Mijn dochter slaat.....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Adnalie, 21 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Hoi,

Mijn dochter slaat. Vaak uit het niets, maar ook als er iets haar niet zint. Ik weet gewoon niet meer hoe ik hier nu het beste mee om moet gaan. IK heb al van alles geprobeerd:
    - op de gang zetten, maar dan krijgt ze zo'n ongelofelijke driftbui dat ik vervolgens een half uur met een hysterisch kind zit....
    - apart zetten en negeren
    - een tik terug geven ben ik niet van, heb het 1 keer gedaan, maar dat voelt fout. Ik wil niet dat ze slaat, dus moet ik het ook niet doen.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit problemen en hoe jullie dit aanpakken.

Alvast bedankt!

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.790
    4.178
    113
    Mijn dochter heeft ook een tijd geslagen.
    Schijnt te komen omdat ze zich nog niet goed kunnen uiten.
    Hier zetten ik haar dan bv van mij schoot en zei op een boze toon dat dat niet mocht en dat dat pijn deed (niet dat ze daarvan onder de indruk was hoor haha) en negeerde haar dan even.
    Hier hebben we altijd de regel gehad, 3x slaan is afkoelen op de gang.

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou heel kort uitleggen dat slaan niet mag:

'Slaan doet pijn, je mag dus niet slaan' (als ze wat ouder is: 'jij vindt het toch ook niet leuk als iemand jou slaat/pijn doet' / 'niemand mag slaan: mama niet, papa niet, etc)
    En dit blijven herhalen, eventueel ook echt uit haar spel halen: bijvoorbeeld op een stoeltje/de bank zetten terwijl je dit zegt.

Met anderhalf heeft straffen nog geen zin denk ik. Bij M zijn we daar pas met ruim 2 mee begonnen en dan niet straffen maar afkoelen. Ze vond dat zelf ook prettig trouwens.

Maar goed, M heeft op die leeftijd eigenlijk nooit geslagen. Ik denk ook dat je er niet zo'n big deal van moet maken: dan maak je het leuk/interessant. Dus even uit het spel halen en zeggen dat het niet mag en over tot de orde van de dag. En dit dan dus zo'n 100 keer per dag ;)

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

toen mijn zoon kleiner was (rond een jaar) heeft hij dat ook een paar weken geprobeerd. ik keek hem dan aan en zei dat dat niet mag dat dat pijn doet. als hij het weer deed pakte ik de hand voordat hij steeds weer kon slaan en aaide dan samen met zijn hand. en zei ook aai aai, dat is lief. na een paar weken werd eht vanzelf veel minder. nu gebeurd het nog een heeeeeeeeel enkele keer en dan doe ik hetzelfde. hij wil nog weleens met zijn hoofd bonken tegen je aan en dan hanteer ik hetzelfde eigenlijk. ik spreek hem streng toe dat dat pijn doet en probeer hem over te halen te aaien of te kroelen ene en kusje te geven voor de pijn. ik probeer dus steeds zo snel mogelijk het gedrag om te buigen. als hij straks wat groter is en hij zou op school een kindje slaan ( hoop van niet) dan zal hij wel straf krijgen ervoor ( time out ofzo ). ik vind slaan not done. en zeker als ouders niet zoals jezelf ook al aangaf.

5. Bastet

Bastet Niet meer actief

1x slaan is een waarschuwing met uitleg waarom ze niet mag slaan.
    de 2de x slaan is op haar stoeltje zitten op haar slaapkamer.
    Ze moet van mij dan aan haar grote beer gaan uitleggen waarom ik haar daar heb neergezet. Soms werkt dat, soms niet.
    Het slaan vind ik moeilijker af te leren dan bijten en knijpen, bij die twee kun je heel gemakkelijk hun zelf laten voelen dat het zeer doet.
    (ik bijt niet hoor! ze voelt alleen mijn tanden op haar huid en dan zeg ik al 'doet pijn, he?' meestal knikt ze ja en houd op, soms maakt ze er dan een spelletje van, 'eten we elkaar op'. Ongeveer hetzelfde gaat het met knijpen, wat weer uitmond in elkaar kietelen.)

6. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Consequent iedere keer hetzelfde herhalen.
    Niet steeds iets anders zoeken als na 1 keer het ene niet werkt.
    Ze moeten leren snappen.

Ik zette mijn zoon direct bij me weg, op de grond, waar ik op dat moment was.
    Het is gelukkig snel gestopt, ditzelfde voor zijn flinke driftbuien.
    Heb m zelfs een x op de trap gezet, gezellig zijn? NEE, okee blijf maar zitten.
    (nee zal hij nog niet snappen dat ie dat zegt hoor maargoed, even laten voelen op die manier kan geen kwaad).

7. sunnyday

sunnyday Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.449
    0
    0
    Bij ons krijgt ze 2 waarschuwingen met uitleg waarom en dat bij de derde keer dat ze naar de gang gaat.
    Schoppen, slaan, bijten enz is direct gang en ook hierbij uitleg waarom ze daar zit. En ja daar wordt ze boos om, maar tegenwoordig hoef ik max 2x te waarschuwen. De gang bestudeerd ze steeds minder nu. Slaan doet ze nog zelden.

8. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    De oplossing van de gang hanteer ik al een aantal maanden. Maar de laatste maand wordt ze dus helemaal hysterisch daar. Zodra ik op sta om haar daar te brengen wordt ze helemaal gek. En vervolgens zit ik met een hysterisch kind wat er niet meer uitkomt....
    Ik vraag me dus af of ik dit nog langer moet volhouden, of dat er misschien een betere oplossing is.

9. sunnyday

sunnyday Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.449
    0
    0
    @jolan25: zet je dan wel door om haar naar de gang te brengen ? Stel je doet dit niet of je haalt haar te snel weer terug dan speelt ze daar op in. Ze weet hoe ze moet gedragen om er onder uit te komen.

Maar kan me voorstellen dat je er mee zit. Straffen is nooit leuk en helemaal niet als ze er hysterisch van wordt.

Edit: bij mijn man kan ze namelijk heel hysterisch reageren, maar hij vindt het super zielig om haar te straffen. Hij zet haar dan op de gang en haalt haar 10 seconden er na weer af om dat ze huilt.

Bij mij doet ze dit gelukkig niet, dus wat iemand al zei met consequent zijn geldt hier zeker.

10. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Ja absoluut, ik zet haar altijd op de gang als ik het zeg. Het heeft geen zin om te dreigen met een straf die je toch niet gaat uitvoeren.
    Het erge is dat ze, wanneer ze op de gang dus helemaal hysterisch gaat doen, ze met haar hoofd overal tegen aan gaat slaan....

11. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Mijn dochter deed dit ook een kleine tijd, het zal wel een fase zijn. Wat bij mij hielp (helpt hier eigenlijk tegen alles) Is haar bij de bovenarm vastpakken op mn hurken gaan zitten (ooghoogte) wachten tot ze je aankijkt en dan zeggen: "Dit mag niet S.! Je mag niet slaan!" en nadat ik dat gezegd had keek ze altijd naar de grond (dit was voor mij een teken dat ze het begreep) en liet ik haar los en deed ik verder alsof er niets gebeurd was, gewoon spelen e.d.

Als ik dit nu doe met dingen die ze niet mag doen laat ik haar ook sorry zeggen. Daar heeft ze nu de leeftijd wel voor (2,5 jaar) En soms zegt ze nee, dan mag ze naar de hoek toe en daar blijven staan tot ze kan luisteren, dan bleren en krijsen maar ze blijft in die hoek tot ze het opgeeft (de ene keer na 2 sec al en de andere keer gaat het een kwartier door) en dan zegt ze: mamma ik kan nu luisteren. En dan vraag ik: Wat zeg je dan tegen mij? en dan krijg ik heel zachtjes "Sorry mamma... Ik ga goed luisteren" En dan geef ik een heeeeele dikke knuffel en zeg ik: nou dan is mamma niet meer boos, ga maar lekker spelen!! Vaak krijg ik dan nog een dikke kus en huppelt ze vrolijk weg alsof alles alweer vergeten is, dat doe ik dan ook. das verleden tijd dan. klaar en af door de zijdeur.

12. Bastet

Bastet Niet meer actief

Is dat zo erg dan? Mag ze haar woede/frustratie dan niet even op die manier kwijtraken?
    Zodra ze merkt dat het pijn doet houd ze er echt wel mee op.

Het is op dat moment erger voor jou, omdat je niet wilt dat je kind zich pijn doet, maar zij moet er ook van leren.

Of ben ik nu te hard? :)

13. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dit doe ik bij mijn dochter ook. Als ze mij slaat of (heel erg) tegen me schreeuwt moet ze gewoon sorry zeggen.
    En dat kan soms idd wel lang duren, gekmakend!

14. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    zo denk ik dan ook, maar diep van binnen weet ik mezelf voor de gek houd. Ze houdt dus gewoon echt niet op, en blijft maar met haar hoofd over tegenaan slaan.... Ik vind dat erg.

15. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Natuurlijk vind je dat erg. Maar ze houdt echt wel een keer op hoor;) Waarschijnlijk duurt het voor je gevoel veel langer dan het daadwerkelijk duurt.
    Mijn vriend deed dit vroeger ook, met zijn hoofd bonken als hij boos was. Mijn schoonmoeder vond dit vreselijk, kon hier helemaaaaal niet tegen. Maar hij gebruikte het echt als machtsmiddel en op een gegeven moment heeft ze hem toch gewoon genegeerd en ja, dat was niet leuk en hij hield het lang vol. Maar uiteindelijk had hij echt wel door dat het niks hielp en hield er mee op.
    Wat je ook kan doen is iets geven waar ze hun frustratie op kwijt mogen. Als mijn dochter boos is en ik zie dat ze haar frustratie niet kwijt kan geef ik haar een kussen en daar mag ze dan heel hard op slaan:D Dat werkt (soms) heel goed.

Deel Deze Pagina