Help! Ik kolf te weing...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mamavan bijna 5, 14 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan bijna 5

11 dec 2007
    23
    0
    0
    Hallo,,
    Ik heb een vraagje over hoe ik mijn hoeveelheid melk weer op peil kan kolven!
    Mijn dochter is 11 weken te vroeg geboren en ben toen gelijk gaan kolven!
    Dit ging altijd super goed. Kolfte sochtend zo,n 180 cc en en verder over de dag elke keer tegen de 100cc. dit deed ik 7 keer per dag.
    Toen het moment daar was dat ze het aan de borst ging proberen ging dit heel moeizaam maar met een tepelhoedje ging dit stukken beter.
    Toen ze bijna naar huis mocht zeiden ze van het ziekenhuis dat ik nu moest stoppen met kolven en dat ik dan naar haar behoefte ging produceren.
    dit heb ik toen gedaan, en kreeg behoorlijk weer stuwingen!
    Toen ze een maal thuis was ging het niet meer met tepelhoedje ze verslikte zich te veel waarbij ze twee keer blauw aan liep. dit vond ik te eng dus heb weer een kolf gehuurd om mijn melk af te kolven want met een flesje gaat dit veel beter!
    Nu kolf ik echt veel te weinig ze zou 60 cc kunnen drinken maar kolf echt veel te weing. sochtends wel ongveer 150 cc maar veder op de dag nog geen eens 50 cc
    ik ben al 3 dagen om de twee uren aan het kolven maar heb het idee dat het niet helpt en mijn tepels gaan inmiddels ookl behoorlijk pijn doen.
    Heeft u voor mij aub wat tips ook om mij te motiveren want wil echt heel graag hier mee door gaan.
    Ze is inmiddels al 2 weken thuis. ze groeit wel goed ze woog 2710 bij ontslag en weegt nu 2955 gram.
    Ze heeft al een paar keer ook zelf bij me gedronken zonder tepelhoedje wat natuurlijk nog veel beter is , maar heb het idee dat dat haar te veel kracht kost .
    Wil haar heel graag lang borstvoeding!
    Mariska

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mariska,

gefeliciteerd met je meisje!
    Jeetje wat heb jij al veel meegemaakt met je kleine meisje. Wat een start en wat ontzettend goed dat je enorm aan het kolven bent. Een grote pluim is op zijn plaats!

Wat kan ik me goed voorstellen hoe spannend het is als, na zol ang kolven, ze aan de borst mag. En wat kan ik me jou schrik goed voorstellen als ze zich er dan zo in verslikt.

Je kolft nu weer, je schrijft dat het met name overdag veel moeizamer gaat. Waar je voorheen wel 100 kolfde kom je nu op 50.

Dit kan door verschillende dingen komen.

Bijna alle moeders (ook de live voedende ) ervaren rond 3 maaden voeden een dip in de productie. Wanneer je kolft dan zie je dat des te duidelijker. Zeker nu je meer nodig hebt kan dat erg frustrerend werken.

Dat maakt ook meteen de andere reden. Het kolven loopt minder goed (al dan niet bewust levert dat een bepaalde stress op) stress maakt in je lichaam adrenaline. Dat hormoon remt de werking van het hormoon oxytocine, wat weer nodig is om de melk te laten stromen. Zo zit je in een cirkeltje.

Misschien ben je er al bekend mee, Je kan een neusspray syntocinon gebruiken om het TSR op te wekken. Ik mail je ook nog wat andere middeltjes die bij jou zeker ook effect kunnen hebben.

NOg over de gevoelige tepels.

Heb je een Symphony kolf?
    Waak ervoor dat je het vaccuum te hoog zet (omdat ze meer wilt kolven)

Start de kolf en draai het vacuum zo hoog dat het net niet meer fijn voelt. Op dat punt draai je de knop 2 tikjes terug. dat is voor jou het oprimale zuigvacuum voor dat moment.Wanneer de kolf overschakelt naar de zuigcyclus kan het zijn dat je opnieuw een goed vaccuum moet instellen.

Kolf niet te lang, totdat de melk niet meer stroomt. Loopt het niet lekker dan kan je beter iets vaker heel kort (paar minuutjes) kolven dan 2 keer heel lang.

Ik wens je veel succes, misschien kunnen de middeltjes je nog helpen.

Ilse

Deel Deze Pagina