Hersenvliesontsteking

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Skye, 1 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Mijn broertje heeft als kleine baby een hersenvliesontsteking gehad en de artsen reageerde daar nogal laks op. Hij had natuurlijk vreselijke koorts en was slapjes, maar mijn moeder moest maar met hem onder een lauwe douche gaan staan en dat was het!! De artsen onderschatten het erg dus!

Nu mijn vraag.....
    -wie van jullie heeft een kindje gehad die ook een hersenvliesontsteking heeft gehad
    -welke symptomen had je kindje (ook wel goed om te weten)
    -werd er alert gereageerd door artsen
    -hoe hebben ze de diagnose gesteld

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik kan je verzekeren dat als artsen nu een infectie vermoeden (en dat doen ze snel) ze alles in werking zetten wat ze in huis hebben. Mijn dochtertje is toen ze 5 dagen oud was opgenomen in het ziekenhuis met een vermoedelijke infectie (mogelijk dus hersenvliesontsteking) en gelijk werd alles uit de kast getrokken waaronder een hersenvochtpunctie! Het protocol is erg agressief maar ze nemen dus tegenwoordig geen enkel risico meer (in ieder geval niet bij heel kleintjes maar ik denk dat dat ook geldt voor wat oudere kinderen).

goed letten op:
    - koorts (hoeft niet altijd het geval te zijn)
    - apathisch gedrag
    - ander gedrag dan jij als mama gewend bent
    - slecht drinken

3. sapje

sapje Fanatiek lid

6 sep 2009
    1.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    idd als ze ook maar vermoeden dat je kind of een volwassenen dit heeft dat trekken ze idd alles uit de kast, alleen moet je natuurlijk niet de pech hebben dat je een arts hebt die niet gelijk door heeft dat het dat wel eens zou kunnen zijn!!!!
    dus altijd zelf alert zijn en bij een vermoeden hiervan je altijd door laten sturen want ook artsen maken fouten!

4. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Nou blijkt toch niet altijd zo te zijn. Zoontje van collega van me had hersenvliesonsteking maar kon een bepaalde beweging nog wel maken, met zijn beetjes ofzo, werd dus ook afgedaan als gewoon koorts. Kind was helemaal slap en erg ziek. Meerdere keren terug gegaan maar werden steeds naar huis gestuurd. Uiteindelijk toch hersenvliesontsteking en het jongetje kan met 1 oogje nu niet goed zien.

5. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    stijve nek is toch ook een teken?

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik let altijd op of Sterre geen punt-bloedinkjes krijgt op haar benen als ze koorts heeft.

De symptomen staan op internet toch? Bij ons is de ha altijd super alert op hersenvliesontsteking, als ik een pukkel onder mijn neus heb krijg ik al een ab-kuur omdat je 5% kans hebt dat je daar hersenvliesontsteking van krijgt.

7. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Serieus????

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ja, volgens hem wel, ik had er ook nog nooit van gehoord, ik kwam daar voor iets anders en had toevallig een mega pukkel onder mijn neus zitten. Hij zei gelijk, daar geef ik je even een kuur voor mee ivm hersenvliesontsteking..

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    De pasgeboren baby van een vriendin van mijn zus kreeg na ongeveer een week hoge koorts, was ook slomig, ze lag met de baby in het ziekenhuis, dus ze waren er direct bij, maar helaas heeft het niet mogen baten, binnen 2 dagen was de baby overleden :(. Dat is nog geen half jaar geleden gebeurd.

10. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

oke haha dacht misschien dat je een grapje maakte aangezien het me niet lijkt dat je voor een pukkel naar de dokter gaat haha.

11. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    oh wat vreselijk zeg!

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.299
    2.553
    113
    mijn ervaringen met hersenvliesontsteking en hoe daar op gereageerd wordt zijn heel wisselend.
    Allereerst heb ik zelf als pasgeborene hersenvliesontsteking gehad door een coli-bacteri. 4 dagen na de bevalling , net toen mijn moeder en ik naar huis mochten had ik temp. mijn moeder ( die in datzelfde ziekenhuis vpk was) raakte meteen in paniek. Koorts bij pasgeborene is gewoon niet goed.
    In eerste instantie werd er erg laks op gereageerd maar moeder liet zich niets wijs maken en heeft geeist dat er meer gebeurde. Dus hersenvliesontsteking geconstateerd. Toen het kritiek was heeft het hoofd van de kinderafdeling ( dus ook een collega) ook nog de opmerking gemaakt : je hebt toch nog twee kinderen....

Kindje van mijn vriendin had al dagen hoge koorts, zij hadden het idee dat hij erg hoofdpijn had en vertrouwde het gewoon niet ( hij had geen stijve nek) Bij jet vierde ha consult na tien dagen hoge koorts en een kind dat gilde van de pijn zijn ze doorverwezen naar het ziekenhuis.
    Kinderarts deed het ook nog af als virus, gewoon uitzieken maar omdat ze verder kijken geeeist hebben ( volg je instinct!!) bleek bij een liquorpunctie toch een hersenvliesonsteking. Hij heeft het wel overleefd maar is nu doof.

Gelukkig heb ik een huisarts waar je bij twijfel altijd mag komen. Ook al bel je maar even om advies.

puntbloedinkjes en stijve nek zijn symptomen van menigitus maar het wil dus niet zeggen dat je dat je kindje deze symptomen niet heeft er geen sprake is van hersenvliesontsteking.

13. Skye

Skye Niet meer actief

:$:$:$:$

Bizar!!!!!!!!!!!!

14. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Mijn ervaring met de controle op een hersenvliesontsteking zijn 'goed'. Dat wil zeggen, toen Noor begin dit jaar erg ziek werd hebben ze daar gelijk naar 'gekeken'. Nekje (stijfheid), beentjes etc.

Uiteindelijk is ze opgenomen, omdat ze het Rota virus bleek te hebben. Maar het viel me wel op.

15. Skye

Skye Niet meer actief

Ok, zo te horen zijn ze daar tegenwoordig een stuk alerter op dus!

16. Plien

Plien Lid

3 jul 2007
    24
    0
    0
    Onze zoon van nu bijna 5,5 maand is geboren met een virale hersenvliesontsteking. Gelukkig heeft het ziekenhuis erg oplettend gereageerd en zijn we ruim 3 weken in het ziekenhuis verbleven aan medicinale infusen. Er bestaan twee verschillende hersenvliesontstekingen: een virale en een bacteriele, beiden moeten direct behandeld worden. De meeste kleine babies die een hersenvliesontsteking hebben/krijgen overleven niet omdat (zeker bij een bacteriele onsteking van het hersenvlies) de symptomen zich openbaren nadat de bacterie of het virus al andere organen aangetast heeft (vaak de lever). Mocht een klein babietje wel overleven, dan is er vaak risico op blijvende beschadiging aan de hersentjes. Kortom, houdt heel goed in de gaten bij je kleine kinderen en babies als ze tekenen vertonen van ziekte, met name de volgende symptomen: koorts, koude handjes/voetjes maar een warm/zweterig gezicht, vlekkerige huid, bleke huid, rode stippen/pukkels die niet verdwijnen als je er een doorzichtig glas op drukt, lusteloosheid, geen trek in eten/drinken, slapheid. Vaak is je moedersinstinct overigens genoeg om door te hebben of het om een eenvoudig verkoudheidje gaat of dat het serieus is dus vertrouw op je gevoel en ga direct naar een arts of eerste hulp als je het niet vertrouwd. Met mijn zoon gaat het dankzij het kordate handelen van het ziekenhuis erg goed overigens, en dat ben ik eeuwig dankbaar!

17. Skye

Skye Niet meer actief

Jeetje zeg!!! Ik kan begrijpen dat je erg blij bent met het handelen van de artsen!!!! Gelukkig kan het ook goed gaan!

18. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Wil niemand ongerust maken maar het zegt soms niks. Mijn zusje was wat grieperig, de huisarts hield het goed in de gaten maar evengoed is ze overleden aan hersenvliesontsteking. Ze kon haar nekje ook gewoon goed bewegen.
    Ik haalde haar uit bed omdat ik wou dat ze kwam spelen (waren toen 5 en 3,5 jaar oud) en in mijn armen zakte ze weg. Meteen naar t ziekenhuis gegaan maar het was al te laat. Verder waren er geen signalen merkbaar dat t hersenvliesontsteking zou zijn.
    Bij mij zit er de angst natuurlijk in dat de kleine het ook zou kunnen krijgen maar als je daar bij stil blijft staan wordt je gek!
    Mis haar nog iedere dag. Er gaat geen avond voorbij dat ik geen kaarsje voor haar aansteek.

Deel Deze Pagina