Het leed dat consultatiebureau heet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door moonlightt, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Inenten kan ook via ha.
    Moet je ze alleen zelf betalen meer niet.
     
  2. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Je kan toch geweoon zeggen...ja ze slaapt prima, eet naar tevredenheid en draait mooie luiers.
    Entingen erin en tot de volgende keer
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    17.072
    16.203
    113
    Ik lees in je posts nou echt geen verontrustende dingen. Of ze moeten mij/ons ook aanmelden :cool: ook ik laat ze niet huilen, voeding niet helemaal volgens het boekje (ter informatie: bij laatste bezoek op de eetvraag gezegt: hij krijgt alles behalve drank, drugs en honing. Niet dat ik hem vol stop met koek en slagroom maar hij krijgt het wel zo af en toe) en ze gingen/gaan alle 4 niet naar een psz.

    Als dat echt de enige 3 redenen zijn zie ik niet in waarom je hulp nodig heb. En elke moeder is wleeens ziek oid waardoor ze er als een vaatdoek uitziet toch?
     
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    9.005
    16.476
    113
    Weet je wat ik zou doen, ik zou naar dat gesprek gaan en voordat het officiële gesprek begint zeggen dat je dit gesprek gaat opnemen. ( onder het mom van dat je dan terug kan luisteren wat er dan precies gezegd is) Zo kan er niets gebeuren wat niet is afgesproken of besproken is. Klinkt heel rigoureus, maar dat zou mijn voorwaarden zijn voor zulk soort gesprekken.
    Totaal ander voorbeeld dat heb ik ook een keer gedaan toen mijn kat door andermans schuld ontzettend ziek was geworden en bijna dood was gegaan. Op deze manier kan je altijd terug vallen op de gesprekken die zijn geweest. Wel moet je het van te voren aangeven dat je het op gaat nemen.
    Maar als dit echt de reden is waarom dit traject gestart zou moeten worden, zou ik geld voor mijn eieren kiezen en zorgen dat ik al die gesprekken opgenomen heb zodat ik een poot zou hebben om op te staan.
     
    puzzelstukje en Lies1611 vinden dit leuk.
  5. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dan moet je gewoon voet bij stuk houden en aangeven dat je enkel voor de prikken en het meten en wegen komt en meer niet. Deed ik ook en ook bij probeerde ze toch meer te weten te komen maar ik ging er niet op in. En dat hun dan denken dat jij iets te verbergen hebt dat is dan hun probleem ( zo denk ik dan ) CB is niet verplicht en hun kunnen niet zomaar iets als dat behandel plan in werking zetten. Ik zou aangeven dat jij niet op dit gesprek zit te wachten en dat je er niet achter staat dat zij dit zo achter jouw rug om doen. Jij bent hier niet van gediend en daar moeten zij het gewoon mee doen. Jij bent hun niets verplicht. En als ik zo lees waarom hun dit willen vind ik het helemaal absurd, ik lees namelijk niks geks in jouw verhaal.
     
  6. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    9.005
    16.476
    113
    Oohja, neem dan ook op dat je zegt dat je het gesprek gaat opnemen! Anders heb je nog niks aan het opgenomen gesprek. :p
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  7. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ook heimelijk opgenomen gesprekken zijn rechtsgeldig ;) ze vinden het alleen niet altijd prettig om daarmee geconfronteerd te worden is mijn ervaring. Overigens wordt er ook gerust gezegd dat ze niet op de hoogte waren van opname en het zorgelijk vinden zodra de opname het tegendeel aan kan tonen van bijvoorbeeld een door 'instanties' geschreven rapport/verslag.

    Ts ik zou met de huisarts overleggen, bij het cb een uitgebreidere uitleg met onderbouwing voor hun 'zorgen' vragen alvorens je beslist of je met hen een gezinsplan wil opstellen. Die uitgebreide uitleg en onderbouwing kun je evt met je huisarts maar ook bijvoorbeeld met school en psz kortsluiten in hoeverre zij die zorgen delen.
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.090
    3.146
    113
    Ik ben van nature nogal sceptisch en verwacht dat het CB wel een betere reden heeft dan niet laten huilen en de voeding. Het CB heeft mij ook aangeraden toentertijd om dochter geen nachtvoedingen meer te geven en ik heb gezegd dat advies niet op te volgen. Dat vonden ze wel prima.
    Als dit serieus de enige reden is, prachtig. Ik zou me geen zorgen maken.
     
    Aszz, puzzelstukje, username en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Dit!
     
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    9.005
    16.476
    113
    Tegen mij is altijd gezegd dat het dan niet rechtsgeldig is, goed om te weten dat het dus wel rechtsgeldig is. Want hoezo is het dan wel rechtsgeldig? Misschien domme vraag, maar ik ben gewoon benieuwd zodat ik het voor de volgende keer weet en ook kan onderbouwen - mocht het ooit (hopelijk niet) nodig zijn.-
     
  11. Hommeltje

    Hommeltje Niet meer actief

    Ik zou dus ook niet meer naar het CB gaan,alleen voor de entingen. Heb zelf geen kindjes maar bij schoonzusje deden ze ook al zo moeilijk. Hun wilden allerlei dingen voor het kindje bepalen die nergens op sloegen wb voeding e.d. Zij gaat nu alleen voor de entingen en zegt ja en amen. En dat rare plan zou ik afkappen.
     
  12. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik weet niet welk advies je kreeg en op wat voor manier je dat hebt afgewezen
    Hoor natuurlijk alleen jou kant
    Lijkt me sterk dat je vanwege ene Weerword direct een gezinsplan krijgt?
     
    lies276 vindt dit leuk.
  13. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Wij waren er allemaal niet bij. De vraag is dus wat de exacte reden is dat het CB zich zorgen maakt.
    Had je kind een VVE indicatie voor de peuterspeelzaal?

    Ik heb zelf echt nog nooit problemen ondervonden met het CB. Op momenten dat ze er anders over denken kan je ook gewoon bedanken voor het advies en niet uit je plaat gaan. Het niet volgen van een advies zal echt niet leiden tot een aanmelding bij veilig thuis ofzo.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  14. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik gaf laatst voor het eerst een arts (invaller) waar ik me niet prettig bij voelde
    Waardoor het kwam kon ik niet echt een vinger op leggen
    Misschien doordat ze m'n baby Dr hoofd afzeek:eek: en tips gaf om een extra knoopjes bij de opening van de romper te maken
    Waarop ik antwoordde dat haar hoofd nou ook weer niet zoo groot was:rolleyes:
    Is voor het eerst dat ik heb gezegd dat alles prima was
    (En de dag erop een afspraak bij de huisarts heb gemaakt voor m'n vragen) ze had al 2 weken niet gepoept en dronk maar 60 ml per fles
     
  15. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Het enige wat niet rechtsgeldig is als je zelf geen deelnemer bent van een gesprek maar het wel (heimelijk) op neemt. Er is niet voor niets de afgelopen jaren herhaaldelijk geadviseerd door de ombudsman om het op te nemen. Is trouwens jurisprudentie over te vinden dat het ook door rechters als 'legaal' verkregen bewijs wordt gezien. (Al zijn er genoeg instanties die je iets anders willen laten geloven tot aan beweren dat je strafbaar zou zijn aan toe)
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  16. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Zo ging het gesprek
    CB: Het is een belemmering voor het kind als het niet vroegtijdig naar de psz gaat.
    Ik: Ja, dat snap ik. Maar onze situatie was even hectisch, waardoor wij het echt het aanmeldformulier vergeten zijn (nogmaals uitleg zwangerschap). Waarom moet dit dan?
    CB: Het belang van het kind gaat voor. Maar je bent nu een X aantal maanden geleden bevallen en er is nog niets veranderd.
    Ik: Klopt, maar telt het belang voor het ongeboren kind niet mee? Na de kraamweek hebben hebben wij het aanmeldformulier uitgeprint, na invullen meteen ingeleverd. Daartussen heeft nog de zomervakantie gezeten en nu is er een wachtlijst, ze hopen dit jaar nog een plaats vrij te hebben.
    CB: Daar gaat het nu niet om, het gaat om *naam kind*. Wij hebben team overleg gehad en vinden het toch beter als er een gezinsplan opgesteld gaat worden, zodat dit niet nog een keer gebeurd (alsof dit nog een keer gaat gebeuren........) omdat deze paar maanden heel wat hadden kunnen betekenen in de ontwikkeling.
     
  17. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Dit dus!
     
  18. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik begrijp niet goed waarom ze zo hameren op een PSZ? Mijn kids gaan ook niet naar een PSZ, nooit wat over gehoord (ik ga trouwens niet meer naar het CB sinds de jongste 6 mnd is en ze krijgen geen vaccinaties) Ik heb evengoed gezegd dat ik niet laat huilen, pas ga bijvoeden vanaf 6 mnd en er dan geen prutjes en papjes in lepel, geen voedingen uitstel en gewoon nachtvoedingen geef als daarom gevraagd wordt. Moest ik vooral zelf weten.

    Loopt je kindje achter qua ontwikkeling op een bepaald gebied, dat ze het zo belangrijk vinden?
     
  19. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik vraag me af of dit echt alles is wat er is gebeurd. Zo ja dan zou ik het gesprek zeker aan gaan. Je kunt namelijk ook iets bereiken als je het niet eens bent met het CB en in dat geval is het fijn dat iemand anders het met jou eens is. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit je doel moet zijn, geef een eerlijke kijk in jullie leven. Wie weet blijkt er wel iets te zijn en dan is er allerlei hulp mogelijk. Maar hulp geven ze niet zomaar. Hulp kost geld en dat wordt alleen gegeven als het echt nodig is.

    Ik heb vanwege onze dochter ervaring met diverse instanties: CB, Integrale Vroeghulp, wijkteam, Jeugdzorg en uiteraard de huisarts en andere artsen. Onze dochter heeft namelijk een genetische afwijking die de nodige ontwikkelingsproblemen veroorzaakt. Integrale Vroeghulp vond echter dat ik de opvoeding van onze dochter niet aan kon, ik zou een ambulant begeleider krijgen voor opvoedingshulp en "nee" was niet mogelijk. Uiteindelijk heb ik de WMO afdeling gebeld van de Gemeente om te zeggen dat ze de beschikking voor ambulante hulpverlening niet hoefden af te geven. Echter was dit al gedaan. Hierop heb ik alles op papier gezet wat deze medewerkster moest weten en zij heeft ons verder geholpen. Opvoedingshulp was niet aan de orde, dochter moest naar een medisch kinderdagverblijf (mkd) en dat is ook gebeurd.

    In het kader van dat mkd heb ik ook een gezinsplan moeten laten opstellen. Dit was nodig voor de indicatie werd mij gezegd. Hierbij was iemand van het wijkteam aanwezig en iemand van het mkd. Ik kwam toen ook de link tegen over probleemgezinnen etc en was van mening dat ze niks te zoeken hadden in mijn huis, maar voor de indicatie moest ik ze wel toelaten. Ik was heel rustig en goed voorbereid. Ik wist dat er gevraagd zou worden naar problemen op het gebied van financiën, relatie, gezondheid, opvoeding en waarschijnlijk nog wel meer. De persoon van het wijkteam was heel vriendelijk en wilde mijn verhaal horen. Ze had uiteraard de info gelezen die ze al gekregen had, maar vond mijn verhaal vooral belangrijk. Ze was begripvol en had al snel door dat er nergens problemen waren, maar enkel de indicatie van belang was.

    Nu weet ik dat jullie niks te maken hebben met een indicatie, maar weet dat deze mensen ook gewoon mensen zijn. Ze zijn er niet om jouw leven moeilijker te maken, integendeel. Dat zou de overheid alleen maar geld kosten en dat is de bedoeling niet. Als zij geen reden tot zorgen zien dan zal het dossier snel gesloten worden en heb jij iemand die achter je staat.

    En daarbij: als jij dit gesprek niet aan wilt gaan dan hoeft het niet. Je kunt het gewoon afzeggen. Maar ik vrees voor je dat het CB je dan bij elke afspraak nauwlettend in de gaten zal houden.
     
    puzzelstukje en MaMa vinden dit leuk.
  20. Gruffalo

    Gruffalo Niet meer actief

    Damn. Serieus? Dit lijkt me echt op zoek gaan naar problemen. De oplossing van het probleem heb jij al in gang gezet, namelijk de aanmelding bij de psz. Dus wat willen ze nog meer? Als dit de enige reden voor een traject is, dan is de enige stap naar de oplossing al gezet. Heb je al inzage in je dossier gevraagd? Er moet dan toch wat anders achter zitten?
     

Deel Deze Pagina