Het leed dat consultatiebureau heet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door moonlightt, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Als dat de reden is heb je niks te vrezen. Ik heb heel wat meegemaakt met cb, en ben er ook vaak tegenin gegaan met rare adviezen van hen, maar dat stond altijd vrij. Zolang het kind niet in gevaar is uiteraard
     
  2. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #22 Debaky, 18 sep 2017
    Laatst bewerkt: 18 sep 2017
    Vreemd dat ze zo doen.

    Ik ben ook bij mijn jongste zoontje tegen het advies in gegaan van het CB en heb toen zelfs aangegeven alleen nog maar langs te komen voor de vacinaties en verder geen andere onderzoeken hoef omdat ik het niet met hun eens was over bepaalde zaken. Dat accepteerde ze gewoon netjes en heb daar nooit problemen mee gehad.

    EDIT: Ik zie nu dus staan waarop je dan bent ingegaan en het gedeelte over het '' Laten huilen '' was bij mij precies de druppel die de emmer deed over laten lopen. Na deze uitspraak ( ik ben ook niet van het laten huilen ) heb ik dus gezegd dat ik niet meer terug kom.
    Uiteraard zijn er hiervoor ook nog wel wat andere dingetjes geweest maar onze meningen lagen gewoon te ver van elkaar vandaan. Ik hoef ook geen kind volgens het boekje, ik wil een kind zoals het kind wilt zijn kind. Rare zin maar hoop dat je het begrijpt ;)

    Maar zoals ik al zei, bij mij is er ook nooit gesproken over behandel plannen enzo, waren dit dan echt hun enige redenen om een behandelplan te beginnen?
     
  3. Manque

    Manque Niet meer actief

    Is dat zo? Als TS en het CB het oneens zijn over het einde van het traject, wat dan? Ik zou eerst heel duidelijk willen krijgen waar het CB vindt dat het e.e.a. extra zorg behoeft en dan kijken of een hulpverleningstraject via hen het beste past. Dat kunnen zij immers wel denken, maar dat hoeft niet zo te zijn.

    Ik schrijf dit met mijn eigen ervaringen met het CB in het achterhoofd: zij waren ervan overtuigd dat ik mijn kind overvoedde en dat wij hem naar een fysiotherapeut moesten brengen omdat hij volgens de kinderarts nekpijn had. Ik werd het helemaal kotsbeu, dat gezeur over zijn voedig: hij kreeg immers alleen melk van mij! Moest ik dat pompen en afromen ofzo?! En ik had het idee dat er iets heel anders aan de hand was dan nekpijn: ik was immers al een keer met hem naar de fysio geweest en die zei dat hij geen pijn leek te hebben, maar wel een probleem met spierspanning. Bij het CB gingen ze toen zelfs zo ver dat ze zeiden dat hij slecht kon bewegen omdat ík hem teveel voedde en hij daarom veel te zwaar was... ik ging keer op keer huilend weg omdat ik het gevoel had dat er iets mis was met hem, maar daar wilde de kinderarts van het CB niks van weten: het lag aan mij. Toen ze begonnen over begeleiding heb ik gemeld dat ik helemaal niet meer op consult zou komen, alleen voor de vaccinaties. Ik heb toen via de huisarts hulp gekregen bij Stichting Integrale Vroeghulp en die mensen namen me serieus en gaven mij niet constant de schuld van mijn zoon zijn afwijkende ontwikkeling. Hij bleek een chromosoomafwijking te hebben.

    Daarom: heel belangrijk om achter de instantie en de hulpvraag te staan! Niet zomaar in zee gaan met een partij waar je geen goed gevoel bij hebt of waar je jezelf niet gehoord voelt. Dat lijkt me belangrijk. Aangezien TS het eerder al oneens is geweest met bepaald advies van CB denk ik dat je best ergens een second opinion mag vragen voordat ze stelt 'niks te verliezen' te hebben.
     
  4. louan

    louan Niet meer actief

    Persoonlijk zou ik niet akkoord gaan, ook al heb ik niets te vrezen/verliezen! Als het niet nodig is, dan is het niet nodig en vooral onnodig dat een heel traject opgestart moet worden.
     
  5. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Vind zelf de reden behoorlijk onzinnig, bijna lachwekkend om hier neer te zetten.

    Tijdens de zwangerschap van de jongste, zijn er een aantal complicaties geweest (vroegtijdig ontsluiting, moest de laatste periode vooral liggen en zitten, onregelmatige weeen). We zouden een aanmeldformulier krijgen voor de psz, voor 1 van de kinderen. Door de hecktiek wat erna kwam zijn we dit helemaal vergeten in te leveren.

    Inmiddels al wel allemaal geregeld, maar is er nu een wachttijd. En worden wij erop afgerekend nu.
    Cb ziet dit als een belemmerig voor de ontwikkeling. Als de zwangerschap zonder dit allemaal verlopen was, was er geen probleem geweest. Maar zoiets is niet van te voren in te schatten. Ze hebben de overdracht van de vk ook gekregen, daar staat alles in. Staat waarschijnlijk ook in het systeem bij het cb.
    Als je vraagt: waarom dan? Krijg je te horen: belang van het kind gaat voor. Als je zegt : en het belang van een ongeboren kind? Krijg je als antwoord: daar gaat het nu niet over. En op zo'n moment is het beter om helemaal niets te zeggen, want straks riskeer je nog een amk melding, omdat je geen idee hebt wat je allemaal uitkraamt als je boos bent.

    Kort samengevat: een peuterspeelzaal aanvraag wat later is ingedient vanwege medische problemen dan wat het cb voor ogen had.
     
  6. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Een psz is toch helemaal niet verplicht?
     
  7. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.259
    2.479
    113
    Ik heb toch echt een andere ervaring met het CB.

    Tijdens m'n tweede zwangerschap had ik helaas weer depressieve klachten.

    Liep bij de pop-poli.

    Na bevalling vroeg de vpk die op huisbezoek kwam wat ze kon doen.
    In mijn geval eentje thuis komen wegen.

    Op het CB werd altijd gevraagd hoe het met mij ging.
    Omdat ik met de GGZ en voldoende steun van man en ouders had , was er nooit wat waarover gezeurd werd.
    Met negen maanden was ik op het CB aan het voeden en alle vpk daar waren enthousiast.

    Toen de jongste naar school ging belanden ik in een depressie waarbij opname nodig was.

    Ook toen alleen maar belangstelling en twee keer een belletje over hoe het ging en wat ik vooral goed deed.
    .
     
    username, 1981Mama en lies276 vinden dit leuk.
  8. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ja dat is zo. Zij hebben zorgen en verwijzen jou door. Als daar blijkt dat er een ander probleem speelt of er niks aan de hand lijkt te zijn wordt een dossier gesloten maar wel als de organisatie waar zij naar verwezen hebben ook aangeeft dat hulp niet nodig is.

    Vandaar mijn advies, ga het gesprek aan, vraag welke zorgen ze hebben (al had ik dat al lang gedaan). Vraag hen naar de consequenties als je niet wil meewerken zodat je voor jezelf een wel overwogen beslissing kan nemen waar je echt achter staat zodat je de consequenties ook kan dragen.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  9. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Dit klopt, maar wij zien er wel meerwaarde in dat de kinderen daarheen gaan voor ze naar de basisschool gaan. Dan is de overstap net iets minder groot. Hebben we bij de oudste destijds ook gedaan.
    Het cb hier is heel erg pro-psz, willen het liefst dat kinderen er meteen heen gaan zodra ze de leeftijd hebben ervoor. Dat was onze intentie ook, maar als het niet kan dan zou het geen probleem moeten zijn om het een paar maanden uit te stellen.
     
  10. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Nee dat begrijp ik, maar ik snap dan niet waarom het CB er dan zo'n probleem van maakt , dat jullie iets later waren
     
  11. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.616
    883
    113
    Nou ja, die reden is echt belachelijk. Zelfs al had je je kind helemaal niet meer aangemeld voor de psz, daar hebben zij niets mee te maken.
     
    Gruffalo vindt dit leuk.
  12. mams1

    mams1 Fanatiek lid

    16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Wat ik vooral niet snap... cb is toch vrijwillig? Veilig thuis kan plan opstellen, cb niet. Tenminste, niet in onze gemeente
     
  13. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    In principe is het vrijwillig, maar als je wilt dat je kind de inentingen krijgt word je toch verplicht erheen te gaan.
    Maar is dat zo? Hoe kom je er achter of het cb wel zo'n plan mag opstellen?
     
  14. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Hier valt de JGZ onder de wijkteams. Ze werken dus nauw samen. Het CB is niet verplicht maar is wel de signalerende organisatie voor kinderen onder de 4 jaar. Ze zullen dus bij ernstige zorgen in samenwerking met een wijkteam een plan kunnen opstellen.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  15. Lun

    Lun Actief lid

    19 sep 2016
    104
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wat een belachelijk verhaal zeg! Dat ze zeggen wanneer je niet mee werkt zijn er consequenties kunnen ze niet waar maken (in ieder geval niet makkelijk).
    Dan wordt het nl gedwongen ipv vrijwillig en dat kan echt alleen met tussenkomst van een rechter die dan de situatie gaat bekijken.

    Ik zou zoals al meer gezegd is inzage in jullie dossier eisen en vanuit daar met iemand anders (misschien iemand van een wijkteam of de huisarts) kijken hoe verder.
     
  16. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    En als je het gesprek aan gaat, zorg dan dat er iemand anders bij je is; misschien iemand die er wat neutraler in staat, en desnoods aantekeningen maakt. Zodat je achteraf nog kunt nagaan wat er nu precies besproken is, en als jij dingen gemist hebt, die ander het wellicht wel gehoord heeft.
     
    LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  17. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Volgens mij ben je niet verplicht om deze vaccinaties echt bij het CB te halen, volgens mij kan dit ook gewoon bij de Huisarts.

    Maar dan nog, stel dat het wel verplicht is dan kom je dus enkel voor de prikken en meer niet. Heb ik ook gehad en ze gaan dan echt niet met je zitten klessebessen, het is prikje geven en weer weg, meer niet.
     
  18. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.977
    1.226
    113
    Nederland
    Nouja zeg! Hier ook geen geweldige ervaringen met het CB.

    Bij het 1e huisbezoek toen hij was geboren werd er uit het niets gezegd: als jullie de consult afspraken niet nakomen dan moeten we een melding doen bij jeugdzorg.

    Waarop ik aangaf waarop dat gebaseerd was en daar kreeg ik geen antwoord op.

    Als er nou onverwachts iets gebeurt waarbij je niet tijdig kan verschijnen op een afspraak dan word je direct aangemeld. Te bizar, vanaf dat moment enkel ja en amen gezegd tegen het cb
     
  19. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Mijn man is erbij :) En misschien mijn schoonmoeder, ze zou proberen te regelen of ze 1 uurtje eerder van haar werk kan vertrekken.

    Ga van te voren vragen of ze bezwaar heeft als het gesprek word opgenomen, zo ja: Einde gesprek. Erg kinderachtig, ik weet het. Als ze het geen probleem vind, gaan we wel zitten praten maar heb ik in ieder geval vast gelegd wat zij verteld. Heb deze week ook een oudergesprek bij de oudste op school, tot nu toe waren alle oudergesprekken erg positief, dat zal nu ook zo zijn, maar het is altijd fijn om te bespreken hoe het op school gaat.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  20. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28

    Dit is per gemeente/huisarts verschillend. Heb dit al gevraagd aan de huisarts, omdat dat net iets dichterbij is dan het cb. De ha praktijk doet dit niet.
    Had aangegeven alleen voor de prikken te willen komen en eventueel wegen en meten, dat is ook fijn om te weten. Toch stellen ze steeds weer vragen als "hoe gaat het slapen", "hoeveel voeding krijgen ze", "gaat poepen en plassen ook goed?". Als je deze vragen dan ontwijkt, denken zij dat je iets te verbergen hebt, waardoor je besproken word in het team. En als je niets te verbergen hebt, alsnog antwoord geeft op de vragen wat eigenlijk niet de bedoeling is, gaan ze je ook bespreken.
     

Deel Deze Pagina