok dat weer bij en het echte fit voelen doe ik nog steeds niet ahhaha.. Maar dat heeft andere oorzaken als slapeloze nachten ;)

16. IngridE

IngridE Fanatiek lid

31 okt 2011
    1.214
    0
    36
    Brabant
    Hier bij de keizersnede 3 liter bloed verloren. Heb extra bloed gekregen en daardoor mocht ik geen ijzertabletten. 3 dagen na KS was HB 5 en voelde ik me echt beroerd.

Mijn man heeft 3 weken volledig voor mijn zoon gezorgd, wel gaf ik 8-10x borstvoeding per dag. Hierna is mijn moeder 2 weken in huis gekomen en deed het tillen van mijn zoon en zorgde ervoor dat ik 2 tot 3 uur per dag kon meeslapen met mijn zoon.

Na 6 weken voelde ik me weer een beetje mens. Wat bij mij het beste help: rusten. En dan bedoel ik minstens 2 uur per dag slapen (naast de gebroken nachten) en vraag hulp zodat jij kunt aansterken.

17. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels ben ik weer 2 weken verder. Ik kan en doe al wel weer iets meer als net na de bevalling maar ik blijf echt extreem moe.

Iedere middag ga ik nog terug naar bed en voor de rest probeer ik zo ijzerrijk te eten en hoop ik dat het toch snel weer beter gaat. Kan niet snel genoeg zijn eigenlijk maar ik weet dat dit gewoon tijd nodig heeft en per persoon verschilt.

18. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het verschilt denk ik gewoon ook heel erg van mens tot mens. Hier was het na de bevalling 3.4 en 4.5 bij ontslag uit het ziekenhuis. Een bloedtransfusie vonden ze hier in het ziekenhuis niet nodig (balen dat ik niet heb doorgedramd!). Daardoor heeft het wel heel erg lang geduurd. Ik denk zo'n 5 weken.

Deel Deze Pagina