HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    3.112
    2.521
    113
    @Casi92
    Mijn ervaring met Kinderen die hb zijn, is zij denken ook gewoon anders. Mijn oudste wil bijvoorbeeld veel van dingen weten, maar zijn interesses wisselen heel snel. :)
    Mijn middelste heeft een hele eigen manier van over dingen denken, kan met vragen of opmerkingen komen over onderwerpen dat je denkt "huh, hoe heb je dat verband gelegd? Je hebt gelijk, maar dat bedoelde ik niet!"
    Onze jongste (geen officiële diagnose) herkende al heel jong de wegen die we naar school namen of de winkel etc. Als we dan zeiden ergens naar toe te gaan, zat ze te piepen en te mopperen als we eens een andere weg namen. Het duurde even dat we doorhadden wat er aan de hand was haha. (Sprak nog niet) ook zij is net als middelste nu, dat ze dingen opmerkt die we niet bedoelen....maar wel opgemaakt zou kunnen worden uit wat we verteld wordt!

    En sociaal wat onhandig soms...de oudste vooral ook door zijn autisme...maar de andere zijn ook goud eerlijk en kunnen dus best opmerkingen maken (en krijgen van vriendjes) die niet zo lief zijn, maar wel eerlijk.
     
    Nummer4 en Casi92 vinden dit leuk.
  2. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.125
    1.669
    113
    @Casi92 op basis van motorische ontwikkeling f kan je niks zeggen over HB. Mijn oudste kon tot 1 jaar alleen tijgeren, zitten 15 mnd, lopen ruim 1.5j. Terwijl jongste met 7 mnd stond.
    Het ligt heel erg aan het kind. Oudste deed op dat moment pas iets als ze wist dat ze het kon en liep dus in een keer weg. Jongste probeerde net zolang tot ze het kon. En toch zijn ze beide HB.

    Ik zou kijken naar het kind. Speelt ze nog heel graag, of wil ze graag meer gaan doen met lezen/rekenen? Anders is evt groep2 en dan door naar groep 4 ook nog een optie, sla je het saaie jaar over waarin het alleen maar draait om leren lezen.
     
    Casi92 vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Haha herkenbaar, vond onze zoon ook niet gelijk hb. We hebben 1 kind dus verder geen vergelijking. Vriendin heeft 2 dochters maar aangezien iedereen anders ontwikkeld lastig vergelijken.

    Op school zagen we wel dat hij vlotter was dan andere, begon met lezen met 3 jaar. Kende letters en cijfers. Als je keek naar de eind doelen van gr 1 was hij al klaar met 2 voor dat hij begon.

    Bepaalde motoriek later zijn zegt niks over hb zijn. Sommige kinderen willen het kunnen voor ze er mee starten. Die beginnen en dan is er geen stoppen aan.

    Zoon is van gr 1 naar gr 3 gegaan. Ze hebben eind gr 1 getest op cito 2. Als je dochter daar ook straks goed op scoort wat moet ze dan nog leren in gr 3?

    Betreft hb zou je ook kunnen kijken naar het zijns Luik. Dat geeft aan dat hb zijn meer is dan een hoog iq. Is er sprake van beide praat je over hb.

    Anders kan het ook een voorsprong zijn.
     
    Casi92 vindt dit leuk.
  4. Casi92

    Casi92 Nieuw lid

    4 dec 2024
    3
    3
    3
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Volgens mij hebben ze geen cito hier. Wel zo een kijk! Rapport of iep-score. Maar ik ga zeker kijken naar het zijns Luik. Mijn dochter was met 3 jaar wel bezig met letters maar kon echt nog niet lezen, dus ik denk een voorsprong op taal maar niet perse hb. Aan de andere kant kan ik haar wel goed in de gate houden, mochten er andere dingen gaan opvallen
     
    owly vindt dit leuk.
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.505
    6.359
    113
    Vrouw
    Dochter (bijna 10) kwam depri uit school. Wat bleek... Er mochten 4 kinderen doortoetsen voor het volgende blok rekenen en zij niet. Ze was enorm verdrietig want, zoals ze zei, "ik ben slim en waarom mag ik dan niet?".
    Ik had er geen antwoord op, behalve dat de meester er vast een reden voor had.

    Hoe ga je daar nou mee om?

    Kan moeilijk zeggen "beter je best doen en niet zoveel dromen/tekenen tijdens de lessen" want ik wil haar wel zichzelf laten zijn en geen druk er op leggen dat ze 'beter' mee moet doen. Ik wil dat ze zichzelf is/blijft, want dat is goed genoeg. Toch legt zij zelf nu druk op zichzelf want ze moet en zal ook bij 'de besten' horen.

    Verder had ze overigens een leuke dag, zei ze.
     
  6. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    4.125
    1.669
    113
    Ik vind dat wel iets om aan de meester te vragen. Want dat dromen/tekenen/niet goed meedoen komt ook ergens vandaan. Misschien dat ze gemotiveerder raakt als ze doorgetoetst wordt en niet met alles mee hoeft te doen en in plaats daarvan ander moeilijker werk mag doen? Denk dat werkhouding heel lastig is als je het toch allemaal al weet.
     
    Zonnestralen en Nummer4 vinden dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Ik zou in gesprek gaan. Hier is het doortoetsen vrij standaard maar dan mag je eigenlijk bijna geen fouten hebben. Als het niet lukt miet he als nog alles doen.

    Misschien heeft de meester een goede reden om het niet te doen. Maar misschien doet hij het niet omdat ze afgeleid is.

    Zou niet de eerste keer zijn dat zoon geen niveau omhoog mocht omdat hij andere dingen deed, hij verveelde zich enorm en liet het daarom niet zien.

    Snap haar frustratie wel.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.505
    6.359
    113
    Vrouw
    Ze is een enorme dromer inderdaad en tekent eigenlijk al haar schriften vol met draken, bijna het enige dat ze wil tekenen. Net van Sinterklaas een kawaii boek gekregen dus er komen eindelijk andere tekeningen! Whoohoo gelukt! Ze kan zo enorm goed tekenen!

    Zal inderdaad even met de leerkracht in gesprek. Is vast een reden voor. Voor haar was het vooral frustrerend omdat zij niet mocht en ze zichzelf wel heel slim vindt, maar misschien is ze er dit blok ook gewoon niet aan toe om diverse redenen.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.505
    6.359
    113
    Vrouw

    Klopt, dit tekenen is al sinds groep 3 gaande, in groep 2 wilde ze niet werken overigens, pas tijdens de eerste lockdown thuis wilde ze hetzelfde als haar 4 jaar oudere broer en heeft ze leren lezen, schrijven en rekenen in een paar weken (gr2).
    In groep 6 zei de juf: we laten haar maar tekenen want zolang ze wel de werkjes maakt zien we het in haar geval maar door de vingers...

    Let wel, het is een plusschool, dus er is voldoende extra werk, ze doet de moeilijke opgaven en daarna pakken ze de extra taken nog. Ook groep overstijgende hb werkgroepen.

    Maar inderdaad alsnog alles er onder tekenen. Tegenwoordig neemt ze stiekem een tekenblok en stiften mee naar school merkte ik :eek:
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    :roflmao: dat deed mijn zoon ook in gr 3 alleen dan draken ogen. Daarna ook een kawaii boek gekregen en tekende alles met kawaii ogen.
    Tekenen op school tussendoor betekende verveling.

    Inmiddels 10 en doet dat nog steeds.
    Rekenschriften en andere werkboeken:rolleyes:

    Voor poppetjes te tekenen heeft een op school een project over gehad. Dat boek hebben we ook aangeschaft. Weet zo even niet hoe dat heet. Maar kan kijken als ze zo iets ook haar ding is.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  11. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.104
    386
    83
    Kan het ook niet een manier van de meester zijn om haar alsnog te motiveren? Als jij beter je best doet mag je ook doortoetsen?
    Kan ook zijn dat hij het gewoon vergeten is natuurlijk.
    Ik ben nu wel benieuwd haha
     
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.505
    6.359
    113
    Vrouw

    Ik ook wel eigenlijk want ze wordt al twee jaar lang door getoetst...
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Werkt ze wel op niveau. Tekenen is wel echt bij ons verveling. Net als overal mee bezig zijn behalve het werk:rolleyes:
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.827
    14.930
    113
    G is ook een december kind paar daagjes ouder en heeft door de lockdown en hatsjieee 40 dagen groep 1 gehad. Ging toen tot onze stomme verbazing door naar 1/2 en daarna door naar 3 als nog 5 jarige. Sociaal emotioneel had ze van mij mogen blijven kleuteren zeker omdat ze ook perfectionistisch is al sinds mini, maar cognitief zou het haar kapot maken.

    Daar hadden we al wat dingen van gezien toen ze nog op de kdv zat en uitgekeken was op wat ze aanboden. Herhaling was ook geen optie, dat herkende ze direct. De vrolijke aanwezige confettibom veranderde daar in een stille muis die mentaal uitcheckte en dr tijd uitzong. Dat is ook niet heel wenselijk.

    En wij hadden nou niet het idee dat het een hoogvlieger in de klas is. Kon in groep 2 echt nog niet lezen ofzo, taande er ook niet naar. Verbaal niet sterk, rekenen was wel een beetje leuk. Haar sterke kanten staan niet in de jaarstof zullen we maar zeggen al is een olifantengeheugen wel verdraaide handig.

    Maar sinds ze is geschakeld van letters naar woorden (zat een drempel, want ze wilde het al KUNNEN niet lèren :roflmao: ) en het rekenen heeft ontdekt is er geen houden meer aan. Al blijft iets moeten LEREN wel een onderwerp van gemopper en de weinige pauzes is echt stom, je kan toch ook gewoon sneller uitleggen?!? En als iedereen gewoon stil is en werkt heb je OOK veel meer tijd over. Alles voor meer speeltijd :roflmao:
     
    Casi92, owly en bulakgirl vinden dit leuk.
  15. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.076
    3.469
    113
    Ik heb geen idee wat de beste keuze voor zoon gaat zijn voor volgend schooljaar.
    Ik neig heel sterk naar middelbare school, maar heb geen idee welke.
    Hij wilt zelf geen Grieks en latijn. Zelf denk ik dat tto het beste zal passen, maar dat betekent op 9 jarige leeftijd dagelijks 2 uur in de bus.
    Het liefst zie ik hem op een middelbare school in het dorp, maar geen idee of ze hem kunnen bieden wat hij nodig heeft.
    Dus daar maar naar de open dagen na de kerstvakantie.

    School wilt hem geen extra rekenen meer aanbieden, omdat ze hem dan volgend jaar niks meer kunnen bieden (zegt zoon).Ik heb zoiets van, laat hem nu maar gewoon doorwerken, volgend jaar zien we wel weer verder.
    Gelukkig hebben we na de vakantie weer gesprek gepland staan.

    Maar iemand een idee of en wat voor begeleiding er mogelijk is in deze keuze.
     
  16. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    12.038
    7.751
    113
    Ik liet dat mijn kinderen altijd zelf aan de leraar vragen. Ook omdat ik er zelf geen druk op wilde leggen, maar bovenal om ze zelfstandigheid aan te leren. Ze moeten zelf leren om in de rest van hun leven om te gaan met een ander tempo, een andere belevingswereld, vaak een andere manier van leren. Dan kunnen ze maar beter leren daarover te communiceren.

    Je dochter is van 2014? Dan kan ze dat zeker. Ik ben blij dat mijn kinderen allemaal zo voor zichzelf met de leraren kunnen communiceren. 2 van de 3 zijn versneld op school en het helpt nu op het VO dat ze ook zelf met de leraren kunnen overleggen.
     
    NiekeKris en Nummer4 vinden dit leuk.
  17. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    12.038
    7.751
    113
    Ik zou hem zeker niet 2uur per dag met de bus laten gaat. TTO klinkt heel leuk maar is bot gezegd gewoon regulier VWO niveau en dan Engels. Daar zit geen uitdaging in omdat zijn mede leerlingen niet uitzonderlijk slim zijn.

    Ik heb die van mij naar gymnasium gedaan. Niet vanwege Grieks en Latijn (dat krijgen ze in de brugklas toch nog niet maar meer algemeen klassieke vorming meestal) maar vanwege het feit dat daar vaak de simkaarten en rustigste kinderen zitten. Versnelde kinderen zijn zo jong, in dit soort klassen kunnen ze dan even rustig 'landen' en een beetje uitrijpen.

    Er gaat geen school zijn die uitdaging kan bieden aan echt HB kinderen. Mijn insteek is altijd: dat is prima. Onze kinderen moeten bovenal leren dat de hele maatschappij super veel langzamer is dan zij. School kan daar goed bij helpen in plaats van allerlei extra activiteiten aan te bieden. Dat gebeurt later op het werk ook niet. Om te functioneren in de maatschappij moeten ze leren optimaal te functioneren in een voor hen suboptimale omgeving. Dus leren zelf je stimulansen en interesses te vinden in plaats van dat ze aangeboden worden. Dus ik zou hem gewoon naar gymnasium in het dorp doen, ook goed voor zijn sociale ontwikkeling en binding.

    Maar ik merk dat ik soms een minderheidsstandpunt heb hierin :) Wel ervaringsdeskundige trouwens.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Nee hoor zo staan wij er ook in. School zal volgend jaar ook niet passend zijn. HB leerlingen leren ook vlotter en al bied je alles aan in het Engels dat is dan kort een uitdaging.

    De uitdaging kan ook na schooltijd.

    2 uur reizen is echt veel. Hopelijk dan berekend inclusief wachttijden bus.
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    6.076
    3.469
    113
    De daadwerkelijke tijd in de bus is 55 minuten.
    Bus rijdt 3x per uur dacht ik.

    In ons dorp hebben ze geen gymnasium.
    De ene school biedt vwo tot het derde jaar, daarna naar andere school. Starten als havo vwo klas, na de tweede klas wordt richting bepaald. Heeft niet echt mijn voorkeur.
    De andere school biedt tegenwoordig wel examens, maar ook alleen atheneum. Die lijkt wel in een gewone atheneum klas te starten, dat lijkt me passender.

    Een andere optie is ruim drie kwartier fietsen. Daar hebben ze wel gymnasium, en zijn hb profielschool.
    Of ruim half uur fietsen naar ander dorp, wel vwo apart met examen, dit is ook de school waar na de derde uit ons dorp heen kunt.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Moeilijk hoor. De reistijd zal de moeite waard zijn wanneer de school echt meer kan bieden dan de andere scholen.

    Als straks blijkt dat de ene school toch echt meer te bieden heeft moet hij 1 uur fietsen of ook een lang met de bus.

    De andere zou hij binnen 10 min er zijn op de fiets.

    Als het niet uitmaakt zoeken we uitdaging buiten school.

    Blijft spannend
     

Deel Deze Pagina