Hellup! Buikslaper + opvang

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Patty91, 1 aug 2024.

  1. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.645
    2.193
    113
    Als het bij ons ook niet meer zou mogen, zou ik t zelfde doen hoor….
     
  2. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    258
    475
    63
    Vrouw
    Eerst mocht zij idd wel in het wiegje bij mij op de groep op haar buik. Maar dat mag nu toch ook weer niet. (Ik doe het wel want niet slapen is geen optie).

    Wat betreft mijn werk daar. Ik heb het daar echt mega naar mijn zin en altijd veel vrijheid gevoeld om juist mijn eigen ding te kunnen doen. Ook mijn collega’s zijn super fijn en werk ik heerlijk mee. Totdat mijn buikslapertje kwam… ik hoop dat als zij rolt alles weer naar het oude kan/gaat. Maar zo niet dan ga ik idd wel om mij heen kijken.
     
    Mya vindt dit leuk.
  3. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.489
    1.917
    113
    Kun je het overleggen met een pedagogisch coach of met een kwaliteitsmanager? Kijken wat hun hierover zeggen?
    En kan ze misschien slapen op haar zij als je haar heel strak instopt? Dit doen wij ook met een kind op onze groep. Ik vind het belangrijker dat een kind slaapt en zich ontwikkelt dan er heel strak vastgehouden wordt aan regels.

    Wij hebben zelfs een kind gehad wat niet wou slapen in bed maar alleen in een draagzak. Ook de regels binnen de opvang was geen draagzak maar voor dit kind werd wel een uitzondering gemaakt, wel in overlgen met kwaliteit en regiomanager
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  4. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.489
    1.917
    113
    Wij dus ook. Wij kijken naar wat een kind nodig heeft en niet altijd naar beleid.
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  5. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.489
    1.917
    113
    Zie nu dat we voor dezelfde organisatie werken. Overleg het met kwaliteit. Leg uit waar je tegenaan loopt, dan denken ze wel met je mee
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  6. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    258
    475
    63
    Vrouw
    Super lief van je! Ik heb inderdaad nu de pedagogisch coach ingeschakeld want ook zij slapen mocht niet. Helaas is zij tot 21-8 op vakantie dus nog even geduld. Ik zal kwaliteit ook nog even aanstippen bij mij locatiemanager.
     
  7. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.489
    1.917
    113
    Zij slapen mag inderdaad ook niet. Maar wij hebben een kind op de groep en die leggen we ook op de zij, dit kind heeft ook heel veel moeite met slapenmaar als we het dan op de zij leggen slaapt het binnen 2 minuten
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  8. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    3.008
    4.136
    113
    Vrouw
    Ik zou aangeven dat ze thuis wel al rolt, dus gewoon lekker op haar buik kan slapen :oops:
     
    Patty91, Annelies26 en Vero0504 vinden dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.314
    14.539
    113
    Wij hebben een verklaring getekend dat die van ons op de buik slapen en dat de opvang hier niet verantwoordelijk voor is (met wel iets meer tekst). Nouja, ze sliepen in stabiele zijligging maar dat is niet gelijk aan rug, dus verklaring nodig.

    Dat terugdraaien werkte hier ook niet, gelijk klaar wakker.
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  10. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    258
    475
    63
    Vrouw
    Ja die verklaring zou echt top zijn. Maar bestaat binnen onze opvangorganisatie dus niet meer:cry: eind deze maand komt de pedagogisch coach meekijken en ben heel erg benieuwd!
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.314
    14.539
    113
    Heeft je kindje toevallig last van (verborgen) reflux? Want niet alleen kan t gevoelsmatig een voorkeurshouding zijn, maar met de verborgen reflux werden die van ons ook echt niet happy op de rug.

    Wat ik na de nodige maanden maagzuurissues door zwangerschap ook levendig kon indenken.

    Nu was de oudste snel aan t rollen (4-5mnd) dat scheelde, dan was er toch geen houden meer aan, ook niet voor de KDV. Maar R was echt niet te porren voor enige beweging. Enige waar ze wel relaxed, op de rug, in slaap vielen was een hangwieg aan een veerconstructie. Als zij trappelden ging hij deinen en dat werkte eigenlijk voor elke onrustige baby
     
  12. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.899
    1.441
    113
    Vrouw
    Ik snap wel dat ze moeilijk doen. Het valt niet binnen de regels van veilig slapen en er staat los van de veiligheid van een baby van ook een reputatie op het spel van een grote keten. Ik vind dat de veiligheid van een kind voor moet gaan op andere belangen van een kind en dat er gekeken moet worden hoe kind veilig kan slapen. Als ze s nachts wel op haar rug slaapt zal het overdag om gewenning gaan en zou ik dat thuis oefenen.
    Ik zal me vast niet populair maken met mijn mening maar ik vind niet dat je de verantwoordelijkheid van onveilig slapen bij een derde kan leggen.
     
    Madeliefje06, Anniek88 en Sado vinden dit leuk.
  13. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    258
    475
    63
    Vrouw
    Maar ik leg de verantwoordelijkheid toch ook bij een derde neer? Ik heb haar juist bij mij op de groep genomen zodat alle verantwoordelijkheid alleen bij mij ligt.

    De veiligheid van een kind gaat bij mij ook altijd voor. Mag ik vragen hoe veilig het volgens jou is als een baby niet slaapt? Want hoe gek het ook is dat ze ‘s nachts wel op haar rug slaapt, dit doet ze overdag ABSOLUUT niet. En geloof mij ik heb echt alles alles alles geprobeerd. Niet slapen = niet ontwikkelen en dat is gewoon echt niet acceptabel.

    Verder lopen we met onze dochter bij de kinderarts en zijn nu doorgestuurd naar de KNO arts om te zien of er meer aan de hand is. Ze knort tijdens het huilen en als ze slaapt snurkt ze als een volwassen man. Het kan dus zijn dat rug slapen medisch gezien niet prettig voor haar is. (Waarom ‘s nachts wel? Omdat je dan in een veel diepere stand met hele lage ademhaling zit volgens de kinderarts).

    Ik zal het vast verkeerd oppikken maar vind het wel jammer dat je suggereert dat ik niet het veiligste voor mijn dochter zou willen en alles op andere afschuif…
     
    Mammavantwee en spruitje80 vinden dit leuk.
  14. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.899
    1.441
    113
    Vrouw
    Op het moment dat jij op je werk bent is jouw werkgever verantwoordelijk, dus ook verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw kind. Ik begrijp dat het voor jou voelt als veilig, je kent je kind, je let goed op etc etc. Maar stel (stél) het gaat wel mis, dan is jouw werkgever verantwoordelijk, en leg dat dan maar eens uit aan alle klanten, media, ggd etc. Zo’n risico wil jouw werkgever niet nemen en dat is wat ik heel goed begrijp.
    Daarnaast zou ik me als klant van jouw opvang afvragen hoe dit werkt, is er minder aandacht voor mijn kind omdat een kind van een werknemer nauwlettend in de gaten moet worden gehouden vanwege haar slaaphouding.
    En hoe dan ook is buikslapen minder veilig dan slapen op de rug. Maar als moeder kan ik je heus wel begrijpen, ik heb m’n baby ook wel eens in bed gehad of urenlang op me laten slapen omdat niks anders werkte.
    Qua ontwikkeling denk ik dat het echt wel meevalt, het gaat om 3x per week een middagslaapje, dan hou je nog 4x overdag en 7 nachten over per week, en met een maand of 6 beginnen de meeste baby’s wel met rollen.

    mijn doel van mijn mening hier geven is niet te zeggen dat je de verantwoordelijkheid afschuift, maar een tegengeluid op alle andere reacties die het onzin vinden dat het niet mag. Ik begrijp heel goed dat jouw werkgever niet akkoord is, hoe rot ook voor jouw kind.

    qua slapen in draagzak: ga alsjeblieft naar een draagconsulent en laat je heel goed voorlichten qua veilig slapen in een draagzak. Oververhitting, inzakken, rebreathing, ook oppassen geblazen :)
     
  15. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    258
    475
    63
    Vrouw
    Het gaat niet om 3 middagslaapjes. Het gaat om drie volle dagen van 9 uur waarin zij 3x “hoort” te slapen (9 slaapjes op z’n minst dus). Dat vind ik voor een baby van net 4 maanden heel veel.

    Verder hoeven ouders echt geen zorgen te hebben dat ik alleen met mijn dochter bezig ben. Ze ligt in een wieg op de groep en hoef alleen een blik te werpen in de wieg dat gaat automatisch en kost 1 seconde. Ik ben met andere kinderen veel meer bezig dat met mijn dochter. Ook het verzorgende gedeelte doen mijn collega’s veelal zodat het nooit gebeurd dat ik haar voor zou trekken. (En zodra ze kan rollen gaat ze terug naar haar eigen groep).

    Verder ben ik meermalen bij een draagconsulente geweest bij mijn vorige 2 kinderen dus dat zit wel goed:thumup:
     
  16. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.613
    1.800
    113
    Raar dat het op een kdv niet meer mag, ik ben gastouder en bij mij mag het nog steeds. Wél met een ondertekend toestemmingsformulier.

    Mijn zoon sliep ook alleen overdag op zijn buik en sliep 's nachts wel op zijn rug. Overdag liet ik hem daarom in de box slapen. Ik doe dat bij de gastkindjes ook. Want niet slapen is ook zeker geen optie.
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  17. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.807
    7.961
    113
    Mijn kind moest vanaf 7 weken verplicht op z'n buik slapen ivm veiligheid. Zou toch fraai zijn als dat dan op het kinderdagverblijf niet toegestaan zou worden!
     
    Patty91 en Annelies26 vinden dit leuk.
  18. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    447
    257
    63
    Vrouw
    Wat jammer om te lezen dat er nog steeds organisaties zijn die hier zó moeilijk over doen. Mijn nekharen gaan hier van overeind staan.
    Ik heb helaas geen tips meer voor je. Hier ook een buikslaper die al heel vroeg naar haar buik rolde, maar niet terug kon. Prima dat je als opvang dan wil dat het kind op de groep slaapt, maar een kind de hele dag niet laten slapen vind ik echt bijzonder. Mijn dochter zou na zo'n dag compleet over de rooie zijn. Lijk me ook niet wenselijk voor de PM'ers.
    Enige wat ik zou proberen is oefenen met rollen. Normaal ben ik daar niet zo van, want elk kind ontwikkelt zich op eigen tempo, maar je kan weinig anders. Ik snap je frustratie, ik voel hem ook bij je verhaal en het is niet eens mijn eigen kindje. Ik hoop echt dat er snel een oplossing komt. En anders idd wat @Oilell zegt. Leugentje om bestwil ;).
    Sterkte!
     
    Patty91 vindt dit leuk.
  19. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    258
    475
    63
    Vrouw
    Lief van je!! Ik probeer het nu een beetje van beide te doen zolang ze bij mij op de groep zit. In de ochtend doet ze op haar buik ook 2 korte slaapjes en die probeer ik nu te vervangen door 2 (helaas mega korte) slaapjes op haar zij, maar het is een begin. En in de middag als ze vaak wel 3-4 uur slaapt doe ik hem op de groep op haar buik. Op dit moment neem ik mijn ontslag wel voor lief. Ze kan nu ook draaien op haar zij dus ik hooooooop dat het doorrollen snel komt.

    liegen over het rollen doe ik liever niet want dan moet ze in de slaapkamer slapen en weer terug naar haar eigen groep. En hoeveel vertrouwen ik ook in haar heb, ik doe het buikslapen altijd onder toezicht zolang ze nog niet kan rollen. :oops:
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  20. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.899
    1.441
    113
    Vrouw
    Huh, ik zeg toch juist dat veiligheid voorop moet staan. Bijzondere reactie :)
     

Deel Deze Pagina