groente en fruithap voor baby 4 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Panter, 29 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Van het CB mogen we beginnen met groente en fruit oefen hapjes. Nu wil ik dit zelf vers gaan maken. Maar wat is de hoeveelheid die ik het beste per keer kan geven?
    Paar hapjes hoeveel gram bereide hap is dat? Is 3 eetlepels voldoende. ..hapje voor mij, hapje voor zoon had ik in gedachte. Of doe je dat zo niet?

CB gaf aan dat ik alle groente mocht geven maar kool lijkt mij geen goed plan toch? Hoe zit dat met bijv brocoli of bloemkool?
    En kiwi en aardbei lijkt mij ook niet zo'n strak plan maar volgens cb kan dat wel?

Hoe doen jullie het qua soorten en hoeveelheden?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik hanteerde het schema van Kind& Gezin, het cb in Vlaanderen: https://www.kindengezin.be/voeding-en-beweging/eten-en-drinken/starten-met-vaste-voeding/in-voorraad/

Je kookt of stoomt wat pure groente, pureert met wat kookvocht en olie erbij. In het begin kom je met pakweg 50 gram ruimschoots toe. Kan goed zijn dat er niet eens één hap ingaat...

Invriezen kan, maar dan gaan er veel vitamines verloren. Erg handig: diepvriesgroenten kopen. Kan je altijd gewoon een handje eruit halen en klaarmaken.

Drie dagen dezelfde groente geven en evalueren of dat goed gaat. Dan iets anders.

Of je wacht nog twee maand en geeft dan stukjes, dat kan ook.

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.221
    28.179
    113
    Wij kregen de tip om een potje te kopen. Dan zie je de hoeveelheid en de consistentie. Je kunt dat dan kopiëren of meer/minder water toevoegen.

Wij zijn begonnen met wortel. Bloemkool mag ook hoor. Eigenlijk alle groente wel.
    Groene groenten zijn makkelijker verteerbaar dan bijvoorbeeld pompoen of wortel.

Wij koken zijn eten apart en geven het ook apart omdat hij een ander ritme heeft, en geen zout en andere toevoegingen eet.

Tot 6 maanden werd ons 130gram groente per dag aangeraden. Na 6 maanden werd dat 200 gram en gemixt. Broccoli - aardappel bijvoorbeeld. Vanaf 7 maanden doen wij ook een beetje boter en vlees toevoegen.

Maar aan het begin is het vooral proberen. Sommige baby's (zoals de mijne) eten direct het potje leeg, anderen hebben na 2 hapjes genoeg.

Fruit zijn wij ook met een potje begonnen. Ook weer om de consistentie te bekijken. Wij doen nog geen kiwi , dat lijkt me te sterke smaak. Aardbei en ander zomerfruit eet hij alleen uit een potje want dat is nu buiten het seizoen niet te betalen, haha.

Wij doen ongeveer om en om. Potje - vers - potje - vers.

Veel plezier! :D

4. manaolana

manaolana Niet meer actief

Op de site van het voedingscentrum kun je ook heel veel informatie vinden!

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Bedankt voor de tips! Ik ga de sites bekijken en ermee aan de slag!

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik deed in het begin bij beide verse groentes koken, dan pureren en invriezen in ijsblokjes vorm. Na bevriezen eruit drukken en in een diepvrieszakje doen. Je begint dan met 1 blokje op dag 1, gaat dat op dan kan je steeds een blokje meer nemen. Na een paar dagen neem je een andere groente en doe je hetzelfde. Gaat groente goed dan kan je ook rustig starten met fruit, maar let op dat je geen 2 nieuwe dingen op 1 dag geeft.
    Onze zoon at vanaf 4 maanden gelijk de hoeveelheid van een half potje. Bij onze dochter met 4,5 maand begonnen maar duurde ruim een maand voor ze op die hoeveelheid zat. Ik vind daarom ijsblokjes ideaal, anders sta je steeds eten weg te gooien.

7. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Oh das een goede tip van de ijsblokjesvorm! Thanks!!

8. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ui, prei, selderij, rode kool, paksoi enz enz zou ik nog even niet doen op het begin.
    Van een aantal kunnen ze nog krampjes krijgen.
    De sterk ruikende groenten kunnen het meeste ‘last’ veroorzaken en kun je het best over twee maandjes een keer mengen met ander eten en kijken hoe dat gaat.
    Hier gingen er op het begin 3 a 4 hapjes in en hij vond het interessant om aan een stukje paprika te sabbelen.
    De hapjes werden wel al snel meer.

Ik heb op het begin nooit op de hoeveelheid gelet.Heb hem gewoon laten eten.
    Later meer de juiste hoeveelheden gaan afwegen (vlees/vis, aardappel/rijst/pasta en groente).

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De consistentie van potjes kan je net nooit zelf behalen. Is ook niet nodig. Dat is meer water dan iets anders.

En pompoen is net een van de zachtste en dus beste groenten om mee te starten.

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.221
    28.179
    113
    Het hoeft ook niet exact hetzelfde, het gaat om het idee dat je een voorbeeld hebt waaruit je je eigen ding kan doen. Meer/minder water, gladder mixen of juist niet. Enz.

Pompoen is een goede eerste groente ja!

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou je voor je begint nog even inlezen in de darmrijping. Volgens meerdere bronnen zijn de darmen pas rijp genoeg voor vast voedsel rond de 6 maand.

Dit artikel vond ik wel duidelijk
    https://groenevrouw.nl/die-zes-maanden/

Ze heeft ondertussen ook een versie waarin ze de wetenschappelijke bronnen benoemd.
    https://groenevrouw.nl/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding/

Natuurlijk is het ook prima om eerder te beginnen, maar het is wel goed om je bewust te zijn van deze informatie zodat je achteraf geen spijt krijgt.

kleinepien vindt dit leuk.
  12. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    kleinepien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina