Vrijdag ben ik met mijn zoontje naar de huisarts geweest omdat hij ziek was. Niks ernstigs, maar gewoon even voor de zekerheid naar zijn longetjes laten luisteren voor het weekend omdat hij nogal benauwd klonk. Huisarts zei dat hij inderdaad een piepende ademhaling hoorde, niks ernstigs maar ik moest wel gaan 'vernevelen'. Hij zei dat ze het een happy wheezer noemen, wel een piepende ademhaling maar verder gewoon een levendig kind. Bij de apotheek kreeg ik de spullen mee (pufje en aerochamber), samen met een informatiepakket. Ik zag toen ineens dat er allemaal folders inzaten over astma. Maar daar heeft de huisarts helemaal niks over gezegd. Ik dacht dat die pufjes meer waren tegen de benauwdheid van het ziek zijn, maar het zijn volgens mij pufjes die mensen met astma ook krijgen. Als ik google op happy wheezer kom ik ook allemaal verhalen tegen over astma. Wie heeft hier ervaring mee? Krijgt je kind die pufjes alleen als het astma heeft of ook gewoon als het wat benauwder is door ziekte? Met mijn zoontje gaat het sinds vandaag wat beter (zaterdag bleek hij ook nog een oorontsteking te hebben, dus aan de antibiotica). Hij heeft geen koorts meer, is minder verkouden en heeft minder last van slijm. Maar hij blijft toch nog heel vaak op een dag echt 'piepen'. Pufjes gaan ook niet helemaal goed, hij moet er vaak bij huilen dus dan krijgt hij het niet goed binnen.
De diagnose astma wordt volgens mij niet een gesteld onder de 2 jaar, maar het kunnen idd dezelfde medicijnen zijn die je kindje krijgt. Mijn beide kindjes waren van die happy wheezers en kregen dan ook al op jonge leeftijd ventolin (heeft jou kindje waarschijnlijk ook?). Nu zijn ze 2 en 4 en hebben ze nergens meer last van. De oudste heeft al 2 jaar geen ventolin meer nodig gehad. Het kan dus ook zeker een bijverschijnsel zijn van een luchtweginfectie of ziekte dus. Ik heb zelf astma, dus was er wel bang voor, maar nu dus nergens meer last van.
Ja, hij heeft salbutamol (is hetzelfde als ventolin). Zijn longen klonken gelukkig verder wel schoon, dus geen slijm. Ik hoop dat het piepen ook snel over gaat bij hem.
Met happy weezer wordt meestal bedoelt dat ze wel klinken alsof ze ontzettend benauwd zijn, maar dat het best meevalt. Dit komt omdat wij bewust kunnen hoesten, dus het slijm weg hoesten, en dat die kleintjes pas hoesten als ze echt een lichamelijke prikkel daartoe krijgen. Zo is het mij tenminste uitgelegd door de vervangende huisarts. Ik kreeg geen pufje mee, alleen het advies om een halve ui onder het bedje te leggen en goed in te smeren met luuf. Bij mijn zoontje was het met 2 nachten al bijna over.
Bij mijn zoontje zat er dus juist geen slijm op de luchtwegen maar hoorde de huisarts wel een piepende ademhaling. Het moest met 5-6 dagen weg zijn, dus morgen of overmorgen. Als hij dan nog steeds piept, bel ik wel weer even.
Wij hebben precies hetzelfde. Vanmiddag huusarts geweest en kreeg hetzelfde te horen als jou. Happy wheezer. Nu heeft ze ook dezelfde medicijnen gekregen en net voor het eerst gegeven. Ging goed !
Die diagnose mag als het om een baby gaat niet gesteld worden. Wij hebben destijds te horen gekregen dat het over kan gaan in Astma. Inmiddels is Finn 2,5 en heeft er nauwelijks nog last van, dus geen pufjes ed meer, en dus ook geen Astma. Het hoeft dus niet over te gaan in Astma
Ah, dat klinkt geruststellend. Hij heeft ook koemelkallergie en de combinatie met happy wheezer komt volgens mij wel vaker voor. De pufjes gingen de eerste dagen wel goed, maar vandaag ging het helemaal niet. Hij ging heel erg huilen en met zijn hoofd heen en weer dus volgens mij heeft hij er niet veel van binnen gekregen. Zolang hij er geen last van heeft, is dat volgens mij niet zo erg. Hij slaapt gelukkig ook goed. Merk wel dat hij er meer last van heeft als hij wakker en actief is. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval, ben er wel door gerustgesteld.