Ik was net een beetje aan het ravotten met m'n zoontje en opeens zie ik iets in z'n mondje. Even voelen, het is echt een hard bultje bij zijn gehemelte. Geen idee sinds wanneer hij dat heeft. Ben me echt rot geschrokken! Hij lijkt er zelf geen last van te hebben. Ik ga sowieso na het weekend na de dokter maart misschien dat iemand hier ermee bekend is?
Nee dat niet. Ik kon uiteindelijk vanmiddag al langskomen. Ze hadden het nog nooit eerder gezien (echt wat je wil horen als moeder) maar na wat overleg was het waarschijnlijk de speekselklier. Ze had het over speekselsteentjes? Ze heeft daarna gebeld net KNO en die zeiden dat ik het twee weken moet aankijken. Wordt het groter of is het nog niet weg na twee weken moet ik naar het zh met hem. Pff hoop zo dat het weer weg gaat zit me toch niet lekker.
Zal vast wel over gaan en zo niet dan zal het zeker niets ernstigs zijn.Niet direct van het ergste uitgaan.Komt echt wel in orde. Onze oudste had toen die 4 jaar was ook ineens een rare zwelling in zijn gehemelte met een puskop.Huisarts had dit ook nooit eerder gezien maar vond het niet verontrustend en moesten ook afwachten.Ging ook weer over en kwam achteraf gezien blijkbaar doordat die op iets hard had gebeten en er een beschadiging zat. Gewoon even afwachten en geen enge dingen in je hoofd halen.
Toen ik je eerste bericht las dacht ik aan pareltjes van 'huppeldepup',weet t even niet meer. Mn zoon had als ukkie van die bultjes met witte puntjes precies op t midden van zn gehemelte. Hij is nu tien maanden en je kunt er nog wel iets van zien.
Mij zoon heeft ook zoiets. Wij zijn met 6 maanden bij de kno geweest en het bleek gewoon bot te zijn. Kan geen kwaad en het is nog steeds even groot. Hebben wel meer mensen blijkbaar. We mogen na een jaar nog even terugkomen maar het is eigenlijk niet nodig. Ik was ook erg geschrokken maar daarna gelukkig echt gerustgesteld! Maak je niet teveel zorgen want onschuldige bulten op het gehemelte komen vaak voor
Bedankt nog voor jullie reacties. Het stelt me wel wat gerust. Nu zit de bult er nog. Niet groter geworden maar ook niet kleiner. Het gevoel dat het hoort blijft wel knagen, toch het beschermende moedergevoel denk ik... die pareltjes zijn het overigens niet. Heb het even opgezocht. Maar dat ziet er anders uit. Dit is echt 1 bultje in het midden van zn gehemelte. We kijken het nog even aan en anders volgende week de dokter bellen voor een doorverwijzing.
Iets groter dan een speldenknop. Wat bijzonder. Heb er nog nooit van gehoord. Geen last van? ik heb zelf een tand in mn verhemelte gehad maar dat was pas in mn puberteit.
In de ontwikkeling van een baby (als het nog in de baarmoeder zit) bestaat het gehemelte eerst uit twee delen. Deze groeien naar elkaar toe en vervolgens aan elkaar in het midden. Meestal wordt deze 'naad' een gladde rand, maar soms zitten daar één of meerdere kleine bot-bobbeltjes op (soms groeit het ook niet aan elkaar, denk maar aan een hazelip waarbij ook het gehemelte gespleten is). Het bobbeltje bij je zoon zou dus gewoon een 'anatomische variatie' kunnen zijn, zoals wel vaker voorkomt zoals je in de andere reacties kan lezen. Het kan echter natuurlijk geen kwaad om het in de gaten te houden of het niet groter wordt of van vorm veranderd... Ter controle even naar de KNO kan altijd, en misschien zoals Flynnie11 afspreken dat je een vervolgafspraak maakt voor je eigen gerustheid.
Dat klinkt logisch inderdaad. Maar had hij het dan niet vanaf geboorte af aan moeten hebben? Ik heb het pas onlangs ontdekt bij hem. Ik ga inderdaad volgende week, als het dus onveranderd is, voor controle met hem naar het ziekenhuis. Zekere voor het onzekere...
Maar je kijkt vast niet dagelijks in zijn mondje Ik zou het voor je eigen gevoel inderdaad na laten kijken want anders blijf je je zorgen maken en dat is gewoon een rot gevoel. Ik heb 3 kindertjes dus weer er alles van
Vandaag naar de kno arts geweest. Het is een botuitstulpsel wat hier al eerder werd genoemd. Hij hoeft er geen last van te krijgen. Er hoeft nu niks aan gedaan te worden. Mocht het groter worden of hij krijgt er wel last van dan moeten we naar de kaakchirurg om het te laten verwijderen. Het is gelukkig dus niks ernstigs.. Bedankt voor jullie reacties en geruststellingen!