Vandaag zijn we met ons hondje naar de dierenarts geweest en daar werd geconstateerd dat ze waarschijnlijk een auto-immuun ziekte heeft aan haar ogen. Haar ogen maken uit zichzelf niet genoeg oogvocht aan waardoor ze dus beschadiging in haar oog krijgt. Er is een klein hapje uit. Ze ontdekte dit dmv een testje met een staafje in haar ogen. Er zat te weinig traanvocht in. Een andere keer had ze ook al problemen met haar ogen dat ik ermee naar de dierenarts moest. Nu moet ik 2 soorten in haar ogen druppelen, een antibiotica en een oogzalf. Het ene 3x per dag en het andere 2x per dag. Ons hondje vind het alleen helemaal niets... Vanmiddag lukte me het wel om haar de antibiotica te druppelen maar toen ik met het zalfje aankwam, begon ze weer te grommen en ze wil toehappen. Nu hebben we wel een lapje stof meegekregen waarmee we haar bek dicht kunnen strikken, maar zelf daaruit wurmt ze zich los en ze word agressief... Heel vervelend, ik wil helemaal niet dat ze gaat toehappen en grommen tegen ons. Waarschijnlijk heeft ze er ook wel pijn aan, anders doet ze dit nooit. Heeft iemand tips hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen? Het is trouwens een klein hondje, een boomer. Normaal is ze helemaal niet agressief of zo, maar altijd een blij en enthousiast hondje. Ik zit met mijn handen in het haar. Het kon zelfs zijn dat we haar haar leven lang een oogzalf moeten geven, duur geintje ook, 30 euro voor zo'n rottubetje, maar dan moet het wel lukken natuurlijk....
Kun je het beestje niet onder commando zetten? Anders moet je het met twee mensen doen. Dat kan dan niet anders.
Ik heb het ook samen met mijn man geprobeerd maar ze wurmt zich uit ons los en doet ook haar kop opzij...
Ik wil sowieso de dierenarts wel bellen morgen, maar wilde eerst hier nog proberen of jullie nog tips hebben.
Onze hond moet ook wel eens oogdruppels en oordruppels en is daar ook echt geen fan van. Agressief wordt ze er niet van, maar probeert wel met man en macht weg te komen. Het enige dat bij ons hondje werkt is boos worden en duidelijk zijn. Niet boos in de zin van slaan of iets dergelijks, maar heel duidelijk zeggen dat ze moet blijven zitten en luisteren. Zodat het voor haar heel duidelijk is dat ze moet luisteren, wij de baas zijn en bepalen wat er gebeurt. Daarna krijgt ze wel altijd iets lekkers van ons. Wel sneu dat ze dit heeft.
En als je het nou doet als het hondje slaapt? Al lukt het naar in 1 oog.. Dan volgende slaapje in ander oog?
Duidelijk zijn en door pakken en na het toe dienen wat lekkers, hier ook wel eens moeten doen en hond was ook geen fan, grote hond, maar liet hem zitten dan ging ik boven hem staan zodat ik zinn schouders tussen mijn knieen vast kon zetten pakte snuit vast en druppelde met andere hand, en daarna direct wat lekkers naar een paar dagen liet hij het prima toe en hoefde ik alleen zijn snuit nog maar vast te pakken. Ik moet wel zeggen dat hij nooit gromde en ik dan dus ook niet zou belonen want grommen is gewoon niet de bedoeling, druppels is gewoon moeilijk, succes en blijf zo positief mogelijk en ieder klein stapje de goede kant op belonen.
Ze is ook nog jong, 10 maanden oud. En veel te bewegelijk. Tijdens het slaapje heb ik het nog niet uitgeprobeerd. Voor de rest hebben we het al gedaan, de tips die jullie geven. Ze is gewoon te bewegelijk en vooral agressief. We proberen het steeds weer, maar tevergeefs... Morgen maar de dierenarts bellen en ik hoor wel wat voor oplossing hun hebben.
Wat wij deden op de praktijk en wat we hebben geleerd op school is het volgende: -Zorg dat iemand de hond vasthoud -Pak de druppels tussen duim en wijsvinger -Leg de zijkant van je hand (het stuk onder je pink zeg maar) op het hoofd van de hond (tussen de oren). -Zo kun je het makkelijkst sturen en als je hond omhoog schiet, zit er geen flesje in het oog. Je kunt iemand anders de hond bij zijn lurven laten pakken (huid achter de oren). Als je daar een goede hand vel pakt, kun je ook de kop sturen en kan de hond niet bijten of happen
Jamietje, dat heb ik ook geprobeerd, maar ze is te sterk en rukt zich ook uit die houding vandaan helaas. Ik wil straks nog wel een poging wagen, maar heb het gevoel dat dit nooit gaat lukken.
Oja daarnaast is het ook lastig dat ik op sommige momenten op de dag alleen met de hond ben en niemand heb die me mee kan helpen. Aangezien ze 2 en 3x daags het spul moet hebben. Ik weet niet of een muilband kopen misschien nog een idee is? Of is dat zielig?
Hoe groot is je hondje? Als ze in een grote handdoek zou passen kun je dat doen. Hond in de handdoek en alleen koppie er uit. Handdoek dan aan laten sluiten door hem te draaien aan de bovenkant (zoals je ook doet om je haren er in de draaien, snap je me?) Dan zit je hondje helemaal klem zonder dat het haar zeer doet en dan kan je zich niet meer los wurmen. Plus dat je je handen nu meer vrij heb (anders heb je ze nodig om haar vast te houden). En dan met je ene hand haar neus naar beneden drukken (nadat je het stukje stof er om heen heb gedaan) en dan met je andere hand het ooglid naar beneden trekken en druppelen. Verder wil ik je succes wensen, lijkt me allemaal niet zo leuk voor jullie. Sterkte met alles.
Ze is niet groot, weegt ongeveer 4,5 kilo en ze is zo'n 40 cm hoog en 50 cm lang ongeveer.... (Boomer) dus in een handdoek zal ze wel passen. Die tip kan ik ook nog even uitproberen. En dankje voor de sterktewensen. Tis ook niet leuk.
NIET! doen tijdens haar slaap. Als ze nl schrikt, kan ze bijten door de schrik. Beter idd om een muilkorfje te kopen en die om te doen. Snuitje kan ook omdat je hem maar kort om hebt. Wel zorgen dat je die eerst associeert met leuke dingen/lekkers en dan pas de druppels e.d. doet. Anders heb je kans dat ze daar ook agressief op gaat reageren. Succes!
Wat dacht je van eens een flinke stap terug te doen en even de yijd er voor te nemen. Hondje bij je roepen en er een spelletje van maken. Schaal met lekkers naast je en laten zitten hup snoepje erin. Oogje aanraken braaf hup snoepje erin. Weer wat makkelijkers doen bijvoorbeeld even staan hup snoepje. Vooral heel vrolijk doen. Oogje open doen (zonder tube zalf in de buurt) is ze braaf hup snoepje erin en een feestje bouwen even lekker spelen met haar. Het moet vooral LEUK blijven omdat er kans is dat ze het de rest van haar leven moet. Vooral niet gaan forseren. Je hondje is niet agressief die is gewoon bang wat er allemaal gebeurt. Grommen nooit bestraffen dan leert je hondje namelijk alleen maar dat waarschuwen niet mag en dus heb je kans dat je hond direct gaat bijten ipv eerst waarsxhuwen. Alle stappen steeds verder uitbreiden. Naar de tube in de buurt, tube in de andere hand naast het hoofdje, tube boven het oogje. Doe het een paar keer per dag korte momenten en hou het leuk wordt niet boos als het even niet lukt maar vraag dan oets van haar dat ze kent en goed doet en sluit de oefening af om een uurtje later het met frisse moed te proberen. Kan best zijn dat je hondje een dag of twee geen druppel krijgt maar dat moet je even voor lief nemen tenzij je wil dat het altijd een strijd blijft. Zolang de oefening nog niet goed gaat ook niet forceren door de druppels erin te doen dan kun je namelijk weer op nieuw beginnen met alle stappen.
Tip van mijn huisarts voor oogzalf voor zoonlief die ik nog niet zien voorbijkomen heb: ooglid opentrekken (zachtjes), druppeltje zalf op onderste ooglid doen en dan oogje dicht doen om in te smeren.
Dit is een heel goede manier op den duur, maar de vraag is wel of de hond hierop kan wachten of dat haar ogen dan al blijvend beschadigd zijn. Misschien even overleggen met de dierenarts?
Het is een hondje van 10maand dus waarschijnlijk zeer leergierig als je even we dagen hiervoor uittrekt en regelmatig even een paar minuutjes oefend zit het er zo in. En waarschijnlijk kun je halverwege de eerste dag al beginnen met een drupje in het oog doen. Je zal toch ergens moeten gaan oefenen want als dit wel dagelijks moet de rest van het leven dan hou jr altijd een strijd met het hondje en dat is ook niet goed... Ik heb zelf ook een hond met een beschadigd oog en never nooit niet dat ik daar de strijd mee aan zou gaan door in handdoeken te wikkelen etc. Ik zou vlot de dierenarta bellen of het kwaad kan dat er een dagje niet gedruppeld wordt om te oefenen.
Dankjullie voor de reacties. Ik ben toen straks met haar aan de gang gegaan weer en heb het voor elkaar gekregen om 1 druppel in 1 oog te druppelen. Toen wilde ik de andere doen en die ging niet. Ik deed dit dmv haar op de bank zetten naast me, bij de leuning zodat ze geen kant op kon. Daar ging ik haar helemaal aaien en knuffelen, zodat ze dat prettig zou vinden, en dat vond ze ook, en ze werd er helemaal rustig van... en op het moment dat ik dacht: nu moet het kunnen en ik met het tubetje aan kwam, draaide ze gelijk weer met de kop weg en lukte het niet. Dus wat ik ook probeer, niks lijkt te helpen. Ik heb de dierenarts gebeld en ik word als het goed is nog terug gebeld. Dan hoor ik wel wat ik eventueel nog kan doen eraan.
vreselijk moeilijk om te druppelen bij een niet meewerkende hond... De mijne (40kilo spier) moest ook oogdruppels ivm infectie maar dat is gewoon niet gelukt. het zalfje ging beter, maar was nog een strijd. Ik hoop dat de DA een oplossing heeft, wil je het delen dan? Wie weet heb ik er ook wat aan dan...