Havo-eisen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nedyse, 11 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ik herken je verhaal. Mijn dochter zat in dezelfde positie als jouw dochter. De hele lagere school ijverig, mooie punten, leert makkelijk,
    alleen lezen is niet haar sterkste kant. Ze hoeft iets maar 1 x te lezen en haalt een goed punt bij een proefwerk, rekenen op Vwo niveau. Ik dacht altijd dat zij wel naar de Havo kon. Totdat we in een oudergesprek te horen kregen dat ze mijn dochter een Mavo kind vonden, terwijl haar score Havo aangaf. Dat maakte de keuze er niet gemakkelijker op. De Cito score was ook Havo niveau. De juf bleef pleiten voor Mavo. Ons maakt het ook echt niet uit welk niveau ze ging doen maar mijn dochter wilde heel graag naar de Havo. Dochter heeft geen leuke jaren gehad op de basisschool en was heel onzeker geworden, had geen vriendinnen etc. en nu kwam de juf ook nog zeggen dat ze beter naar de Mavo kon. Ik heb met mijn dochter vele gesprekken gehad dat Havo echt moeilijk wordt voor haar door het lezen en dat ze zich extra in moet gaan zetten. Ze wilde per se naar de Havo. Al met al heb ik dmv de cito score toch de juf kunnen overhalen om de Havo advies te krijgen. Daar zit ze nu op en het gaat ontzettend goed, ik weet niet over een jaar maar dat weet je nooit. Ze is zo gegroeid en blij dat ze op school zit waar zij heel graag naar toe wilde. Goede keuze dus en de school heeft niet altijd de juiste beeldvorming. En daarom was ik blij met de Cito! Als jij denkt dat je dochter Havo zou kunnen dan moet ze die kans krijgen.
    In mijn naaste omgeving ken ik nog meer voorbeelden waar ze het niveau lager inzetten. Ik begrijp dat niet altijd omdat je toch het uiterste uit je kind wilt halen? Wij zijn geen hoogbegaafden thuis hoor maar handenarbeiders en die zijn hard nodig in Nederland, wij zijn niet huiverig om onze handen vuil te maken, dus wij zijn geen mensen waarbij de kinderen op hun tenen moeten gaan lopen.
    :) Oeps ik lees enige frustratie in mijn berichtje, neem het maar niet al te serieus ;)

2. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Als je het trouwens niet eens bent met de cito of denkt dat het niet klopt. Dan kan je ook nog als extra gegeven de NIO af kunnen laten nemen. Wij doen dat sowiesook op school.

3. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Het is ook niet leuk om halverwege het schooljaar teruggezet te worden, zeker niet als je onzeker bent.
    Mijn zoon zou havo kunnen doen maar wij zetten voor de zekerheid vmbo in en dan kan hij daarna alsnog de havo doen.

4. Nedyse

Nedyse Actief lid

29 apr 2014
    237
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lastig, hoor, als ik het zo allemaal lees. Ik heb sowieso mijn twijfels bij school, dus dat helpt al niet erg. Dochter las vanaf groep 3 erg goed, maar in groep 4 zat ze toch ´gewoon´op niveau E4. Prima natuurlijk, maar toen werd ze begin groep 5 opnieuw getoetst en toen bleek ze AVI uit te zijn. Dat verschil was dus wel erg groot.

Ik heb de juf inderdaad direct gevraagd of we het hier over een hoge II of een lage II hadden, maar dat wist zij niet. De toets is vorig schooljaar gemaakt en toen zat mijn dochter bij een andere onderwijzer.

Het was een bizar gesprek. Ze vond mijn dochter wel erg lief en vrolijk, daar moest wel wat achter zitten. Waarschijnlijk was ze toch ongelukkig :(. Wat moet je daar nou nog tegenin brengen?

5. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Wat een onzin dat ze dat niet weet omdat ze toen bij een ander zat... Dat hoort in een ssysteem te staan anders heb je een groot probleem met inspectie.

Met technisch lezen kan je grote sprongen maken....

Ze vindt je dochter vrolijk maar ze moet wel ongelukkig zijn? Wat een raar gesprek.

6. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik blijf t vreemd vinden. Ze zit pas in 7, hopelijk heeft ze volgend jaar een andere leerkracht in 8, die haar een gedegen advies kan geven. Een advies dat bij haar past.
    Als je een ontevreden gevoel blijft houden, spreek dan toch de IB-er aan. Of vraag de juf wat ze nou eigenlijk wil met haar opmerkingen. Als zij t nergens op heeft gebaseerd, dan zou ik er zeker schijt aan hebben (zeg ik als juf ;))

7. Nedyse

Nedyse Actief lid

29 apr 2014
    237
    0
    16
    NULL
    NULL
    :)

Ik hoop inderdaad dat ze volgend jaar een andere leerkracht heeft, al vind ik deze wat lesgeven betreft wel goed. Misschien valt het me daarom ook zo tegen. Helaas zijn er erg veel dingen die me ontzettend tegenvallen van school, dus dit kwam er nog even bij. Ik wil helemaal niet dat mijn dochter over twee jaar op haar tenen moet gaan lopen. Ik wil alleen maar een gelukkig meisje, dat naar een middelbare school gaat waar ze op haar plek is.

Het was inderdaad een bizar gesprek. Het begon er al mee dat ik door de juf om even over vier van het schoolplein werd geplukt. Ze was helemaal in paniek en wilde me al bellen, want ik was te laat! Ik had om kwart over vier een afspraak… ;)
    Toen begon een welles-nietes-spelletje (vier uur, nee, kwart over vier, nee vier uur, nee kwart over vier :() Gelukkig had ik het briefje van de juf nog waarop kwart over vier stond. Maar het begon dus al heel vreemd. Ik had ook nog helemaal niet verwacht dat ze zou beginnen over de middelbare school.

Deel Deze Pagina