Grotere gezinnen gezocht… gezellig kletsen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Yellowstone, 19 nov 2023.

  1. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    11.525
    13.125
    113
    Vrouw
    Pff, goeie vraag hoe vaak.
    Verjaardagen van broers en zussen worden meestal in de avond gevierd en daar gaan man en ik dus zonder kinderen heen.
    Opa en oma bezochten we wel vaak met kinderen. En op vakantie gaan ook.
    In coronatijd minderden de bezoeken aanzienlijk en daarna zijn we zelden meer met de hele bubs op stap gegaan.
    Ik denk in de tijd dat de oudsten een beetje de leeftijd van jouw kinderen hadden wel vaker dan nu, maar toch ook echt niet maandelijks.
    De oudsten hadden hun baantjes op zaterdag, zwemles, scouting etc.

    Ik weet het eigenlijk niet meer, maar wat zal het zijn geweest? Ik denk echt 5 tot max 10x per jaar.

    Als jouw oudste dan 15 is duurt het sowieso nog 3 jaar voor hij zelfstandig achter het stuur mag en minimaal 2 jaar voor hij eventueel met 1 van jullie ernaast zou kunnen rijden. Dat is op zich nog best wat tijd.
    Maar ja koop je voor 2/3 jaar een bus?
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.204
    8.077
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd. Het voordeel van een bus is ook dat je veel spullen mee kan nemen. Vriendjes, vriendinnetjes of familie mee kan nemen.
     
  3. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.340
    1.748
    113
    Vrouw
    Ik zou voor een busje gaan. Wij hebben er nu 5 en oudste is bijna 16. Maar wat gemartel en pakken nu dus steeds twee auto’s terwijl we 7 zitter hebben. Maar jongste zoon is giga wagenziek en zit dus altijd voorin.
    Oudste twee passen niet meer echt fijn helemaal achterin.
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.880
    16.034
    113
    Tot nog toe gaan ze naar bijna elke verjaardag wel allemaal mee. Mijn ouders wonen in het dorp dus dat kan lopend. Schoonmoeder klein uurtje rijden maar daar zijn we niet echt welkom met 5 kinderen (te kleine woonruimte, drukte etc), dat zal met 6 niet veranderen.

    Oudsten hebben nog geen baantje, was niet te combineren met het varen. Bedoeling is wel dat ze daar van lieverlee naar gaan kijken. Maar nr2 heeft bijvoorbeeld al veel zaterdagen nu gereserveerd voor maatschappelijke stage (gehandicapte zwemmen begeleiden kan bijvoorbeeld alleen op zaterdag).
    Zwemles wil ik doordeweeks, sporten doen ze niet, muzieklessen en clubjes zijn ook op doordeweekse dagen
    Dat is dus de afweging.
    Het plan was, zolang we schip hadden, zodra ze kunnen halen ze hun rijbewijs en kopen we een klein autootje erbij zodat zowel ik als hij flexibeler zijn met naar boord gaan. Dat ik dan bijvoorbeeld vrijdagmiddag zou gaan met de jongsten en dan savonds of zaterdag de oudsten na hun studie/baantje/... Maar schip gaat weg dus deze optie staat nu ook op flink losse schroeven.

    Ja ik wil dan wel liefst een 9persoons zodat we 1 plek over hebben voor de extra passagier.
    En met deze auto is het kinderwagen achterin en er past bij wijze van niks meer bij. Ik kan 1x 2 boodschappenkratten naast elkaar, erop alleen tassen.
    Als ik nu naar boord ging was het 1 kind voorin zodat 1 achterste stoel plat kon voor boodschappen en tassen.
     
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.880
    16.034
    113
    Dar achterin is hier dus ook gemopper. Oudste 2 te lange benen, nr3 is nog geen 1m35 dus ook nog op verhoger maar daardoor ook niet comfortabel, evenals nr4.
    Nr5 zou nu wel naar achter kunnen, maar zolang ze in groep1stoel zit moet ze van mij in het midden. Ook omdat dat wel zo praktisch is omdat we vaak samen de boodschappen enzo gingen doen onder schooltijd.
     
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    11.525
    13.125
    113
    Vrouw
    Je kunt nu natuurlijk ook gewoon voor een busje gaan en over een aantal jaren toch inruilen voor iets anders.
    Ik snap goed dat op dit moment een busje het meest praktische is.
    Mijn man mocht heel vrij kiezen welke leaseauto hij wilde, maar een busje mocht niet. Dat was niet passend bij zijn functie. En dat snapten wij ook weer goed. We waren al heel blij dat we qua 7-zitters al vrije keuze kregen.
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.880
    16.034
    113
    Ja denk dat het daarop uitdraait. Nu een busje en als we tzt merken dat de oudste(n) nooit meer meerijden/zelf een auto hebben terug naar wat kleiners. Of met wel rijbewijs maar geen auto dagelijks nodig kijken wat dan praktisch en aantrekkelijk is.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  8. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.340
    1.748
    113
    Vrouw
    ja ik wil ook niet op de derde rij een nummer 1 stoel zo gedoe. Ben benieuwd wat keuze gaat worden
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.880
    16.034
    113
    Als man een vrije dag heeft gaan we rondje garages doen om busjes te vergelijken. Zaterdag 2 bekeken maar die waren het allebei niet. In zoverre opgeschoten dat we die van de lijst kunnen halen ;)

    Zegt nr2: bij R hebben ze ook 6 kinderen maar die hebben de auto gewoon gehouden. Dan zitten ze achterin met zn 3e en gewoon los.
    :confused: dat snap ik echt niet he. Je moet gewoon in de gordel en onder de 1m35 met extra stoeltje. Zou mezelf dat nooit vergeven als er dan een ongeluk gebeurd en er gebeurd wat met de kinderen.
     
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.530
    3.486
    113
    Oei, dat zou ik niet doen. Wij zijn afgelopen 2 weken op vakantie geweest, gewoon in Nederland. We gingen met 1 auto (onze 7 zitter) zonder dakkoffer. Het is gelukt, maar we hebben wel gezegd dat we volgend jaar voor een dakkoffer gaan:D

    Op den duur willen wij een busje, maar we hebben onze 7 zitter net een jaar, dus dat duurt nog wel even.
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.653
    1.875
    113
    Brabant
    Ik breek even in..
    Wist je dat er ook 8 persoons auto's zijn?
    Citroen en peugot iig.
    Tis even zoeken hoor;)

    Lastig he die zoektocht..
    Wij hebben "maar" 4 kinderen.
    Maar zijn gezegend met lange benen, waardoor de huidige auto(corola verso) echt te klein wordt..

    We sluiten niet uit dat ons gezin nog, tijdelijk, gaat groeien(pleeggezin)
    Dus hier ook de overweging: een grote 7 zitter(welke???), een 8 p auto? Of toch een busje..
    En herkenbaar . De oudste is bijna 16, dus over 2 jaar mag ze zelf rijden..
    Dan zijn 2 auto's weer aantrekkelijj.

    Arghhhh
    Leuk om jullie overwegingen te lezen
    @elsa welke auto hebben jullie? Want zonder dakkoffer . Respect
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    12.411
    17.249
    113
    Vrouw
    En welke wegens zijn dit dan?
    Ik kan alleen de busjes modellen met 8 zitplaatsen :D
     
  13. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.636
    7.166
    113
    Gefeliciteerd!
    Wij hebben maar 4 kinderen, maar hebben wel bijna 3 kwart jaar een discussie gehad over of we wel of geen 7 zitter zouden kopen.
    We hadden een Peugeot 807, het is dat ie te oud was, maar wat ideaal qua ruimte! Wij deden het met 6 zitplaatsen, maar was heel makkelijk te vergroten naar een 8 zitter (dus misschien ook nog een optie? Goedkoop in aanschaf, en reed redelijk zuinig)
    De discussie bij ons ging vooral of we vaak met zijn zessen weg zouden gaan. Ik dacht van niet. Alleen op zondag naar de kerk maar dat kan ook prima met 2 kleinere auto's.
    Man dacht van wel.
    In de praktijk gebeurt het hier idd zelden dat iedereen meegaat. De oudste is 15 en gaat nooit mee naar verjaardagen van ooms, tantes, neefjes of nichtjes. Opa's en oma's kan hij heen fietsen, al gaan we ook dan sowieso vaak al met 2 auto's zodat de ene helft langer kan blijven.
    Op vakantie gaan we met de camper, dus ook daar hoeven we geen 7 zitter voor.
    Weekendjes weg naar een huisje eens per jaar ofzo gaan we ook altijd met 2 auto's omdat ik vrijdag vrij ben en dan al ga, en man uit zijn werk meteen komt met zijn auto.
    Uiteindelijk won mijn man en rij ik een 7 zitter. Fijn ding hoor, rijdt geweldig. Maar niet goedkoop om te rijden. Op zondag rijden we dus naar de kerk met zijn allen, 3 of 4 km. Wat een gedoe, áltijd geruzie. Dan neig ik bijna naar verkopen en een goedkoop rijdende 5 zitter er bij nemen :roflmao:
    Dus ik zou eerder voor 2 kleinere auto's kiezen met wat oudere kinderen, maar dat is wel omdat we de auto niet nodig hebben voor vakanties.
     
  14. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    955
    954
    93
    Even benieuwd hoor... Als jullie met de camper op vakantie gaan, past daar dan het hele gezin in? Ik zie nu echt zo'n touringcar voor me ;) Ik ben heel benieuwd wat voor soort camper dat dan is. Het klinkt wel ideaal...
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  15. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.530
    3.486
    113
    Wij hebben een Citroën Grand Spacetourer.
    Wij hebben allemaal onze eigen XL waszak. De meiden hadden die van hun voor hun staan. Ik had die van mezelf tussen mijn benen. Die van mijn man en Noah stonden bovenop elkaar in het stukje kofferbak wat we nog hebben. En daarnaast stond de buggy, die rechtop kan staan en er dan precies in past. Ik had een capfun shopper met huishoudartikelen en die stond tussen de 2 dames die in de kofferbak zaten. Zelf had ik een boodschappentas op schoot. En nog wat boodschappen los in de auto. We hadden allemaal ons eigen kussen mee en die hadden de meiden op schoot of naast zich liggen. We hebben het matrasje van Noah niet meegenomen en die heb ik echt wel gemist. Hij moest op een dun opvouwbaar matrasje slapen en dat was drama de eerste nacht. Dus de 2e dag heb ik om een extra matrasje gevraagd. In de meivakantie hadden we zijn matrasje wel mee, toen zijn we met 2 auto’s gegaan, wat ik prima vind voor een klein stukje. Maar die 2e auto is momenteel kapot, dus dat was sowieso geen optie.

    Mijn ouders zijn in de 2e week op bezoek geweest en die hebben al 2 tassen met wasgoed meegenomen. En toch zat de auto weer hartstikke vol de terugreis.

    We hebben allemaal goed gezeten, maar zoals ik zei doen we dat volgend jaar niet weer. Volgend jaar gaan we waarschijnlijk weer naar de sprookjescamping en dan kunnen we weer met 2 auto’s (is 35 minuten rijden). En anders toch kijken naar een dakkoffer.
     
  16. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.636
    7.166
    113
    We hebben een 6 persoons ja, 6,5 meter lang, dus zeker geen touringcar ;) we hebben een vast 2 p bed in de alkoof, en een stapelbed, en kunnen de treinrit ombouwen tot 2 p bed, maar dan ligt het heel vol :roflmao: dus de jongens slapen bijna altijd in een tentje.
     
  17. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.653
    1.875
    113
    Brabant
    Fijne input, thnx.

    Het vervelende hier zou zijn als er een 5e kom dat ik niet meer alleen met alle kids op pad kan..
     
  18. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.653
    1.875
    113
    Brabant
    Respect! Wij hebben 0 plek bij de benen... echt een te kleine auto. Ik ga jullie auto bekijken!

    (Bij ons zijn de oudste 4 190, 186, 178 en 175.. dat helpt ook niet vrees ik. Enige plus is dat de buggy van de jongste nig bij zijn voeten kan, haha)
     
  19. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    11.525
    13.125
    113
    Vrouw
    Jullie hadden dus elk plekje in de auto benut. Een soort van tetris:roflmao:

    Wij hebben verschillende 7-zitters gehad. De Opel Zafira. Prima auto met kleine kinderen, maar erg kleine kofferbak.
    Seat Alhambra, die is een stuk ruimer, heeft schuifdeuren, dat vonden we erg prettig. Geen kinderen die autodeuren openzwiepen tegen andere auto's aan:thumup:
    Ook had die beduidend meer kofferbak ruimte dan de Zafira.
    En we hebben de Renault Grand Scenic gehad. Dat was ook een prima auto, maar de achterste zitplaatsen blijven voor lange kinderen/tieners gewoon te klein.
    Bij allemaal zijn de achterste zitplaatsen geen volwaardige plaatsen voor iemand van volwassen lengte.

    Met 7 kinderen is een 7zitter natuurlijk ook nog te klein, dus wij hebben daarnaast ook altijd een gewone auto gehad.
    Een busje mag mijn man niet als lease auto, dus dat hebben we nooit gehad.
    Kennissen van ons hadden wel een busje, maar die hebben hem toch weer weggedaan. Hij was een stuk duurder in aanschaf en onderhoud, dat viel hun toch wel tegen.
     
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.880
    16.034
    113
    Dab heb je alsnog 0 kofferruimte + het geruzie wie achterin moet ivm beenruimte.
    Degenen die ik nu heb bekeken kan amper een boodschappenkrat achterin, laat staan dd kinderwagen
     

Deel Deze Pagina