Hi iedereen, Ik heb heerlijk last van nesteldrang en kan er echt niet tegen dat voor mijn gevoel wij het niet voor elkaar krijgen om een normaal huishouden te runnen. Zeker nu we nog niet eens kids hebben. Ik google dan wel eens van “hoe vaak moet je stofzuigen” “badkamer schoonmaken” etc. En dan zie ik soms berichten van mensen die elke dag stofzuigen en 2 keer per week de badkamer schoonmaken en dan schaam ik mij diep. Ik vind ook dat ons huis en vooral de woonkamer vaak wat muf ruikt maar het lukt me niet om dat weg te krijgen door de bank te reinigen, vloer dweilen etc. Doe ik iets verkeerd? Mis ik een essentieel onderdeel waardoor woonkamers altijd lekker ruiken? Lekker met de billen bloot, zo ziet ons takenlijstje er ong uit: Elke dag doen we wel het aanrecht waar we koken en de vaad. Meestal 1x in de 2 weken stoffen, en de roomba de woonkamer laten stofzuigen. Ook alle keuken apparatuur zoals koffie apparaat en hele aanrecht. 1x per maand badkamer en wc, als we geluk hebben vinden we dan ergens tijd om de bovenverdieping te stofzuigen. 1x per 2 maanden misschien de beneden verdieping dweilen?? Boven had ik laatst voor het eerst in 2 jaar gedweild. Ik snap niet waar mensen de tijd vandaan halen. Met werk, slapen, koken en dan in de weekenden dus wat van bovenstaande taken en dan wassen en strijken is mijn week gevuld. Dus mijn vraag is. Hoe vaak moet je schoonmaken? En wat dan? Dus bijvoorbeeld 1x per week stofzuigen, 1x per maand ramen lappen Ik ben benieuwd hoe jullie daar in staan, en tips zijn altijd welkom. Is er een soort hack die ik niet ken? Hoe kunnen mensen energie hebben om zoveel in huis te doen naast hun werk? Hoe overleef ik dit straks met een kind?
Als het muf ruikt, ventileer of lucht je dan wel goed? Hier geen vast schema, maar ongeveer: Luchten elke dag, daardoor ruikt het mi ook fris. Stofzuigen beneden elke dag om of om de dag Stoffen 1 a 2 x per week. 1x per maand, soms per 2 maand badkamer uitgebreid. Heb ik een hekel aan en vind vaker niet nodig. Boven 2x per week stofzuigen en dweilen, bedden 1x per week verschonen. Ivm allergieën dweil ik hier extra. Beneden dweil ik zelden. Wc elke dag of om de dag. Je schoonmaken houdt idd niet over. Ik werk niet, dus qua tijd hier geen issues. Gezondheid is iets anders, maar dit is wel het minimale. Is een schoonmaker niets voor je dan?
Hier hebben we een schoonmaakster en wordt wekelijks dus alles gedaan. stofzuigene alle verdiepingen dweilen beneden en soms ook.boven badkamer wc's oppervlaktes afnemen. Zelf stofzuig ik dagelijks wel in de woonkamer waar we hebben gekruimeld en gelopen. Nog een extra keer globaal boven. Wc's vaak nog een keeertje extra hloor in toilet en doekje over wc bril. Meestal wasbak in badkamer ook nog een keertje extr in de week. En sowieso aanrecht en fornuis dagelijks. Ik vind dus dat je echt heel erg weinig schoonmaakt! Ook zondr schoonmaakster maakten wij wekelijks alles lekker fris en schoon.
Onze ramen staan altijd open (beneden én boven) ook in de winter. Stofzuigen beneden, elke dag. Boven ligt er aan… ene keer om de week soms langer.. we slapen er alleen maar. Dweilen beneden, minimaal 3x per week goed en tussendoor indien nodig vlekjes wegpoetsen. Toilet elke dag even een doekje er doorheen incl. vloer. Badkamer 4/5x per jaar met de stoomreiniger en tussendoor altijd even met een doekje er doorheen, wastafel etc.. (1x per week ofzo) al wordt het snel weer vies aangezien want dan gaat m’n man z’n baard weer scheren Ramen lappen, als ze echt vies zijn. Geen idee hoevaak. Even sopje erover en met handtrekker en klaar, vaak nog wat strepen maar poets ik met een theedoek er af. Keuken ook dagelijks, maar na een lange werk dag kan het ook wel eens zo zijn dat we geen zin hebben om alles netjes op te ruimen. Ik haal dan de schone vaat er wel uit en ruim het vieze in, maar de schone vaat laat ik dan even op het aanrecht staan , dit ruim ik dan ‘‘s morgens in. Wasmachine draait 4/5 keer per week Strijken en opvouwen is niet aan mij besteed. De schone was staat rustig een paar dagen in onze slaapkamer daar moet ik echt zin in hebben. Slaapkamer van mijn oudste zoon is echt een bende, maar daar trek ik de deur gewoon van dicht… werkt perfect Maar ook ik heb momenten dat ik echt even geen zin heb om ‘‘s avonds nog te zuigen en te dweilen en dat is prima! Het is mijn huis en als er een kruimel op de grond ligt dan ligt ie er morgen ook nog wel. Iedereen leeft op z’n eigen manier! Als ik bij m’n schoonouders kom dan ga ik daar zelden naar de toilet omdat het gewoon amper wordt schoon gemaakt. Vind ik het vies? Ja!! Is het mijn huis of leven? Nee! Leef en laat leven
Dank voor je eerlijke reactie. Ik vind zelf ook dat ik/wij weinig schoonmaken maar ik vraag me dan echt af waar ik de tijd vandaan moet halen. Ik vind wel dat mijn man echt enorm traag is in het huishouden. Zo maak ik de badkamer, wc en keuken schoon en dan heeft hij voor mijn gevoel net de roomba aangezet en misschien het papier in de container gegooid bij wijze van spreke. Hij ziet ook niet echt de noodzaak van een schoon en opgeruimd huis en wil in het weekend graag “bijkomen van werk en bezig zijn met zn hobby”. Nu ik zwanger ben doe hij wel meer overigens. Is dit een herkenbaar iets? Hoe kan ik hem motiveren? Mijn zaterdag begint goed als ik de dag kan starten met de keuken schoonmaken. Hij doet de vaat misschien voor ik thuis ben in de avond na werk, als ik geluk heb.
Ben overigens wel benieuwd hoeveel uur per week jullie werken. Als jullie huismoeder zijn (wat helemaal oké is), is het wel een beetje appels met peren vergelijken denk ik. Maar hoeft natuurlijk niet, kan ook zijn dat jullie gewoon meer gemotiveerd zijn
Luchten vind ik wel heel belangrijk dus dat doen we elke dag (ook in de winter). En verder kijk ik gewoon wat nodig is, niet echt een vast schema. • stofzuigen dagelijks of om de dag (boven verdieping wekelijks) • wc's bijna dagelijks met een doekje, grondig 1x per week • badkamer probeer ik om de week te doen, soms zit er wat langer tussen maar dan pak ik de allesreiniger doekjes voor de wasbak • aanrecht wordt dagelijks gedaan, fornuis ook wanneer de gekookt is • ramen zemen wanneer ik vind dat het nodig is • stoffen doe ik niet veel, ik gebruik gewoon de stofzuiger of een natte doek. • bedden verschonen om de week (van zoon wekelijks ivm allergie) Ik haat het huishouden doen. Vind het zo zonde van m'n tijd, maarja het is nodig en ik hou wel van een schoon en opgeruimd huis.
Ik probeer regelmatig te luchten maar omdat mijn man hooikoorts heeft wilt hij het liefst alle ramen dicht
Oh en dweilen doe ik regelmatig met zo'n soort swiffer ding. Grondig probeer ik wekelijks, maar lukt echt niet altijd ivm tijdgebrek
Hier ook heel erg hooikoorts en toch gaan de ramen open hoor. Niet luchten is echt heel ongezond! Ze hebben overigens pollenwerende horren, dus zelfs dat is op te lossen. Echt luchten/ventileren, zo belangrijk. Geen wonder dat het niet lekker fris ruikt dan.
Ik werk op papier 32 uur per week, in realiteit kan dat variëren van 24-40+. Mijn man werkt op papier 36 uur, in praktijk meer. Wij krijgen het niet voor elkaar om grondig schoon te maken in ons huis, naast werk en de opvoeding van onze 3 kinderen. Maar hebben er ook geen zin in… We hebben daarom een schoonmaakster die wekelijks 3 uur komt. Zij doet voor ons wekelijks de badkamer, toiletten en keuken grondig en daarnaast verder de boven- óf beneden verdieping grondig (om en om). Zelf doen wij daarnaast - Stofzuigen (minimaal 1x per dag) - Dweilen (beneden eens per week, boven eens per 2-3 weken - we lopen nergens met schoenen aan) - Toiletten (elke dag) - Thuiskantoor (wekelijks en goed grondig, daar komt de schoonmaakster niet omdat ik daar werk wanneer ze er is) En verder wat nodig blijkt. De keuken doe ik bijv. regelmatig extra (naast het noodzakelijke als de afwas natuurlijk ), even de apparaten afnemen enzo en het eiland (extra) goed schoonmaken Ik heb boven de ramen (vrijwel) constant open voor ventilatie. Beneden lucht ik minstens om de dag even goed door, met de boel tegen elkaar open.
Mee eens! Ik ga toch maar eens mijn zin doordrukken, mannen kunnen soms zo eigenwijs zijn! De noodzaak van sommige dingen krijg ik er echt niet bij hem in
Ik werk nu niet, maar toen ik nog werkte was het netter hoor, maar ja, toen had ik nog geen gezondheidsissues. Maar zonder kinderen en met fulltime baan, lijkt het wel weinig wat je nu doet qua schoonmaken.
Zeker met een baby straks echt zo belangrijk. Heeft hij er echt last van, kan natuurlijk, hooikoorts is zo vervelend, dan zou ik investeren in pollenwerende horren. Kun je luchten zonder dat hij er last van heeft. Bovendien hebben veel mensen met hooikoorts ook last van de huisttofmijt en dan is goed schoonmaken wel belangrijk.
Als ik dit lees, en je zou het financieel kunnen betalen dan zeg ik neem een schoonmaakster die elke week drie uurtjes komt schoonmaken. Want straks met een baby ben je nog drukker ook al ga je misschien wat minder werken... Zelf doe ik om de week de bedden. Stofzuig ik beneden elke dag (wij hebben een hond).En de boven verdieping doet mijn man sowieso 1x pwk en soms doe ik het nog een keer. Dweilen beneden 1 a 2 x pwk en boven 1x pwk. De wc's 2x per week goed, dus chloor erin..sopje etc.(tussendoor nog wel eens met een wegwerpdoekje en scheut chloor). Wastafels badkamer 1 a 2x pwk. Keuken, na elke keer dat wij hebben gekookt ruimen we alles op maken we het aanrecht schoon en soms als het vies is neem ik direct een paar kastjes af of even koffiemachine etc. Ook gaan altijd de vieze ontbijt of lunch borden etc direct in de vaatwasser. Wasjes draai ik op mijn vrije dagen of in het weekend er tussendoor ruim ik het op (kan dus soms om 07.00 s'ochtends zijn)wanneer het uitkomt. Bedden altijd even laten luchten en daarna opmaken (oudste, doet het meestal zelf jongste nog niet). Ramen buitenkant maandelijks de glazenwasser,binnen wanneer nodig. En zo zijn er nog wel meer schoonmaak klusjes het houdt nooit op, maar je kunt het wel bij houden.. De dagen dat ik werk, stof ik vaak vlak voordat ik de jongste naar school breng en zelf ga werken nog even de tv kast af, aanrecht maken wij altijd schoon na gebruik. Ook stofzuig ik dan even 'snel ' beneden. Vaatwasser gaat altijd s'avonds aan, en pak ik altijd s'ochtends uit. Prulletjes etc ruim ik direct op of s'avonds iig. En erin stampen van jongs af aan:jassen aan de kapstok, schoenen in de gang. Ramen gaan elke dag open (ook ik heb hooikoorts)soms de hele dag en de dagen dat we werken iig s'ochtends een poos. Verder heb ik voor mezelf altijd in mijn hoofd om rondom elke vakantie extra klusjes te doen bijvoorbeeld:de ramen boven de deuren afnemen 2x pj. Of alle bovenkasten vd kasten afstoffen. 2x pj de kledingkasten van iig de kids door, passen en wat niet meer past weg.. En zo kan ik nog wel even door gaan.. Maar ons huis is altijd netjes en opruimt en ik ben altijd bij.. Maar..ik ben geen type wat stil kan zitten en wordt ook echt onrustig van rommel etc..Wij hebben heus wel een kast (trapkast wat mega vol staat en niet echt goed geordend maarja..hey niet alles kan perfect en hoeft perfect).Ik werk, doe mantelzorg, sport maar heb zelfs naast het huishouden ook echt nog wel tijd om in het weekend wat leuks te doen..
Je kan toch luchten als hij er niet is? Wij doen elke dag beneden sowieso Stofzuigen, wc, tafels, deurklinken en de keuken na gebruik weer netjes achterlaten ja en natuurlijk het speelgoed opruimen en voordat we naar bed gaan doen we sowieso zorgen dat alles er netjes bij ligt. Dweilen met zo'n swiffer ding doen we beneden ook dagelijks en 1x per week met de 'echte' dweil. En boven doen we 3x per week stofzuigen en 2x per week met dat swiffer ding en 1x per week met de 'echte' dweil. Wc in de badkamer elke dag en de badkamer zelf 1x per week, en verder gewoon dagelijks zorgen dat de bedden er netjes bij liggen en de kleding in de was ligt. En het speelgoed in de slaapkamer ook gewoon weer in de bak zit
We vertrekken allebei om 7:45 naar werk en dan zijn we hopelijk rond 18:30 u thuis. Dus beide tegelijk weg van huis. Man durft ramen overdag niet op een kier te laten. Overigens staan boven wel altijd de roostertjes open maar beneden hebben we die niet. Maar ga sowieso vaker luchten als ik iedereen z’n reactie zo lees.
Met jonge kinderen deed ik vaak even snel oets, dus bv de douche nadat ik had gedoucht even snel insprayen, spons erdoor, afspoelen en afdrogen. Bij de wastafel na het tandenpoetsen even snel een doekje over spiegel, kraan en door de wasbak. Bad maken we meteen schoon na gebruik. Wc ging ik iedere avond even vlot doen. Zo hoef ik eigenlijk maar zelden echt te boenen, scheelt voor mijn gevoel enorm én alles blijft eigenlijk altijd fris en schoon. Luchten doen we iedere dag, ik zet ‘s ochtends de ramen boven sowieso allemaal open en dat blijven ze dan meestal de hele dag, tenzij het dan overdag echt te warm of te koud wordt. Stofzuigen doen we sinds de kinderen er zijn dagelijks, er liggen altijd wel kruimels of hagelslag etc in de keuken ‘s ochtends, dus roetsj ik de stofzuiger erdoor. En soms ‘s avonds nog eens. Dweilen doe ik op gevoel, gemiddeld 1x per week. Beddengoed iedere zaterdag over het algemeen. Oh, keuken maken we na gebruik direct aan kant, het scheelt enorm als je niets laat liggen, en aanrecht, kookplaat etc iedere avond sowieso schoonmaken. Vaatdoek/theedoek/handdoek gaan daarna in de was. Er zijn ook mensen die het juist prettiger vinden om bv 1x per week alles grondig te doen, maar ik vind juist dagelijks een paar kleine klusjes heel fijn. Ik poets voor mijn gevoel dingen die niet echt vies zijn, maar zo worden ze ook nooit echt vies - en dat scheelt veel tijd. Ik heb zo ook geen behoefte aan een schoonmaakster, maar als je zelf echt tijd te kort komt en het geld ervoor hebt, zou ik dat zeker wel overwegen.
Goed dat je eens de balans opmaakt @GezelligZwangerWorden. Misschien heb je nog wat aan de tips. Maar ik zou niet de illusie hebben dat je opeens een schoonmaakwonder wordt Wij runnen ons huishouden ook met een Franse slag. Sommige dingen zouden vaker gedaan kunnen worden, maar ja. Gelukkig hebben we een robotstofzuiger. Er zitten hier regelmatig vlekken op de ramen en ook regelmatig stof op de kasten. De meeste kasten zijn zwart en dan zie je het natuurlijk extra goed, maar dagelijks afstoffen ga ik niet doen. Dweilen doen we bijzonder weinig.en de koelkast wordt ook niet periodiek standaard schoongemaakt. Maar over het algemeen zijn we hier heel gezond en tevreden. Man en ik werken overigens beide 30-32 uur.