Iets te enthousiast een zwembad besteld en wat chloortabletten en een chloordrijver. Alleen de informatie is zo slecht in de handleiding. Ook via Internet word ik niet veel wijzer. Eerste x gevuld vandaag. Volgens mij zit er ongeveer 3000 liter water in. Zwembad heeft doorsnede 3.05 en 75 cm hoog. Nu heb ik alleen kennelijk grote chloortabletten gekocht...grote tabletten van 200 gr... en het is nu wknd kan geen winkel bereiken. Hoeveel moet er nu in? Ik las iets over 30 gr chloor de allereerste x. Kan ik zo een tablet in stukken staan dan? In 4 stukken heb ik dan 50gr en daar nog de helft van. Gewoon in die drijver gooien en dan? Ik snap echt niet hoe dat ding werkt. Je moet er iets mee kunnen doseren maar hoe? Of wachten tot maandag of dinsdag en 20gr kopen? Maar dan is mn water miss al verpest?!
Ik zou er de eerste keer 1/4 ingooien. En het doseren met die drijver doe je door aan de onderkant te draaien, dan maak je de gaatjes groter of kleiner. Hoe groter de opening hoe sneller dat het chloorzout in het zwembad komt.
Ik durf niet... Zucht. Straks verpest ik het en dan? Krijg ik het niet meer goed... Heb geen test strips. Ook geen idee hoe dat dan werkt... Ik bestel wel zo een starterskit waar kennelijk alles inzit wat ik nodig heb.
Als je het hele bad gevuld hebt dan zit er 5,5m3 in je bad en dan kom je toch wel uit met die 50 gram?
T leek allemaal zo makkelijk... maar best lastig om dat water goed te houden denk ik. Ik kan maandag t bedrijf wel bellen waar ik alles vandaan heb. Maar ja dat is pas maandag...
Ik zou gewoon doen doen wat sjorsje zegt. Hoeveelheid lijkt me wel goed, en dan kun je evt nog test strips kopen / bestellen zodat je het water kunt controleren. Je verpest het echt niet zomaar hoor
Niemand verder? Heb je daarna voldoende aan ph strips of moet je echt zo een apparaatje aanschaffen om het chloor niveau te meten?
Mijn vriend doet het altijd en die is zo straks thuis zal t dan ff vragen, maar hij doet gewoon die strips in het water en dan kijkt hij op de verpakking van een doosje of de kleuren van de strip matchen. Je moet bijv donker roze en als je strip dat heeft is het water goed, is het licht roze doe je er nog wat chloor bij. Heel makkelijk en geen apparaat nodig.
Ok dat klinkt wel makkelijk... als je het zou willen vragen dan graag! Welke tabletjes hebben jullie? Hoeveel gram?
Het is echt zo moeilijk niet, ik doe het hier zelf, wij hebben een bad van 366 doorsnee, zit 5600 liter water in. Wij hebben ook zo'n chloordispenser en er zit een tablet van 200 gram in, je kan onderaan dat dispenser draaien zodat je 1 of 2 streepjes open hebt staan. Begin met 1 streepje, dan doe je na 24 uur de ph-waarde meten, wij hebben een gemakkelijk systeem. Een plastic 'doosje' met 2 buisjes en daarbij 2 soorten druppels, een voor ph en een voor chloor, je doet water in het doosje, in het elk buisje doe je 5 druppeltjes (1 buisje de druppeltjes voor ph en de andere druppeltjes voor de chloor), dan even schudden, het water in de buisjes verkleurt, aan de zijkant van de buisjes staat een kleurenschema en ook tussen welke kleur het moet zitten. Zie ik dat de ph te hoog is, dan moet ik het chloordispenser meer open zetten want dan zit er te weinig chloor in, zie ik dat de ph te laag is dan moet de chloordispenser meer dicht of eventjes uit het water. Het wijst zich allemaal vanzelf eigenlijk. Hier gaat zo'n chloortablet minimaal 3 en maximaal 4 weken mee. De pomp staat de hele dag en avond aan, zetten we alleen voor de nacht uit.
Wij gooien er altijd eerst shock korrels in om het chloor op een start nivo te krijgen. En daarna gebruik ik tabletten van 200 gram, voordeel vindt ik van die tabletten dat je dan voor 2 week voldoende chloor hebt. Ze lossen namelijk veel langzamer op als die kleintjes. Ik test meestal gewoon met strips, die ik qua kleur vergelijk op het potje. Nou moet ik wel zeggen dat ons zwembad iets groter is nl 457×122.....
Wij doen het ook vaak gewoon een beetje op gevoel hoor... Het is belangrijker dat er chloor in zit dan dat er ietsje pietsje teveel in zit want dat gebeurd niet zo snel hoor.
Heb het even gevraagd; wij hebben kleine tabletjes van 3 gram? Daar gaan er 6 van in het zwembad in die drijver. Die kun je opendraaien onderaan voor de stand, moet je even uitvogelen welke het best past. Komt er op neer dat er ongeveer 20 gram chloor in gaat. Klinkt weinig maar onze waardes zijn elke dag goed. 1x per dag gaat hij de waardes meten, meestal savonds. Stokje gaat erin, hou je tegen de verpakking aan waar de kleuren opstaan voor goede en slechte waardes. Adh daarvan moet er nog wat bij. Hij zegt het is heel makkelijk en wijst zich allemaal vanzelf. oja de pomp staat bij ons aan na het zwemmen ongeveer 3 uur lang, tegelijkertijd met die drijver en chloor tabletten.
Dank je voor je uitgebreide uitleg!! Gelukkig klinkt het me al iets eenvoudiger... Mag ik vragen waar je dat testsetje vandaan hebt? Online besteld? Klinkt makkelijk namelijk. En hoe lang laat je de dispenser erin? Continu? Ik heb n dispenser met gaatjes. Dus ik kan er 200 gr tablet indoen en hem er straks ingooien en op 1 gaatje bijv zetten? Wel beetje vervelend dat ik geen teststrips heb nu... bang voor te vei chloor en dat mn dochter er last van krijgt. En wanneer doe je al die testjes? 'S avonds na gebruik? Sorry voor alle vragen
Wij hebben een bad waar ruim 8000 liter water in gaat. Wij testen iedere dag de PH waarde en het chloorgehale. Het stripje geeft aan of de PH waarde goed is en of het chloorgehalte goed/hoog/laag is. Wij werken met kleine tabletten en er gaan om de dag 12 tabletten van 2,7 gram in. Ik voeg deze toe na het zwemmen, en check s'ochtends eerst weer met de stripjes. Tot nu toe gaat het goed, en geeft hij steeds van beide goed aan
met dit warme weer gaat chloor als een tierelier eruit... dus teveel zal niet snel een probleem zijn.. te weinig wel hier zon bad van 3,06 x 78... en staat in volle zon... en moet er elke dag zeker 6 minitabs (snel oplossend chloor) ingooien want na gebruik van bad geeft strip aan dat er nauwelijks meer chloor aanwezig is.
Hoe werkt die drijver precies? Hij bleef op t water liggen. Nauwelijks die gaatjes onder water. Dus ml heeft m onder water geduwd zodat ie volliep met water. Nu dobbert ie rond maar drijft dus niet echt meer. Ligt niet op het oppervlak. Goed of niet? ?