Help! wintersport met baby

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Aagje90, 10 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Hallo,

Ik zit met een dilemma....
    Wij zouden dit jaar met mijn schoonouders op wintersport gaan, zoals ieder jaar alleen dit keer voor het eerst met onze kleine meid erbij. Zij zou dan 7 maanden zijn. Vanmiddag belde mijn schoonvader, hij krijgt geen vrij dus hun gaan met kerst op wintersport. Mijn partner en ik kunnen met kerst geen vrij krijgen dus willen eigenlijk gewoon in maart gaan.

Maar nu het dilemma: Wat doen we met ons kleintje?
    De opties die we hadden bedacht:
    - bij opa/oma in NL laten logeren. (niet handig, die werken ook plus mijn vader is lichamelijk beperkt dus kan niet goed voor haar zorgen)
    - man en ik gaan om de beurt snowboarden en met haar in het restaurant zitten. ( niet zo gezellig)
    - opa en oma gaan mee op wintersport, zij skiën zelf niet, dus zou dan vooral wandelen zijn met de kleine. (niet handig om in de sneeuw te wandelen met kinderwagen/draagzak, plus mijn vader is lichamelijk beperkt dus grote kans op vallen/uitglijden. en mijn moeder weet niet of ze vrij kan krijgen en of het kan qua kosten)
    - Kleintje gaat naar de creche in het skigebied. ( tot nu toe de beste optie.)
    Alleen ik weet het niet zo goed qua de creche. Zijn er NL leidsters? Gaat ze het wel leuk vinden? Is 5 halve dagen niet teveel?

Hebben jullie tips? of ervaring met een creche in het skigebied?

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Ik zou voor deze optie gaan en dan de kosten voor opa en oma betalen (er van uitgaande dat je ouders het zelf ook willen).
    De dorpen/steden zijn, is mijn ervaring, altijd wel sneeuwvrij op de stoepen dus goed wandelbaar. Leuke plaatsjes bezoeken, keertje mee naar boven nemen en nog een zwembad opzoeken en de week is zo voorbij.

Butchke en Youtan vinden dit leuk.
  3. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Scheelt mij typen. Dit dus!

Opvang zou ik niet zo snel doen en als ik het zou doen dan 2 dagen ofzo (mits het goed voelt)niet die hele week..

4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Wij zijn vorig jaar op wintersport geweest toen ons dochtertje 7 maanden was. We waren wel met 2 andere stellen met jonge kinderen. De mannen en vrouwen gingen dan afwisselend skien (ochtend/middag). Echter omdat het appartement niet langs de lift/skipiste lag en we de bus moesten nemen waren we telkens enorm veel tijd kwijt met wisselen, ook hebben die bussen smiddags vaak pauze waardoor het skien zicht tot ongeveer 1.5uur per dag beperkte. Beetje zonde van de skipas, want in de meeste skigebieden kan je skipassen niet doorgeven, dus moet je elk een afzonderlijke kopen.
    Ik zou het zelf niet leuk vinden om alleen te moeten skien, en de rest van de dag ook alleen door te brengen (met baby dan).

Met 7 maanden mijn kind een week thuis achterlaten zou ik persoonlijk niet over mijn hart krijgen.

Dus ik zou ook voor de optie gaan om ouders mee te nemen. Mijn ouders zijn ook geen skiers maar vinden het zeker leuk om daar te wandelen etc. Maar dan zou ik wel een dorpje uit kiezen waar ook voor hun wat te beleven valt en waar ze kunnen wandelen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Misscien dit jaar niet op wintersport en een andere bestemming zoeken?

Louise11110, Meiske2015, Tienn en 10 anderen vinden dit leuk.
  6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou niet op wintersport gaan en iets kiezen waar je kleine ook wat aan heeft.

Never nooit dat ik op vakantie ga en vervolgens mn kind bij een opvang ga lateno_O
    Sorry, dat vind ik heel vreemd:oops:
    En ALS je opa en oma meeneemt dan zou ik hun verblijf ook betalen. Jij hent tenslotte opvang nodig...

suus1983 vindt dit leuk.
  7. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

#7 ElizaR, 10 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2017
    Wij gaan al jaren op wintersport met ons gezin (nu 6 kinderen) De laatste jaren gaan wij met vrienden en hun gezin en passen we om de beurt op de kleintjes. De eerste paar jaar zijn we alleen met ons gezin geweest (toen 3 kinderen). De oudste ging toen op les en de twee jongsten een halve dag naar de crèche. Hele lieve leidsters, veel speelgoed, goede zorg, heel kleinschalig.
    Ik heb me er nooit schuldig over gevoeld.
    Ik krijg een beetje het idee dat het not done is om je kind weg te brengen als je in die tijd zelf iets leuks aan t doen bent. Terwijl t heel normaal is om t zelfde te doen als je in Nederland gaat werken.
    Natuurlijk speelt het wel mee dat je de leidsters niet kent en de taal anders is. Maar dat is t ook als je je kind bij 3 of 4 jaar in een skiklasje doet. Dan geef je de juffen voor mijn gevoel meer verantwoordelijkheid. Op de piste is het gevaarlijker en onoverzichtelijker als binnen in de veilige crèche.

Dus TS, ik zou gewoon gaan en je kindje voor de ochtenden naar de crèche laten gaan. Als je er geen fijn gevoel bij hebt kan je hem/haar altijd nog bij je houden.
    Er zijn skigebieden met Nederlandstalige opvang, als je op Google zoekt kan je er misschien wel wat over vinden en anders misschien op het wintersportforum. Daar was pas ook een topic over kinderopvang.
    Succes met het maken van je beslissing!

8. Butchke

Butchke Niet meer actief

Hier sluit ik me bij aan. Onze meiden gaan al mee op wintersport vanaf een leeftijd van 6 maanden. Altijd opa en oma meegenomen. Wij betaalden dan wel hun verblijf, meestal huurden we een chalet of groot appartement met voldoende slaap- en badkamers. Tijdens de lunch spraken we ergens af zodat we ook samen van dit moment konden genieten. Vaak nog ff spelen met de kleine waarna ze vervolgens weer aan het middagslaapje begonnen. Het waren de meest relaxte en gezellige wintersportvakanties ooit!!! Mijn moeder is ook heel slecht ter been en heeft net zo hard meegenoten van de skivakanties. Wij hadden wel een slee met een bevestiging voor de maxicosi zodat mijn vader af en toe met ze kon gaan sleen. Ook hebben we een keertje skietjes voor onder de kinderwagen gehuurd. Dit is alleen nodig bij extreme sneeuwval, dan maken ze de wegen namelijk niet schoon.

Dus voor mij zou dit de enige optie zijn.
    We hebben wel ervaring met een creche in Oostenrijk, hier is de jongste 1x naar toe geweest toen ze 3 jaar was. Geeeeen succes, dus dat doen we gewoon niet meer.

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Tja, ik zou dus niet gaan. Kindje heeft er niks aan en jullie gaan zo ook niet genieten. Volgend jaar wellicht!

10. Ballon

Ballon Niet meer actief

Als opa en oma mee gaan toch wel?

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Toen ik een baby was zijn mijn ouders ook op wintersport geweest. Ze zijn destijds bewust naar Zwitserland gegaan (normaal Oostenrijk of Frankrijk) omdat de creches daar veel beter waren. Ik weet niet of dat nog steeds zo is natuurlijk, maar dat is vast wel met een beetje googlen terug te vinden.
    Ik heb mij er in ieder geval prima vermaakt als baby (al weet ik er niks meer van, dus moet mijn ouders op hun woord geloven)

12. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Dit dus

13. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Wij gaan ook altijd naar Zwitserland en de crèche is daar heel fijn. 1x naar Oostenrijk geweest en daar vond ik de opvang niet zo heel goed, maar ik hoor van anderen wel goede verhalen. Frankrijk schijnt ook iets minder goed te zijn qua kinderopvang.

14. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Bedankt voor je bericht! Dat is het inderdaad, dat ik me schuldig voel om haar weg te brengen. Maar denk dat het wel zo gaan doen, mocht het niks zijn dan blijft ze bij me.

ElizaR vindt dit leuk.
  15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    De laatste keer dat wij op wintersport gingen was onze oudste net 1 geworden. Wij hebben mijn moeder meegenomen. We hadden een redelijk ruim appartement met een groot balkon op de zonkant. Zij paste een paar ochtenden op, de middagen kwam ik dan weer terug, zodat ze niet de hele dag alleen zat. Mijn man ging dan vaak 's middags nog wel even alleen snowboarden. Mijn moeder en ik gingen dan wandelen, winkelen, keertje zwemmen met de kleine. We zijn ook een paar keer met z'n allen op de berg in een restaurant gaan lunchen.

Het was wel erg gezellig, maar het is wel bij die ene keer gebleven. We vonden het allemaal iets teveel gedoe en voor zo'n dure vakantie heb je er eigenlijk net te weinig aan.

Ik zou het zelf niet fijn vinden om mijn baby 5 dagen naar een creche vol vreemde kinderen en leidsters te brengen. Mijn kinderen vonden 2 dagen per week kinderdagverblijf thuis al niet eens leuk, ik moest er niet aan denken om ze dan ineens een week op een vreemde plek te brengen. Dan nog liever thuis laten bij opa en oma, dan hoeft ze ook die lange rit niet mee te maken. Of zoals wij deden, oma meenemen, maar er dan wel rekening mee houden dat je niet zoveel aan skieën toekomt als anders.

Komende winter gaan we misschien voor het eerst weer eens met z'n allen, met 3 kinderen inmiddels. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze les kunnen krijgen, maar ik ga zelf in eerste instantie niet skiën. Als ze de les niet leuk vinden, dan blijven ze gewoon gezellig bij mij. Als ze het helemaal top vinden (wat ik stiekem wel verwacht na een proeflesje in Snowworld), kan ik altijd nog een paar ochtenden gaan skiën. Mijn man gaat hoe dan ook wel snowboarden, maar die is altijd al veel fanatieker geweest dan ik.

Butchke vindt dit leuk.
  16. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113

Hmm maar als ik t zo lees zijn opa en oma ook niet helemaal topfit. Maar dat is natuurlijk aan opa en oma om te bepalen. Maar ik zou zelf niet zoveel moeilijke wegen bewandelen voor wintersport. Maargoed ik geef niet om vakantie haha dus wellicht makkelijk praten

Ballon vindt dit leuk.
  17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Met het risico dat opa valt en er iets aan overhoudt? Nee, dat zou ik echt niet willen riskeren. Ik zou ook uitstellen tot volgend jaar.

18. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.146
    3.172
    113
    Serieus ik dacht ik zal wel weer de enige zijn met deze gedachte :rolleyes:

19. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Nee hoor, nu wij drie kinderen (0, 2 en 4 jaar) hebben gaan we ook een aantal jaren niet.
    Kiezen nu voor een andere vakantie en gaan weer als de jongste 3,5 of 4,5 is.

20. Butchke

Butchke Niet meer actief

Tja ieder zijn gedachte...
    Ik zou dus zeker wel gaan, waarom een leuke vakantie laten schieten als iets makkelijk op te lossen is.
    Wij hadden de luxe van een opa en oma maar skien zelf sinds de kinderen meegaan, ook veel minder. Daarvoor in de plaats doen we leuke andere activiteiten en hebben we een fantastische tijd samen.

Hier zou het nooit in me opkomen om een vakantie niet door te laten gaan om zo'n reden

Feye vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina