Ik dacht vrijdag even snel wat uit de oven te pakken (zonder ovenhandschoen aan) En natuurlijk ik deed het te snel, en zo met mn hand tegen het verwarmings element aan. Gevolg een streep van 3 cm bij een halve cm, hij is nu geel/bruinig het is wel een open plekje zeg maar. maar wat is het verhaal nu, het begint eromheen helemaal rood te worden (denk onstoken ofzo) heeft iemand nog tips om dit met huis tuin en keuken middeltjes te bestrijden ? heb geen zin om hiervoor de hap te gaan bellen aangezien de HA pas dinsdag weer dienst draait. ik heb zowiezo al jodium gebruikt maar het wordt alleen maar erger, en begint ook heel gevoelig te worden. thnx alvast!
Auw! Sterkte. Wat bij mij bij brandwonden goed helpt is Calendula(n?) creme van VSM. Mag je alleen op intacte wonden gebruiken, dus niet op open wondjes. Wat veel mensen trouwens niet weten is dat lauw water op de plek doen (direct na het verbranden) veel beter is dan koud water. Maargoed daar heb je nu denk ik niks meer aan...
Ik gebruik idd ook altijd calendulan. Superzalf!! Ik heb ooit van een cliënt in de thuiszorg geleerd dat je meteen boter op een brandwond moet doen, zou ook helpen, maar ook daar heb je nu niks meer aan.
heb ook gelijk gekoeld met lauw water, maar het is dus wel een open wondje, wat enorm pijnlijk en warm wordt.
Heb je misschien badedas of soda in huis. Dit moet het schoon kunnen maken als het idd ontstoken is (ff proberen erin te gaan zitten met je hand). Als het schoon is (gele korstje eraf) dan insmeren met iets vet. De meeste mensen hebben geen calendulan dus misschien dat je vaseline of iets in huis hebt! Ow ik kom ff terug ze adviseren om er zeker niks op te doen en eigenlijk adviseren ze ook om het zoveel mogelijk met rust te laten tenzij het gaat pussen.
Oh ja gel i.p.v zalf, er zijn nl. 2 varianten. De zalf droogt niet op en dat is lastig want dan moet je er weer iets omheen wikkelen. De gel trekt gewoon in de huid als het goed is.
Bij het brandwondencentrum waar mijn zus naartoe ging i.v.m brandwonden adviseerden ze wel gewoon lauw water hoor. Lauw is anders dan lauwwarm...
Dat lauwe is omdat je van ijskoudwater last krijgt, veel mensen blijven dan telang in de kou zitten waardoor er schade aan de huid word veroorzaakt en je onderkoelt kan raken.
@Pumbaa er zit geen korstje op, het is echt open zeg maar..... Hen er ook wel een foto van, maar ziet er nogal shocking uit maar zal vanavond de soda is even proberen!
Ik denk niet dat het ontstoken is, maar dat de buitenrand van de wond een 1e graads verbranding is. Dan is het rood,pijnlijk en kan gezwollen zijn. Je kan de wond verbinden/afplakken met vettig gaas. Dat plakt niet aan de wond en de wond is beschermd en verkleint infectiegevaar. Als je geen vettig gaas hebt, maar wel gewoon gaas en vettige zalf of vaseline kun je ook dat gebruiken om de wond te bedekken.
@pumbaa ik zie het maar krijg geen foto mee gestuurd in de PB.... Maar denk idd straks maar even soda proberen, en daarna wat vettige gaas erop leggen met een klein verbandje voor vannacht ofzo. Hopen dat het snel weg is
Het is altijd balen als je een brandwond hebt. Blijft toch een geniepige wond en als je pech hebt blijft er ook een litteken achter. Heel veel sterkte en ik hoop dat het snel beter is!!
ik zou er niet te veel opsmeren - wel voor jezelf paracetamol pakken tegen de pijn. Ik had denk ik toch even de hap gebeld voor advies -als het wél gaat ontsteken ben je verder van huis. Mogelijk krijg je een zalfje voorgeschreven wat de brand er wat uittrekt en plaatselijk pijnstillend werkt - en dan hoef je geen pijn te hebben dus ook.. Koelen altijd met stromend water - maar inderdaad niet met ijs - in verband met beschadiging van de al beschadigde huid. ----> sorry - lees nu pas 'vrijdag' ---> te snel gereageerd dus...
ja inderdaad het is Vrijdag al gebeurt, eind van de dag, had het daarna gekoeld met lauw water, zodat de ergste kou uit het water was. Daarna had ik er eigenlijk geen last meer van, maar sinds vandaag wordt het dus rood. Maar als de kinderen straks slapen ga ik even een soda badje maken, en daarna maar een vettige gaasje erop. En dan hopen dat het morgen minder is!
ik zou het zoveel mogelijk met rust laten. Des te eerder droogt het op en kan het mooi helen. Wel evt. een vettig verband of Calendula er op doen.
het is vrijdag al gebeurd en nu lijkt het erop dat de randjes wat ontstekingsverschijnselen hebben. Na twee dagen kun je heus wel ijswater gebruiken en natuurlijk niet koppig in het water blijven als het zeer gaan doen. Moet je nooit doen met ijskoeling. Door het ijs trekken de bloedvaatjes samen, waardoor de roodheid en eventuele dikte afneemt en het verdooft de pijn een beetje. NB, je raakt niet onderkoeld als je één hand in ijswater hebt, hoor.
@ Yenolah ik begrijp ook wel dat je idd van een hand in ijswater niet onderkoeld raakt. Ik gaf alleen maar de uitleg wat de rede is waarom ze adviseren om niet met ijswater te werken.
ben eigenlijk best wel benieuwd na een foto hihi nee maar het is altijd klote maar zou nu best wat ontstoken kunnen raken