goedemorgen, Dochter is 7,5 maand, ze is klein van stuk maar op haar lijntje. Ze is nooit een grote drinker geweest en laat meermaals ook wat staan. Met 5,5 maand begonnen met bijvoeden. Ik weet dat als ze niet meer willen dat het ophoud maar misschien kan ik toch iets mijn schema aanpassen. Ziet er als volgt uit: 8.00-9.00 uur 150 cc 10.00-11.00 uur fruit klein potje 12.30 uur fles 150cc 15.30 uur wat diksap 16.30 uur warm eten half potje 6 maanden 19.00 uur 150cc met pap En dan komt ze tussen 3.00 en 5.00 uur voor een fles. Ze heeft dan echt honger en laten huilen doen we niet want haar grote zus moet ook weer naar school de volgende dag. En met een half uur slapen we ook allebei weer. Zou ik haar toch om 15.30 uur een kleine fles nog geven? Ik weet nu even niet wat belangrijker is, melk of vaste voeding? Ze heeft denk ik een keer of 5 doorgeslapen en ik heb mezelf er al aan overgeven dat je een kind niet kan dwingen door te slapen maar misschien hebben jullie wat tips qua schema.
Met 7.5 maand zou ik wel een ‘echte’ lunch aanbieden. Dwz een broodje om 12.30 voordat ze haar flesje krijgt. Eet zij alleen om 16.30? Of eten jullie allemaal dan warm?
En als je inderdaad brood gaat aanbieden tussen de middag? En ik zou zelf als ze toch elke nacht komt kiezen voor een late voeding om 23.00 in de hoop dat ze dan doorslaapt.
Met 7,5 maand is melk nog de hoofdvoeding, laat haar lekker op haar tempo vaste voeding ontdekken. Komt vanzelf. Als je nummer 1 kv blijft geven is het ook niet erg als je boven de 500 ml uit komt op een dag. Wel zou ik vaker vaste voeding aan gaan bieden. Je kunt zowel na de ochtendfles als de lunchfles wat geven. Als je zelf brood eet, kun je daar wat van geven, maar als je wat anders eet, zou je dat ook kunnen geven. Ook smiddags zou ik nog wat aanbieden. Nog een stuk fruit of wat rauwkost om op te knabbelen. Je zou ook voor een bakje yoghurt kunnen gaan om half 4. Gewoon volle (Griekse) yoghurt.
Wij hebben ongeveer hetzelfde schema, alleen tussen de middag inderdaad ook brood erbij. Hier komt ze ook nog steeds 's nachts en wat ze aangeboden krijgt overdag maakt niet uit. Hier ziet het er ongeveer zo uit: 8.00 fles 180/6, vanmorgen voor het eerst een papfles van 150/5, daar heeft ze echt meer dan genoeg aan. 9.30/10.00 Fruithap denk zo'n 150 gram inmiddels, een heel potje van 6 maanden gaat er nog niet in als ze die krijgt, daarbij wat water. Daarna gaat ze slapen 12.00 boterham, ze eet ongeveer 1/4 met water 13.30 fles 180/6 drinkt ze vaak niet leeg, de rest geef ik voor ze naar bed gaat, ongeveer een uur later. Fles direct achter d'r brood aan heeft helemaal geen zin, ze gaat ongeveer een uur na d'r brood vanzelf piepen om d'r fles. Dan rond 15.00 1,5 uur slapen, gisteren was het maar 3 kwartier dan krijgt ze uit bed nog weer even wat water en iets te knabbelen. Dit doen we sinds een weekje, ze heeft nu komkommer en cracotte cracker gehad. 17.00 avondeten, dan kan ze wel flink wat op, een 6+ potje gaat leeg. Ze eet voordat wij gaan eten, zodat ik zelf ook m'n eten warm op kan eten en ze is veel te veel afgeleid door d'r broer. Ze blijft wel bij ons aan tafel zitten als wij eten nu, voorheen ging ze rond 17.30 nog een uurtje slapen, slaapje is er nu af. Ze eet dan rond 18.00 nog wel een beetje yoghurt met ons mee. 19.30-20.00 fles van 180/6, sinds we deze in het donker op onze slaapkamer geven gaat hij praktisch helemaal leeg. En dan komt ze hier dus ook 's nachts nog een keer. Dan krijgt ze een flesje van 100/2 en slaapt weer verder. Wat we ook veranderen of proberen op de dag, het maakt hier allemaal niks uit. Ze is 6,5 maand en heeft nog nooit meer dan 2 nachten achter elkaar doorgeslapen en de laatste keer doorslapen is zeker alweer 2 maanden geleden. Ik ben dus ook gestopt met van alles uitproberen, ze eet/drinkt op een dag wat ze wil en dan zal ze ooit vanzelf wel een keer door gaan slapen.
Kokhalzen is niet erg, doet onze dochter ook wel, maar ze krijgen het eigenlijk altijd vanzelf weer omhoog gewerkt. Enigste wat ik hier veranderd heb ik dus de fles na het brood geven, anders kwam soms door het kokhalzen de hele fles er weer uit. En het kokhalzen is ook een stuk minder als ze het zelf doet. Ik geef d'r gewoon een kwart boterham in d'r hand en daar zit ze dan zelf mee te rommelen, zo af en toe stop ik dan een stukje in d'r wang. Soms gaat het goed en soms is het flink kokhalzen. Je kan anders ook prima een korstje geven en brood dat wat ouder is gaat vaak ook beter heel vers brood.
Kokhalzen is niet erg. Tot, ik geloof één jaar, zit het kokhalsreflex nog voor in de mond, daarom kokhalzen ze heel snel. Zou gewoon blijven aanbieden en proberen elke dag. Kleine stukjes met boter.
Kokhalzen is inderdaad niet erg, maar het hoeft niet perse brood te zijn, zolang ze maar een extra eetmomentje ergens op de dag erbij krijgt. Als je haar avondeten iets naar achter schuift heb je in de middag ook nog een ruimte om fruit te geven samen met haar fles of in plaats van haar fles.
Ik zou denk het warme eten en de avondfles op schuiven. Als lunch ook een broodje. En bij de diksap iets van een soepstengel, koekje, mini rijstewafel oid.
Betreft brood. Geef haar een droog stuk brood in de hand, langwerpig deed ik altijd. liefst eerst een korstje. Als het korstje goed gaat laat je er steeds meer zacht brood aanzitten. Vers brood gaat al gauw samen klonteren in de mond. Dat krijgen kindjes vaak niet weg. En hier kreeg ze wat eten aangeboden als ik ook zat te eten, een korstje, stukje fruit of gestoomde groenten. Ik gaf haar de vaste voeding nadat ze borst had gehad. Bij 9 maanden ging ik dat langzaam omdraaien.
Bedankt allemaal! Heb haar vanmiddag een korstje gegeven, ik ga het nu maar elke dag aanbieden vast. Die avond fles opschuiven lukt niet want ze trekt dat gewoon niet zo moe dat ze is. Een derde slaapje gaat altijd gepaard met huilen en wordt dan niet uitgerust wakker
Dit klopt niet helemaal. Van nr. 2 voeding mag je 800cc op een dag geven, dat zijn 24 schepjes. Kom je daar structureel overheen dan kan je inderdaad beter terug gaan naar nr. 1, maar dat is bij TS lang niet aan de orde. Minimum opvolgmelk op deze leeftijd is 500cc.
Top. Wist de hoeveelheid niet precies, dankjewel. Sowieso is nummer 2 niet nodig. Maar dat is een ander verhaal.