Groep 1 autostoel achterwaarts

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Olifantje1991, 29 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik ben even benieuwd naar moeders die een groep 1 autostoel hebben voor hun kindje die je achterwaarts plaatst, zo tot de 4 jaar ongeveer.
    Onze oudste 2 zaten in een groep 1 stoel voorwaarts, toen wel eens gekeken voor achterwaarts, maar werd erg krap in de auto. Inmiddels een grotere/ruimere auto dus ben toch aan het overwegen om voor ons dochtertje tzt een achterwaartse vervolgstoel te kopen, maar heel eerlijk gezegd heb ik ook geen zin om er weer bak met geld aan uit te geven. We hebben namelijk stoelen in allerlei soorten en maten staan die nog prima een ronde mee kunnen.
    Dus wie weet een fijne stoel voor niet al teveel geld. Via marktplaats zou misschien ook kunnen maar vind ik met autostoelen altijd een beetje spannend.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen ervaring mee, maar jouw oudere kinderen zijn al wat ouder toch? Ik geloof dat autostoeltjes door het kunststof niet onbeperkt meegaan, dus dat zou ik sowieso even uitzoeken.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hmm heb je ook wel een goed punt. Ze staan nog op zolder, nog niet bekeken. De stoel die we dan zouden gaan gebruiken is inderdaad al zo'n 8 jaar oud inmiddels.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
  5. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.681
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja echt "betaalbaar" is hij niet. Er zijn veel goedkopere stoeltjes maar wij hebben de maxicosi pearl.
    Kan draaien en je kan dus zelf bepalen vooruit/achteruit.

Onze dochter heeft tot bijna 2 jaar alleen maar achteruit gezeten. Nu doen we dat alleen als we lange stukken rijden of als ze niet moe is. Want op de een of andere manier valt haar hoofd naar voren en dan zit ik met mijn arm naar achter haar hoofd goed te houden :roflmao:

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  6. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Wij hebben de maxicosi 2waypearl gekocht 5 jaar geleden als vervolg op de gewone maxicosi. Deze kan ook achteruit worden gebruikt. Maar heel eerlijk, onze kinderen brulden alles bij elkaar toen ze eenmaal uit de maxicosi gingen. Dus wij hebben ze vrij snel gewoon vooruit vervoerd.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Haha ja dat kan natuurlijk ook nog. Maar goed als het stoeltje dan beide kanten op kan is het niet zo erg.
    Zag van de week dat van de andere goede stoel het piepschuim van de hoofdsteun kapot is. Waarschijnlijk met de verhuizing vorig jaar gebeurd. Vrees dat we dus sowieso gewoon aan een nieuwe moeten.

En hebben jullie de stoelen vast staan met een isofix/ familyfix oid of gewoon met de gordel? Wij deden altijd gewoon met de gordel maar las van de week ergens dat isofix nu ook verplicht zou zijn?

Gelukkig hebben we nog even maar meestal is in het najaar uitverkoop op zulke dingen, dan kunnen we dit alvast aanschaffen.

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.635
    27.292
    113
    Vrouw
    Nee hoor isofix is niet verplicht :) Onze 2 had zo'n hekel aan de maxicosi dus die hebben we in groep 1 ook absoluut niet achteruit vervoerd. Autorijden met hem werd toen pas weer leuk.

Even gekopieerd:
    Op dit moment bestaan de oudere R44 norm en de in 2013 ingevoerde R129 norm, ofwel de i-Size norm, naast elkaar. De R44 stoeltjes zullen wel langzaam verdwijnen. Per 1 september 2023 mogen autostoelen met de R44-norm niet meer verkocht worden. Al is er nog wel een uitzondering voor bestaande voorraden, die mogen nog 1 jaar opgemaakt worden. In de praktijk zul je de komende jaren dus steeds minder autostoelen met de R44 norm gaan zien. En vanaf 1 september 2024 mag er definitief geen autostoel met R44 in de winkels worden verkocht. Gebruik je zelf een R44-autostoeltje voor je kind? Dan mag je deze nog wel gewoon (blijven) gebruiken. Ook na het definitieve verbod in september 2024 mag je ze gebruiken. Ze mogen alleen niet meer in winkels worden verkocht.

9. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.681
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Isofix.
    Maar dat wilde wij zelf. De stoel zit dan sowieso goed vast en geen gedoe met de gordel.

10. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    De 2way pearl kan alleen maar op een isofixplaat. Wat ik juist een nadeel vindt want daardoor kan hij niet in elke auto.
    Wij hebben een Peugeot station met op de achterbank isofix plast + maxicosi (straks de pearl, Stoelverhoger in het midden en groep 3 stoel in isofix.

Volgens mij is het alleen verplicht om ze achterwaarts te vervoeren als je die mogelijkheid ook hebt met het stoeltje vanuit de isize norm.

11. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.249
    12.626
    113
    Vrouw
    #11 Loveischocola, 3 aug 2023
    Laatst bewerkt: 3 aug 2023

Deel Deze Pagina