Mijn schoonmoeder is ruim een maand geleden getroffen door een beroerte. Ze verblijft nu in een revalidatiecentrum en is linkszijdig voor een groot deel verlamd. Ze volgt veel therapieën maar tussendoor begint ze zich ook te vervelen. We zijn op zoek naar iets leuks voor haar om te doen, rekening houdend met het feit dat ze haar linkerhand niet goed voelt (helaas is ze linkshandig...) en ze in een rolstoel zit. Ze kijkt geen tv en kan haar telefoon nog niet bedienen. Lezen lukt heel beperkt. Luisterboeken zijn nog te intensief qua concentratie en verwerking. Het moet ook iets zijn waar ze niet veel hulp bij nodig heeft, want dan strandt het in het om hulp vragen. Er blijft dus vrij weinig over... Ik ben heel benieuwd of iemand een goede tip heeft!!
Wat sneu, sterkte! Naast luister boeken heb je bijv ook de krant die gesproken wordt. Dat is wat korter en eventueel ook in 2 of 3x te luisteren. Muziek luisteren? Verder is voor nu niet heel veel mogelijk hoe triest ook. Zeker ook met de beperkte prikkels die nu verdraagt kunnen worden. Straks wellicht een legpuzzel leggen,niet te groot. Ter "afleiding" bijv digitaal fotolijstje waar regelmatig foto op verspringt en deze regelmatig wisselen. Oude foto boeken van thuis mee nemen, vaak jaren niet in gekeken dus vaak leuk om weer eens te bladeren. Verder hoop ik dat ze snel aansluiting met mede patiënten kan vinden. Een praatje/samen koffie drinken breekt natuurlijk ook wel de dag.
Pittig! Als ze wel iets kan lezen: tijdschriften zijn veel makkelijker, kun je ook een klein stukje in lezen, wegleggen zodra het. Iet meer lukt en dan op een ander moment weer verder gaan.
Wat heftig.. Sterkte! Houdt ze van puzzelen? De meeste smartgames kunnen ook prima voor volwassenen, maar ik weet niet hoe haar motoriek nu is en of dat nu (al) geschikt is? Boeken met mooie foto's bekijken, bijvoorbeeld boeken van National Geographic. Kleurplaten uitvergroten op A3, vastplakken op tafel en met rechts kleuren (eventueel met de dikke 'peuter'kleurpotloden). Is er de mogelijkheid om naar buiten te kijken? Mijn oma had van die vogelvoederbakjes met zuignappen op het raam, zodat ze naar de vogels kon kijken. Ik denk nog even na!
(Groot) Kaartspel zodat ze kan patiencen? Ik weet niet of het qua concentratie kan maar misschien een puzzelboek met woordzoekers?
Dankjulliewel! Hier zitten al een paar leuke ideeën bij, zoals de grote kleurplaten met dikke kleurpotloden, het digitale fotolijstje en de National geografic boekjes! Super!!
Veel sterkte en beterschap gewenst voor je moeder! Misschien een mooi boek foto's of een wat groter zoekboek.
Woordzoekers zijn soms ook wel goed te doen, als ze al die letters kan overzien. Diamond painting is ook wel te doen met 1 hand. Voor borduren weet ik ook dat dit in een soort van rek gespannen kan worden, waardoor je het met 1 hand kunt doen. https://hulpmiddelenwijzer.nl/hulpmiddelen/borduurringen Het zal sowieso allemaal meer tijd kosten, omdat rechts niet haar dominante hand is. Toen ik revalideerde keek de ergotherapeut ook mee met dit soort dingen. En ze hadden ook activiteiten- en muziektherapeuten waar dit aan bod kwam. Dus wie weet kunnen ze bij het revalidatiecentrum ook nog ondersteuning geven door dingen aan te bieden. Zou dit dus ook even daar communiceren. Sterkte in ieder geval.
Puzzelen is een goede bezigheid en voor kaarten kan je evt een kaartenhouder erbij inzetten dan kan ze bijv wel jokeren. (Lijkt wat op rummicup met kaarten) rummicup zelf kan natuurlijk ook of patience als ze niemand heeft om een spelletje mee te spelen.
Heel veel sterkte. Ik hoop dat je schoonmoeder nog wat beweging terug krijgt aan haar linkerzijde. Mijn vader woont nu in een verzorgingshuis waar hij wekelijks begeleiding krijgt van een ergotherapeut. Zij richten zich voor hem voornamelijk op beweging, wandelen met rollator, fietsen (binnen) met een scherm erbij zodat je door (bekende) steden en dorpen kunt fietsen. Een ergotherapeut kan echter met veel meer dingen werken en meedenken wat bij haar past qua hobby's. Het moet niet te lastig zijn anders komt de frustratie. Ze zal dingen met rechts moeten gaan leren doen en als linkshandige weet ik hoe lastig en frustrerend dat is. Zie het ook bij mijn vader die ook linkshandig is en linkszijdig weinig kan.
Mijn tante heeft tijdens revalidatie veel hulp gekregen met het vinden van een hobby die ze nog kon uitoefenen en leren werken met haar niet-dominante hand. Voor haar hersenbloeding maakte ze zelf kleding, maar erna ging het niet meer (motorisch niet, maar het vergde ook te veel concentratie waarschijnlijk). Zij is gaan verven, in eerste instantie met veel hulp, maar nu kan ze het zelf, dit kan ze in haar eigen tempo met haar niet-dominante hand. Ik kan me voorstellen dan bv een ezeltje neerzetten en verf erbij best veel werk is, dus misschien kan ze inderdaad eens kijken of ze kleuren leuk vindt? Die vergrote kleurplaat met dikke potloden klinken als een heel goed idee! Dat kan ook echt in haar tempo.